gevaarlijke verdeeldozen

EricP

mét CE

CE houdt dan in ieder geval het ergste tegen.

Is dat CE? Of zou men begrijpen dat die zooi hier onverkoopbaar is?

Je opmerking doet me een beetje denken aan die 2 mannen die in de trein van Rotterdam naar Amsterdam zitten.
De ene gooit elke keer propjes papier uit het raam.
De andere vraagt: "Waarom doe je dat?"
Waarop de eerste zegt: "Dat is tegen de olifanten!"
"Maar er zijn hier toch helemaal geen olifanten?!"
"Kun je nagaan hoe goed dit werkt!"

Ik kijk nooit naar een logo of nietszeggend papiertje ik vertrouw op mijn eigen boeren verstand en mijn ogen.

Riskant. Jouw verstand is tenslotte niet gecertificeerd of voldoet gedocumenteerd anderszins aan iets - laat staan dat er een NB naar gekeken heeft :+ .
Maar goed... bij mij en vrijwel al mijn klanten werkt het inmiddels net zo. Kijk er zelf maar eens naar, trek eens wat open, indien van toepassing: meet er eens wat aan. En als daar geen 'red flag' uit komt, dan proberen we het eens. Ongeacht wat er (niet) op staan...

Jinny

Golden Member

Hetgeen dus weer een bult extra kosten veroorzaakt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

hoe houd je een huishouden draaiend :+ .

Heb met beiden ervaring en de wet van Ohm is toch ee stuk simpeler.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Hetgeen dus weer een bult extra kosten veroorzaakt.

Weet je wat duur is? Stil liggen omdat de rommel weg gefikt is. DAT kost pas geld...

Heb met beiden ervaring en de wet van Ohm is toch een stuk simpeler.

:+

benleentje

Golden Member

Riskant. Jouw verstand is tenslotte niet gecertificeerd

Is dat zo. Ik heb toch minimaal een lagere school en een zwem diploma en dat maakt mijn hersenen over gecertificeerd. Een diploma is feitelijk ook gewoon een certificaat.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 17 mei 2020 16:08:16 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Peter_dtn

Golden Member

Antwoord NVWA, blijkbaar is de leeftijd voldoende om geen onderzoek meer te doen, maar volgens mij worden deze dozen nog steeds overal verkocht....

zoals het advies heb ik nu het verhaal bij de DEKRA gedaan..

+++++

Geachte heer xxxx,

Op 12 mei 2020 heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een melding van u ontvangen en naar aanleiding hiervan delen wij u het volgende mee.

In uw melding geeft u aan dat deze tafelcontactdoos in 2010 is gekocht. Bij een 10 jaar oud product kan de NVWA geen onderzoek meer instellen.

Op een foto is te zien dat er een KEMA-KEUR op het product staat. Dit is een keurmerk dat afgegeven is door Dekra.

Wij adviseren u een melding bij hen te doen via https://www.dekra-product-safety.com/nl/contact-page.

Wij danken u dat u de moeite heeft genomen om de NVWA op deze zaak te attenderen.

Wij vertrouwen erop dat wij u voldoende hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Team Klantcontactcentrum

Als die dingen nog nieuwe verkocht worden. Dan zou je een nieuwe kunnen kopen en bewijzen dat die nieuwe nog steeds dezelfde troep is en voor die nieuwe de klacht kunnen indienen. Zo'n stekkerblok heeft mij een keer een computer voeding gekost doordat de schakelaar van het blok ergens halverwege het inschakelen bleef hangen. Knetterde behoorlijk voordat ik in het donker zat.

Op 21 mei 2020 08:19:15 schreef RazeR:
Als die dingen nog nieuwe verkocht worden. Dan zou je een nieuwe kunnen kopen en bewijzen dat die nieuwe nog steeds dezelfde troep is en voor die nieuwe de klacht kunnen indienen. Zo'n stekkerblok heeft mij een keer een computer voeding gekost doordat de schakelaar van het blok ergens halverwege het inschakelen bleef hangen. Knetterde behoorlijk voordat ik in het donker zat.

Je inschakelstroombeveiliging werkt niet als hij op NTC basis werkt. Ook bij meerdere andere methodes. Ik heb daar in designs al meerdere keren speciaal rekening mee gehouden.

