Elektronische hulp anker stellen

Beste CO'ers,

Mijn vader restaureert al zijn hele leven antieke klokken, en bij het afstellen van het anker van onder andere pendules gebruikte hij vroeger altijd zijn gehoor. Het idee is dat als het getik van het anker op het ankerrad gelijk klinkt dat dat gedeelte van de klok in de meeste gevallen goed is. Nu wordt hij net als de meeste mensen steeds ouder en probeert hij het op het oog te doen (wat wel te doen is maar minder goed werkt).

Nu mijn vraag: wat is de makkelijkste en goodkoopste manier om iets te maken wat 'luistert' naar het getik en laat weten hoe uit de maat het is. Dus een soort sensor zodat ongeacht hoe doof mijn vader wordt hij nog steeds op de makkelijkste en snelste manier het anker kan stellen.

Misschien is er iets op de markt zoals die richtmicrofoons die je in films vaak ziet maar dan minder groot en heftig (soort kleine sensor die gericht kan luisteren naar waar je hem op richt, aangezien er veel audio ruis gaat zijn in de werkplaats) en dan met een microcontroller software de rest laat doen? Misschien met ledjes of een displaytje. Ik zou bijvoorbeeld al tevreden zijn met een lampje wat binnen een door mij gestelde range van gelijk tikken gaat branden.

Ik hoop dat dit niet te vaag is, bij vragen over mijn vraag aarzel niet dan kan ik het proberen te verduidelijken.

Mvg,
Henk

veni vidi secretum

Het simpelste wat ik kan verzinnen is een stethoscoop die in de garagewereld gebruikt wordt. (mechanische stethoscoop, motorblok stethoscoop) Ben je in ieder geval van omgevingsruis verlost.
Het gaat dus niet om te bepalen of de klok te snel of te langzaam loopt, maar meer of de 'tik' even luid en duidelijk klinkt als de 'tak'?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 21 mei 2020 21:38:44 (27%)

benleentje

Golden Member

Als je dat elektronisch wilt doen heb je geen richtmicrofoon nodig kan ook gewoon met een gevoelige microfoon waarbij je het geluid vanaf de zijkanten met isolatie materiaal afschermt. Maar misschien is dat laatste niet nodig. Microfoon kan je dan gewoon aansluiten je muziek installatie.

en dan met een microcontroller software de rest laat doen? Misschien met ledjes of een displaytje. Ik zou bijvoorbeeld al tevreden zijn met een lampje wat binnen een door mij gestelde range van gelijk tikken gaat branden.

Ik zou in eerste instantie die stethoscoop van Ohm Pi proberen dan proberen wat ik hierboven schrijf dat zijn de goedkoopste en makkelijkste oplossingen. De oplossing met een microcontroller kan ook en lijkt me ook niet duur puur qua materiaal maar er gaat wel een hoop ontwikkeltijd inzitten en als je dat zelf niet ziet zitten en een ander moet het doen dan word het wel duur.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 mei 2020 21:35:26 schreef ohm pi:
Het simpelste wat ik kan verzinnen is een stethoscoop die in de garagewereld gebruikt wordt. (mechanische stethoscoop, motorblok stethoscoop) Ben je in ieder geval van omgevingsruis verlost.
Het gaat dus niet om te bepalen of de klok te snel of te langzaam loopt, maar meer of de 'tik' even luid en duidelijk klinkt als de 'tak'?

De tijd tussen de tikken moet gelijk zijn, dus dat hij gelijk loopt dus niet tik_tik____tik_tik____ maar tik__tik__tik__tik

veni vidi secretum

Op 21 mei 2020 22:03:19 schreef benleentje:
Als je dat elektronisch wilt doen heb je geen richtmicrofoon nodig kan ook gewoon met een gevoelige microfoon waarbij je het geluid vanaf de zijkanten met isolatie materiaal afschermt. Maar misschien is dat laatste niet nodig. Microfoon kan je dan gewoon aansluiten je muziek installatie.
[...]Ik zou in eerste instantie die stethoscoop van Ohm Pi proberen dan proberen wat ik hierboven schrijf dat zijn de goedkoopste en makkelijkste oplossingen. De oplossing met een microcontroller kan ook en lijkt me ook niet duur puur qua materiaal maar er gaat wel een hoop ontwikkeltijd inzitten en als je dat zelf niet ziet zitten en een ander moet het doen dan word het wel duur.

Het gaat om losse uurwerken, dus niet met een kast. En dan om het tikken van het anker op het ankerrad (aan het anker komt uiteindelijk een slinger te hangen).

veni vidi secretum
Shiptronic

Overleden

staat 1 tik gelijk aan 1 seconde?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

In een ver verleden stond er in de toenmalige Elektuur een apparaat om de onrust van een horloge af te regelen. Maakte, als ik me niet vergis, gebruik van een reflectiesensor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 21 mei 2020 22:03:19 schreef benleentje:
Als je dat elektronisch wilt doen heb je geen richtmicrofoon nodig kan ook gewoon met een gevoelige microfoon waarbij je het geluid vanaf de zijkanten met isolatie materiaal afschermt.

