Uitgangstrafo stuk buizenversterker?

Dag heren en dames.
Ik hoor graag jullie mening en ervaring over het volgende.
Onlangs heb ik een stereo buizen amp overgenomen voor mijn gitaar.
Een Mesa Boogie fifty/fify. Ik heb hem nog niet, maar hij is nog onderweg van Belgie naar Nederland.
Maar ik heb deze gekocht wetende dat er een kanaal niet goed functioneert.
De vorige eigenaar heeft deze naar een lokale reparateur gebracht en die heeft enkele voedingselco's + gelijkricht diodes (en misschien wat weerstanden) vervangen.
De verkoper kreeg te horen dat een van de twee uitgangstrafo's stuk was. Maar omdat de persoon in kwestie enkel mono speelt, heeft hij er voor gekozen om deze OT niet te laten vervangen.
Mesa zet namelijk in hun handleiding, wanneer je een kanaal niet gebruikt, je de level naar '0' moet zetten.

"If you opt to use only one channel of the Fifty/Fifty with speakers
connected to only one channel's output(s), you must turn the unused channel's Level control
to zero! Otherwise the channel will be operating without a load, and damage to the tubes
and/or the transformer will result."

Maar nu, wat was er gebeurt volgens de verkoper.
De versterker was aangesloten op een 212 cabinet. Ik verwacht dan in stereo.
Het geluid zakte ineens weg, de versterker ging kraken en er kwam rook uit de versterker. Er zat letterlijk een barst in één van de buizen.
De rook werd veroorzaakt door een (kapotte) voedingselco.

Is het aannemelijk dat door bovenstaand verhaal, de OT ook een behoorlijke klap gemaakt heeft en dat deze ook hierdoor sneuvelt?
Ik hoor graag jullie bevindingen over hoe ik dit het beste kan onderzoeken.

De aanwijzing die er (in het engels) staat, gaat over het blokkeren van het ingangssignaal van het kanaal, als deze niet gebruikt wordt, en er ook geen luidspreker op de uitgang zit. De meeste buizenversterkers mogen nooit onbelast werken, dus deze kennelijk ook.
De schema's zijn handig, maar kun je ook aangeven welke elko en welke buis er defect zijn? Als de voedingsspanning wegvalt door een defecte elko, daar gaat de uitgangstrafo niet van defect. Maar als de elko in de biasspanning zit, dan zullen de eindbuizen veel te veel stroom gaan trekken, en zeker defect gaan. En dan kan ook de uitgangstrafo defect gaan.
Dus welke elko en welke buis ging defect?

Piet

Het zijn de meest rechtse elco's
Ik heb overigens maar 1 kanaal geupload als schema. Uiteraard is dit 2x uitgevoerd.

In het schema zijn dit volgens mijn C51 en C52. Daarnaast zie je ook aan de soldering dat de diodes destijds ook vervangen zijn.
Welke buis van de 2 kapot was weet ik niet. Maar wat de verkoper toentertijd heeft gedaan is de 2 buizen van het gesneuvelde kanaal (kanaal B) laten verwijderen. Dus de gebarsten Mesa buizen zijn eruit, en de buizen van kanaal A zijn verplaatst naar kanaal B. Voor kanaal A zijn nieuwe TAD buizen geplaatst. Maar het gaat dus over de eindbuizen. De 6L6. Niet de 12AX7's.

Arco

Special Member

De trafo is snel door te meten met een Ohmmeter of alle wikkelingen nog heel zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Dat gaat niet op voor sluiting tussen een of meer windingen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Tip: plaats een geschikte zekering aan de secundaire hoogspanningskant van de voedingstrafo. Ik vind het een schande dat de fabrikant die moeite niet heeft genomen.

Vergelijk zodra je de amp hebt, de DC weerstand van de wikkelingen van de uitgangstrafo's.
Een radicaal uitgefikte trafo is niet onmogelijk, maar het gebeurt niet zó vaak.

Sluiting ga je inderdaad niet vinden nee, maar het is een goed begin.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Misschien ook niet verkeerd om te vermelden. Op heel laag volume schijnt er nog geluid uit te komen. De verkoper omschrijft het zo: "Er komt nog geluid uit, alleen zeer zwak. Eerder fluisterniveau."

Als uw versterker binnen is, zal u met een goede Ohm meter (Liefst met Mili-Ohm resolutie) de spoelen van de twee UGT's kunnen vergelijken.

De gene met een meetbare lagere weerstand over spoelen kan je als verdacht op windingssluiting kunnen beschouwen.

Een Inductantiemeter zal veel beter uitsluitsel bieden, daar windingssluiting een tegenreactie veroorzaakt, en daardoor een lagere inductantie weergeeft.

Uiteraard zo veel mogelijk los van het circuit meten.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Die spoelen gaan echt niet tot op de ohm aan elkaar gelijk zijn hoor. Primair in ieder geval niet.

Puur door overgangsweerstand van de meetpennen ga je al verschillen meten die richting een ohm kunnen gaan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

breng gewoon muziek van een andere (eender welke )versterker naar de primaire van de trafo, stuur er een muziekje door en luister wat er uit komt en doe het ook met het andere kanaal. als er een verschil is, dan is de trafo niet goed.

uiteraard staat de versterker onder test uit bij dit experiment.