Peter_dtn

Golden Member

Op 21 mei 2020 08:19:15 schreef RazeR:
Als die dingen nog nieuwe verkocht worden. Dan zou je een nieuwe kunnen kopen en bewijzen dat die nieuwe nog steeds dezelfde troep is en voor die nieuwe de klacht kunnen indienen. .

Het plan was om mensen te waarschuwen dat goedkope dozen wel eens gevaarlijk kunnen zijn.

Ik vind het niet mijn taak om de NVWA op deze manier te bewegen dingen te onderzoeken..

EricP

mét CE

De reactie geeft dus keihard aan waar CE faalt. 'Het is oud, laat maar'. En 'niet mijn taak'.

Ik denk dat Peter al veel verder is gegaan dan heel veel mensen (inclusief mijzelf) zouden doen in zijn situatie: hij heeft nog melding gedaan. Je kunt nog proberen het 'systeem' te helpen.

Toch zou je als betrokken Nederlander eigenlijk wel moeten doordrammen. Wellicht dat dan toch bij meer mensen het inzicht komt dat de huidige situatie niet meer is dan een papieren tijger met een wassen neus.
Het risico is natuurlijk dat je er wat anders voor terug krijgt. Geen verbetering zonder verandering. Maar in de politiek is verandering lang niet altijd verbetering.

Dat zo'n stekkerdoos brol is en onder omstandigheden aan veiligheid te wensen over liet... Tsja... Dat is eigenlijk oud nieuws...

Jinny

Golden Member

Er brand te weinig af en de verzekering vangt het wel op..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Je zou dus eigenljk moeten weten welke eisen er voor die keuren gesteld worden.

Een doos uit omstreeks 2010. Dat betekent dat het 10 jaar goed gegaan is. Het wachten is nu op een antwoord dat erop neer komt dat dit een fout door de gebruiker is.

Als er zo weinig afbrandt, dan valt het misschien nog wel een beetje mee met het gevaar wat ons teistert.

@Eric, ik wacht met spanning op jouw landelijke/Europese campagne om dit onrecht recht te zetten. Iemand moet toch iets doen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EricP

mét CE

Als er zo weinig afbrandt, dan valt het misschien nog wel een beetje mee met het gevaar wat ons teistert.

Dat roep ik wel vaker als iemand zelf wat maakt: loopt wel los. Maar ja, de regeltjes he... En er is altijd wel iemand die dan heel hard begint te roepen 'gevaarlijk' en 'verzekering' of 'voldoet niet aan'.

@Eric, ik wacht met spanning op jouw landelijke/Europese campagne om dit onrecht recht te zetten. Iemand moet toch iets doen.

Nah... Een ander mag graag voor Don Quichot spelen. Ik probeer wel gewoon uit te kijken wat ik koop en die hele onzin van keurmerken niet meer te laten storen dan onontkoombaar. Alleen die mensen die blijven volhouden dat het 'goed werkt' en 'zinnig' is he... :+
Professioneel teveel met overheid te maken gehad om nog de illusie te hebben dat men iets van de realiteit (zoals natuurkunde ofzo) begrijpt of dat daar iets goeds vandaan komt.

Er brandt te weinig af en de verzekering vangt het wel op..

Dat is natuurlijk het verhaal. Zo'n doos die het loodje legt, dat loopt meestal met een sisser af. Er was iemand in de buurt met een goed werkend reukorgaan. Er lag niet voldoende brandbare meuk in de buurt. Een hele enkele keer haalt het eens de pers. En ondertussen denkt het overgrote deel van de bevolking dat zoiets 'veilig' is, want er staat een CE 'keurmerk' (wederom niet per ongeluk tussen aanhalingstekens) op. Het weerbericht klopt tenslotte ook elke dag!

Jinny

Golden Member

Het grote probleem met CE is dat vroeger zaken als KEMA en dergelijke zich afficheerden als keurmerk.
Iets voldeed aan de Duitse DIN norm en dus had je een vermoeden van kwaliteit.
CE heeft een imagoprobleem, de mensen, gewend aan de keurmerken, zien CE dus ook als een keurmerk, wat het dus niet is.