Het gaat om een anker van 3-4 cm,

veni vidi secretum

Op 21 mei 2020 22:13:23 schreef Shiptronic:
staat 1 tik gelijk aan 1 seconde?

Dat verschilt per uurwerk maar in principe is de tik het geluid van de ontsnapping van het anker uit het ankerrad

veni vidi secretum

Ik zou het met een piezo element proberen, deze geven een relatief hoge spanning (vergeleken met een normale microfoon) bij scherpe tikken. Het signaal daarvan zou je naar een microcontroller kunnen leiden, met wat software die niet perse simpel is, maar je zou het ook kunnen weergeven op een computer of laptop via de ingang van een geluidskaart, met oscilloscoop software.

Ik kan moeilijk inschatten of zo'n oplossing voor je vader werkbaar is. Als alternatief kun je het weergeven met een LED, of versterkt afspelen in een koptelefoon.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 21 mei 2020 22:18:35 (22%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 21 mei 2020 22:13:51 schreef buckfast_beekeeper:
In een ver verleden stond er in de toenmalige Elektuur een apparaat om de onrust van een horloge af te regelen. Maakte, als ik me niet vergis, gebruik van een reflectiesensor.

Met horloges lijkt me het allemaal ongeveer op dezelfde plek liggen, of je kan iig je horloge met het zweefbalansje op een sensor leggen, maar ik moet elke keer in een ander maar soortgelijk uurwerk weer stellen, met het anker op een misschien iets andere plaats qua hoogte ed, dus ik dacht aan iets draagbaars wat ik kan richten

veni vidi secretum
benleentje

Golden Member

Het gaat om een anker van 3-4 cm,

Microfoons zijn nog kleiner.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 mei 2020 22:17:03 schreef SparkyGSX:
Ik zou het met een piezo element proberen, deze geven een relatief hoge spanning (vergeleken met een normale microfoon) bij scherpe tikken. Het signaal daarvan zou je naar een microcontroller kunnen leiden, met wat software die niet perse simpel is, maar je zou het ook kunnen weergeven op een computer of laptop via de ingang van een geluidskaart.

Oeh dat klinkt veelbelovend, ik kan ook wel zorgen dat het uurwerk op moment van stellen in een iets stillere ruimte staat. Iig het proberen waard, ik zag dat er op internet veel te vinden is over het programmeren en koppelen aan microcontroller.

veni vidi secretum
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 mei 2020 22:17:25 schreef Area_Tum:
[...]

Met horloges lijkt me het allemaal ongeveer op dezelfde plek liggen, of je kan iig je horloge met het zweefbalansje op een sensor leggen, maar ik moet elke keer in een ander maar soortgelijk uurwerk weer stellen, met het anker op een misschien iets andere plaats qua hoogte ed, dus ik dacht aan iets draagbaars wat ik kan richten

Dit was het origineel. Wel volledig opgebouwd met de IC's van 1984.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Zoek eens goed in het forum, deze vraag is jaren geleden ook al geweest, geen idee wat voor oplossing er toen is uit gekomen.

Microfoon en een leuk klusje voor een arduno , timen op elke tik tijd langer als de vorige Rode LED , goed Groen , te kort Orange.

Moet met een paar regels code kunnen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 mei 2020 22:30:55 schreef Shiptronic:
Zoek eens goed in het forum, deze vraag is jaren geleden ook al geweest, geen idee wat voor oplossing er toen is uit gekomen.

Microfoon en een leuk klusje voor een arduno , timen op elke tik tijd langer als de vorige Rode LED , goed Groen , te kort Orange.

Moet met een paar regels code kunnen

Ja, dat is precies wat ik wil, ik heb nog een piezobuzzer liggen en een arduino ook nog wel, superbedankt voor het meedenken en de antwoorden/oplossingen. Ik ga het proberen en laat weten als het (n) iets wordt!

veni vidi secretum
Shiptronic

Overleden

https://www.circuitsonline.net/forum/view/56436#highlight=klok+afstell…

Na nog even verder te denken, is er geen app voor op de smartphone, daar zit Microfoon al in , en reken kracht genoeg :)

Dit bijvoorbeeld : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.athumbsoft.pendulumt…

of : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tickoprint&hl=nl

microfoon aan je PC//laptop en wat software moet ook niet moelijk zijn : https://www.zeitnitz.eu/scope_en , tijd tussen de pulsen even lang maken

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 mei 2020 22:47:20 schreef Shiptronic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/56436#highlight=klok+afstell…

Na nog even verder te denken, is er geen app voor op de smartphone, daar zit Microfoon al in , en reken kracht genoeg :)

Dit bijvoorbeeld : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.athumbsoft.pendulumt…

of : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tickoprint&hl=nl

microfoon aan je PC//laptop en wat software moet ook niet moelijk zijn : https://www.zeitnitz.eu/scope_en , tijd tussen de pulsen even lang maken

Interessant, dat ga ik als backup plan gebruiken, ik zou het leuk vinden met ledjes of een displaytje van de arduino, maar als dat niet lukt en die app werkt goed leg ik mn vader uit hoe hij op basis daarvan ook kan stellen. Een visuele weergave van het geluid wat hij niet meer (goed) kan horen

veni vidi secretum