gevaarlijke verdeeldozen

Anoniem

Op 22 mei 2020 15:06:17 schreef KlaasZ:
Inderdaad, die kinderbeveiliging werkt vaak te goed. Reden waarom ik ze er meteen na aanschaf uit sloop.
Heb in de bouwmarkt wel eens gevraagd waar de verdeeldozen zonder kinderslot liggen, maar die mogen ze kennelijk niet meer verkopen.

Thnx Klaasz,gelukkig toon jij daarmee aan dat de regelgeving niet volkomen nutteloos is.

Je gooit meteen de kinderveiligheid uit je stopcontacten.
Op zich begrijp ik dat.

In een werkplaats waar vaak in en uitgeplugd wordt zijn die kindersloten een pest en jij bent een ervaren persoon.
Jantje Onbenul die ongeveer 80% van de bevolking betreft wil vaak ook af van die hinderlijke beveiliging. En daar zit het gevaar.

1) Onderschat het belang niet. Het gevaar dat een kind met een metalen voorwerp in het gaatje van een stopcontact kotert is reëel

2) Als die kinderveiligheid bij multistopcontacten verwijderd wordt gaat dit ten koste van de stevigheid en wordt de kans op een kortsluiting groter. Vooral bij de goedkopere exemplaren die uit zachter plastiek bestaan gaat de stevigheid fors achteruit..Zeker bij het gebruik van platte Eurostekkers die zijdelings niet ondersteund zijn en veel dunnere pennen hebben.
En als het misgaat krijgt fabrikant dan de zwarte Piet toegespeeld (als die uitdrukking nog mag gebruikt worden)

3) Vaak krijgt men dan het ding niet meer goed in elkaar en vervormt de contactstroken.Die contactjes en randaardes passen heel nauwkeurig in allerlei uitsparingen in het plastiek en zijn kwetsbaar bij fout hermonteren. Of men vergeet de de trekontlasting goed vast te zetten soms is dat met een schroefklem, maar ook vaak met plastic weerhaakjes.

4)Soms is de kabel gewoon te kort en wordt die vervangen door ongeschikte draad. Tweelingsnoer bijvoorbeeld. Zoalng enkel de laptop of een bureaulampje aangesloten worden gaat het goed. Maar als zoontje wat koud heeft op zn kamertje en een elektrisch kacheltje aansluit gaat het mis. Weet zo'n snotaap veel.
Soms is de kabel te dik. Knoeiers gebruiken meestal wat ze liggen hebben. En dan kan het doosje niet goed meer dicht.
Weeral met vervorming van het pad van het gaatje naar de contactjes.

De TS die toch een ervaren persoon is heeft het zelf ervaren.
Bij normaal gebruik is het moeilijk om een randaarde zo dubbel te duwen. Maar als je het opent en terug dicht maakt is die kans reëel.
Al is er een kleine kans dat het van in de fabriek zo is.
Maar als je dat pas 20 jaar later opmerkt is dat rijkelijk laat.

Een onderzoek zou waarschijnlijk uitwijzen dat het keurmerk terecht werd toegekend.En als dat uitzonderlijk niet zo zou zijn, gaat men geen cold cases gaan oprakelen. want die mensen doen hen werk consequent, al slurpen ze weleens iets langer dan 10 minuten koffie .
De tijd dat men een lijk opgroef om hem voor een rechtbank te veroordelen,is ook al een half millenium voorbij.

Ik ben het er mee eens dat de kwaliteit vaak te wensen overlaat, maar is dat erger dan vroeger? Nu besteedt men veel meer aandacht aan de veiligheid.

Ericp heeft gelijk, als je 500 stekkerdozen inkoopt,kun je er best ééntje opofferen om zelf de kwaliteit te verifieren. Maar de regel waarbij multistopcntacten niet eenvoudig mogen te openen zijn , is er voor de consument. De meesten hebben onvoldoende kennis om daar een besluit uit te trekken.
En als je er maar 1 koopt dan wil je hem weer in elkaar en dat gaat vaak mis.
De multistopcontacten van Jinny zijn idd van goede kwaliteit,
en kunnen zelf gemonteerd worden maar gezien de alubehuizing is dat weer een klus voor de beroeps. Want zonder aarding zijn die levensgevaarlijk.
Ze moeten dus correct aangesloten worden met de juiste kabeldoorsnede zeker omdat ze bedoeld zijn voor grotere vemogens.
Ze moeten op een geaard stopcontact aangesloten worden en mogen niet als onderdeel van de vaste installatie gebruikt worden.
Je ziet ze haast nooit in doorsnee huiskamers.