Het is een vermoeden van voldoen aan de minimale veiligheidseisen, kwaliteit echter, waar in de beleving van het volk de oude keurmerken voor stonden, staat daar buiten.
En wat de zooi aangaat, men (de beleidsmakers die de zut hebben opgetuigd) verwacht dat de markt het wel oplost, immers, de consument selecteert de rotzooi er wel uit in de ogen en verwachting van de neoliberale nitwits.
Dat 2/3 van de populatie te stom is om enig gevoel voor kwaliteit, laat staan gevaar, te hebben hebben bovengenoemde nitwits zelf ook niet begrepen.

Een stoel waar ze doorheen zakken, dat snappen ze wel.
Een verdeeldoosje wat er gelikt uitziet maar van binnen brak is, daar heeft de populatie heel geen verstand van.
Dan gaan ze voor de goedkoopste, want er staat CE op en dus is het goed.
De kwaliteit is net minimaal genoeg (onderkant spectrum) zodat er niet hopen huizen affikken.

De neoliberale nitwit is tevreden en zegt, 'zie je wel dat het werkt?'
En telt zijn centen nog eens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

want er staat CE op en dus is het goed.

Als ik dat tik, dan begint GJ_ te mopperen. :+

Jinny

Golden Member

Nog beloofd, het binnenwerk van mijn Ratio Wielandsysteem verdeeldoos.

De kinderbeveiliging werkt overigens uitstekend, je hebt er nauwelijks erg in.
Wel moet je beide blokkades gelijk wegduwen, een spijker oid krijg je er ook met geweld niet in.
Alleen met een stekker werkt het dus.

Waarbij even ten overvloede, de kindbeveiliging die op het kapje ligt, die hoort tussen de aardklemmen en de faserail (L en N)

Na het weer monteren (schroefjes waren Torx) doet het ding weer waar ie voor aangeschaft was.

Wel wat duurder dan de Action, bruto 44,38 Euro ex BTW ex aansluitsnoertje.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 mei 2020 14:52:55 schreef Jinny:
Wel moet je beide blokkades gelijk wegduwen, een spijker oid krijg je er ook met geweld niet in.
Alleen met een stekker werkt het dus.

Dat is precies het principe van de kinderbeveiliging. Met 1 spijker kom je er niet in, met 2 spijkers wel.

EricP

mét CE

Dat is precies het principe van de kinderbeveiliging. Met 1 spijker kom je er niet in, met 2 spijkers wel.

Het probleem bij veel van de meuk-met-CE-logo is dat je er ook met 2 spijkers nauwelijks in komt. En met een stek(k)er dus ook niet...

Op 22 mei 2020 14:52:55 schreef Jinny:
Wel wat duurder dan de Action, bruto 44,38 Euro ex BTW ex aansluitsnoertje.

Prima vergelijking dus, not.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Inderdaad, die kinderbeveiliging werkt vaak te goed. Reden waarom ik ze er meteen na aanschaf uit sloop.
Heb in de bouwmarkt wel eens gevraagd waar de verdeeldozen zonder kinderslot liggen, maar die mogen ze kennelijk niet meer verkopen.

Jinny

Golden Member

Op 22 mei 2020 15:05:01 schreef flipflop:
[...]
Prima vergelijking dus, not.

Uitstekende vergelijking.
Je betaalt wat meer, maar de kwaliteit is overduidelijk beter.
Dat mijn zut wat overprijst is geloof ik direct, ik heb dat er ook niet voor betaald uiteindelijk.
Maar daar staat de TU bekend om.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

bij de tu kun je wel iets regelen, die maakten al een tijd voor de corona reclame, doen t niet zo goed meer heb ik het idee. ze hebben veel en een fijne website maar de lage prijzen die een andere leverancier bied halen hun niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 mei 2020 15:16:18 schreef Jinny:
Uitstekende vergelijking.
Je betaalt wat meer, maar de kwaliteit is overduidelijk beter.

Wat je nu weet is: als je 10x zoveel betaald voor een product, dan is het beter. Lijkt mij een open deurtje.
Maar goed, prima om even te zien hoor, no offence.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

die alu dozen zijn doorgaans wel goed spul, heb er diverse van verschillende merken, overgehouden spul van verbouwingen. veelal 19" stekkerblokken waar ik er ook in heb gekort. paar wcd's eruit halen, alu profiel afzagen en kap er weer op en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer