Miele G643. Aaardlek, daarna alleen rondpompen.

LS,

Mijn moeder heeft deze vaatwasser. Ze klaagde over het doorslaan van de aardlek, en het zou de vaatwasser zijn. Daarna nooit meer gebeurd, dus ik denk dat deze conclusie gerechtvaardigd is.
Maar, ik kwam en meette het verwarmingselement, dat leek keurig. Mogelijk opgedroogd? Ik keek naar de afvoerpomp, draaide mechanisch keurig rond, en schakelde de machine weer in. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik met mijn megger het element niet had afgekoppeld, maar vooruit, uit het schema leerde ik dat het element dubbelpolig wordt afgeschakeld. Na een test bleek dat de machine aan oneindig rondpompen deed, en er niet meer er van af te brengen was.
Mijn idee: heeft het element de printplaat beschadigd? Mijn witgoed ervaring zei mij dat dat ooit bij Electrolux machines zo was, met hun EWM2000 processors. Kapotte klok, kapot element.
Wat is uw idee?

Meggeren van electronica is zowizo niet verstandig, slaat het over, pats electronica om zeep!!! Alleen kale onderdelen zoals verwarming/motor kan wel zolang niet aangesloten..

Aardlek er uit en nu continu pompen is meestal hogedruk pressostaat op omwals pomp,deze zit een aarde draad aan en veroorzaakt lekkage.

Nee een verwarmings element blaast zeker geen printplaat op maar wel meggeren!!!

Je hebt gelijk. Ik trok ook de bedrading los maar vergisde mij in de aansluiting. Hopelijk redde het relais mij.

je meggert tussen aarde/fase en nul. dat overleeft een apparaat doorgaans wel. tussen fase en nul meggeren zal zo'n toestel niet waarderen. de hogedruk pressostaat had dacht ik 24VAC voeding, niet primair gevoed dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hogedruk perssostaat is 230V gevoed,ander deel 5V dus bij aardlek en/ of meggeren gaat het fout

Er waren een aantal type mieles waar bij deze fout ook een weerstand op de printplaat om zeep ging?
Weet niet of deze er ook onder valt?

Mvg Tien.