EricP

mét CE

als je 10x zoveel betaaldt voor een product, dan is het beter. Lijkt mij een open deurtje.

Dat is het dus niet... Lang niet altijd in elk geval.

Ericp heeft gelijk, als je 500 stekkerdozen inkoopt

Och, het waren er slechts 12 (nou ja, uiteindelijk 18... 6 om te slopen en van hetgeen wat leek nog 12 gekocht om te gebruiken). Maar wel iemand die er achter is dat logo's en keurmerken niks zeggen en die iets wil hebben wat het gewoon doet en bij veelvuldig gebruik ook blijft doen. Meer betalen is ook lang niet altijd 'garantie voor goed'. Deze doosjes zaten in de middenklasse. Tussen die van 3 euro en die van Jinny in.

Het gevaar dat een kind met een metalen voorwerp in het gaatje van een stopcontact kotert is reëel

Yep. Been there. Done it. En je doet het precies 1x! :). Dat heet leren. Net zo iets als de brandnetels in rennen. Doe je ook 1x. Tenzij je een intelligente ezel bent en de steen kunt terug vinden.

Ik trek ze er ook altijd uit. En als dat niet kan, dan hoef ik de zut niet.

Als die kinderveiligheid bij multistopcontacten verwijderd wordt gaat dit ten koste van de stevigheid

Dat valt heel erg mee. Schuivende deel met de veertjes eruit, rest laten zitten. Niet zelden is dat noodzakelijk om de contacten op hun plek te houden.

zwarte Piet toegespeeld (als die uitdrukking nog mag gebruikt worden)

Ja hoor. Soort CE: over 10 jaar interesseert het niemand nog wat :+

Knoeiers gebruiken meestal wat ze liggen hebben.

Nu het niet meer open mag, komen de kroonsteentjes van stal. Uiteraard bij voorkeur zonder adereindhulsjes. Dat is natuurlijk veeeeeeeel beter! :( . Ofwel: verlengd wordt het toch wel. Of het doosje nou open kan of niet. Het zit vooral in de weg.

Ik ben het er mee eens dat de kwaliteit vaak te wensen overlaat, maar is dat erger dan vroeger?

Wel en niet. Vroeger zag je het er beter aan af. Nu veel minder.
Maar feitelijk gaat dit niet zo zeer over kwaliteit, maar meer over een veilige 'fail mode'. Dat is deel van 'kwaliteit', maar 'kwaliteit' is meer dan dat.

Nu besteedt men veel meer aandacht aan de veiligheid.

Eh... nee, aan schijnveiligheid: papierwerk (omdat het moet) en kl*ten klaren (om er zo min mogelijk gez**k over te hebben). Ik heb nog een paar verdeeldozen van ruim voor CE. Kunnen open. Geen koter-beveiliging. Geen papiertjes, dit is wat je kocht, niks meer, niks minder. In die tijd gewoon bouwmarkt rommel. Maar... ze vliegen ook niet in de fik (alhoewel ik dat baseer op het type materiaal, niet op daadwerkelijk de brander erop zetten). Enig minpunt ten opzichte van de CE-gemarkeerde zooi van TS is dat het spul bros is: laat het vallen en er zit een scheur in (die, afhankelijk van de locatie, natuurlijk ook wel eens 'naar' zou kunnen zijn). Dat spul-met-merkjes is van thermoplastisch kunststof (jakkes) wat daar beter tegen kan.

Want zonder aarding zijn die levensgevaarlijk.

Dat is ook afhankelijk van wanneer je het aan wie vraagt. Anno 2020 heet dat 'levensgevaarlijk'. 20 jaar geleden zaten er in veel huizen in veel ruimten geen geaarde WCDs en toen werd dat spul ook gebruikt. Toch vielen de mensen niet bij bosjes om.
Je punt is duidelijk hoor. Daarover geen discussie. Maar aan het verkeer deelnemen zou per saldo wel eens gevaarlijker kunnen zijn.

ze bedoeld zijn voor grotere vemogens

Is dat zo? Ik heb niet de moeite genomen om ernaar te zoeken... maar er staat vast iets van 16A of 3600W of iets in die richting op. Hetzelfde als op de no-budget doos. Daarmee zouden ze geschikt moeten zijn voor hetzelfde vermogen (met de nadruk op 'moeten zijn' uiteraard).

Je ziet ze haast nooit in doorsnee huiskamers.

De gemiddelde consument kan ook niet bij de TU kopen. En als ze het wel zouden kunnen, dan deden ze het niet. Want die doos van 3 euro kan ook 16A hebben en is ook 'CE gekeurd' (wederom... tussen aanhalingstekens). Dus die is net zo veilig!

[off topic]Om even in de hoek van 'beroeps' of 'professioneel' verder te gaan... Ik kreeg vandaag wat papierbakvulling in de bus van een bedrijf wat claimt 'voor professionals te zijn' en daar werd een verlengkabel aangeboden: 25m 1.5mm2 toch wel. 2 uitvoeringen: met een CEE form 16A of 32A (contra)stek(k)er. Je zou er eens aan kunnen rekenen, maar van 16A door die aderdoorsnede ben ik al niet enthousiast (met name door spanningsval), maar 32A??[/off topic]

maartenbakker

Golden Member

Ik snap dat probleem met zelf monteren of wijzigen niet zo. Het was tot voor een aantal jaar nooit een probleem. Er is bovendien geen enkele regel dat je niet zelf aan je huisinstallatie mag sleutelen, dat is nog ff een tandje gevaarlijker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

kwam onlangs nog wat tegen bij een ouder model slimme meter, daar kon je wel 6mm2 stug op de meter invoeren, maar geen soepel 6mm2 met huls. men had voor de 25mm2 klemmen een plastic dopje gestoken met klein sleufje, waar maar 1 stugge draad in kon. wrs zodat men niet de meter kon modificeren. raar genoeg was dit aan de afgaande kant van de meter gedaan, je zou dit aan de ingaande kant verwachten. kon ik de nieuwe soepele draad weer gaan ruilen voor 6mm2 stug..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

De WCD die ik open had was en is 16A rated, erop uitgezocht.
Zodat de sukkels waar de zut gemonteerd zit er ook nog een E-kacheltje in kunnen steken voordat de zekering eruit gaat.
Het binnenwerk ziet eruit alsof dat het ook kan hebben.

Ik moest het aanleggen op een plek waar ik er nooit gezeik mee moest krijgen.
Dus uitgezocht op de mate van gemakkelijk aanleggen en failsafe.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

ik zal ook maar even een duit in het zakje doen en mijn mening geven over het elektrisch consumenten materiaal wat heden ten dage te koop is

het niet kunnen openen of mogen openen van bv zo`n stekkerdoos is alleen
ter bevordering van de wegwerpmaatschapij waar in we leven en de verkopen te laten stijgen .
dit geld ook voor de kwaliteit van het spul.
en niet ter voorkoming dat de minder technische consument er mee / aan gaat sleutelen.
die doen dat toch wel op hun onveilige manier met bv een kroonsteentje of rolletje tape

eventuele keurmerken zoals ce / kema ect zijn bedoeld ter voorkoming van enige aansprakelijkheid en verantwoording van / voor de producent , en niet als keurmerk voor de consument die denken spul te kopen van betere kwaliteit door al die keurmerken , wat dus niet waar is .zelfs verre van dat.
keurmerken hebben voor de consument dan ook geen enkele waarde
ook interesseert het een producent niet of jou toko af fikt zolang zijn productnaam en/ of artikel maar niet als oorzaak bekend word .

kinderveiligheid is een gedrocht waar ze nooit aan hadden moeten beginnen
bij negen van de tien contact dozen gaat de kinderveiligheid na verloop van tijd haperen waar door of het gat open blijft of je krijgt er geen stekker meer in .
dit betreft met name verleng haspels die in de bouw of tijdens verbouwing gebruikt worden , een beetje stof , puin , zand of iets anders wat je maar kan bedenken maakt ze on werkbaar of bruikbaar .
gewoon schijnveiligheid.
kinderen vinden wel een ander gevaarlijk avontuur :
he laten we in plaats van met iets in de gaatje te prikken er bv water in gooien
en ook ik sloop ze indien mogelijk gelijk uit .

over het algemeen kun je vaststellen dat afgezien van een paar punten de kwaliteit hard is achteruit gegaan .
dit is met name het gevolg van een zo goedkoop mogelijk product maken met een zo hoog mogelijke winstmarge .
aangegeven specificatie`s ( 230V-16A enz. ) moeten met een korreltje zout genomen worden
keurmerken zijn er niet voor de consument.
immers , weten het merendeel van de consument niet waar die keurmerken voor staan of wat ze betekenen.
geld tegenwoordig voor bijna alle consumenten elektro.

en als laatste wil ik dit nog zeggen :
laat geen spullen onbeheerd aan staan bv bij het naar bed gaan of van huis weg gaan .
zet alles wat niet noodzakelijk is uit en verbreek de verbinding .
dit is niet alleen een stuk veiliger , maar scheelt ook nog in de portemonnee