Dimensioneren Generator

Mijn zus is eigenaar van een camping in Duitsland. Voorlopig is de spanningsvoorziening onderbroken. Alles werkt op elektra dus kan de camping niet open.
We zijn op zoek naar een generator om de tijd te overbruggen tot er weer spanning is.
Mijn vraag gaat over de dimensionering van een generator voor de volgende installatie.
kvA
Waterpomp 3
Rioolpomp 3
Boiler 5
Wasmachine 1,5
Droger 2,5
Campingveld 30
Overig (Licht, computer, kookplaat etc.) 4
Totaal 49

De water en rioolpomp draaien ongeveer 2 minuten per uur.
Moet ik bij de dimensionering van een aggregaat rekening houden met de aanloopstromen van de draaiende machines of kan een aggregaat van 40 of 50 kVA dit gewoon aan.
Bert.

je kunt beter teveel vermogen hebben staan ipv te weinig. vergeet ook niet de temperatuur mee te rekenen, bij 30+ graden buiten kun je zo'n ding niet constant voluit belasten, raakt oververhit. ik zou eerder een 80 of 100kVA nemen als een 50kVA, men vertrekt al snel als dat ding dagelijks onderuit gaat en men dus geen stroom meer heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Moet ik bij de dimensionering van een aggregaat rekening houden met de aanloopstromen van de draaiende machines

JA dat moet zeker. Er is nog iets waar je op moeten letten en dat is dat alle fasen redelijk gelijk belast zijn. Als in een extreem geval er 40kW op fase 1 zit zal je toch al minimaal een 120kW generator nodig hebben maar ik gelijk in de praktijk zal niet elke generator zo een scheve belasting aankunnen en moet je een nog grotere hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evelo

Golden Member

Vuistregel: alle vermogens optellen en X3 doen om het vermogen van de generator te bepalen.

Ik heb mij daar ooit eens aan mispakt met een cnc-machine die tijdelijk op een generator moest draaien.
Klant vroeg: hoeveel heb je nodig? En ik keek op het kenplaatje van de machine en deed er ongeveer de helft bij.
Ging goed totdat de motoren van de xyz-assen een sprintje deden.

De volgende generator stond op zijn eigen oplegger...

Nog een dingetje: als je overschakelt op generatorvoeding dan moet je eigenlijk ook je kabelberekeningen opnieuw doen: beveiligingen en kabellengtes.
De maximale kortsluitstroom van een generator is veel lager dan die van de netspanning.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Voor een aggregaaat neemt men meestal ongeveer het dubbele van het motorvermogen.
Een 3 kW E-motor dan een minimaal 6 kVA aggregaat.

De grootste verbruiker is ook de meest onzekere, campingveld 30 kW
Is dat allemaal gelijktijdig in gebruik? Denk het niet.
Een 25 kVA aggregaat zal het allemaal wel trekken.
een 25 kVA kan de pompjes makkelijk aan.

Hoe groter (in vermogen) het aggregaat, hoe relatief ongunstiger wordt het rendement, zal dus meer brandstof verbruiken, en ook niet onbelangrijk, meer geluid maken.
En duurder zijn in huur en plaatsingskosten.

Aan jouw zus de beslissing.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Huur eerst een 25kVA. Ik ga voor een groot deel mee met wat Toet zegt, omdat als de boel al de tijd half last staat te draaien, je veel brandstof betaalt. Red die 25kVA 't niet, laat dan die grotere komen. Dit doe je net zolang tot je weet wat je nodig hebt.

Edit: testman heeft ook een punt.

EricP

mét CE

vergeet ook niet de temperatuur mee te rekenen, bij 30+ graden buiten kun je zo'n ding niet constant voluit belasten, raakt oververhit.

Dan is de koeling onderbemeten... Meer blazen of meer oppervlak!

Maar goed... In mijn ervaring aan boord heb ik geleerd dat bij de hoogste belasting op zo'n 70% van het vermogen zitten een redelijke verhouding is. Voordeel is wel dat daar vaak mensen toch iets meer weten wat ze doen en ook ff wat uit zetten als die enorme electromotor bij moet (en weer aan als het eenmaal loopt). Daar zit je op je factor 1.5 ongeveer.

Nou heb jij zo te zien nauwelijks motoren, dus 'aanloopstromen', dat zal allemaal wel los lopen. De inschakelpiek van een laptop adapter, dat lost de kabel impedantie in samenwerking met het vliegwiel wel op.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat veel oudere en kleine schakelende voedingen (zonder PFC) een beroerde belasting vormen. Ze trekken maar kort stroom, maar wel al het vermogen moet uit die piek komen en ze doen het allemaal tegelijk. Voor een serverruimte was het advies al een factor 3. Dat zal wel een beetje overdreven zijn en 'op de groei', maar je snapt waar het heen gaat.

Je grootste gok zit in dat campingveld. Grootste belasting, minste invloed. En ook het minste inzicht in de gelijktijdigheid.
Mijn natte vinger riep iets van 'probeer 30kVA' en kijk wat die doet. Houd ook de optie over om meteen door naar 50 of 60 ofzo te gaan als je nat gaat op gelijktijdigheid. Min of meer wat mvdk ook zegt.

Houd er wel rekening mee dat niet alle apparatuur enthousiast wordt van een generator. De frequentie is nooit 50Hz (nou ja, bij kleinere setjes met een 'inverter' dan weer wel, maar dat is voor zover ik weet geen gemeen goed). Vaak gaat het wel goed, maar soms raakt de klok van de magnetron de weg kwijt en een enkele FO schiet in de stress (ik denk niet dat je die hebt).

Langs de kant van de weg zie je nog wel eens een 'esaver' staan. Feitelijk een accupack met lader / omvormer. Feitelijk gaat de genny uit op het moment dat het accupack vol is en de load het toe laat en weer aan als het accupack 'leeg' begint te raken. Of dat voor jou zinnig is, hangt vooral van je verbruik gedurende de dag af (en de kostprijs van zo'n ding natuurlijk).

Succes. Het blijft een beetje gokken agv. teveel onbekenden.

Dank voor de antwoorden.

Hierbij nog even wat aanvullingen.

De pompen en boiler zijn 3-fase apparatuur.

Op de campingplaats staan 8 x 3 fase kasten waar de kampeerders over de 3 fasen verdeeld zijn.

Het gemiddeld verbruik per dag is 90 kWh.

Bert

benleentje

Golden Member

Het gemiddelde verbruikt zegt niets voor de generator. Voor de grote van de generator kijk je naar je piekbelasting en dat is vaak in de ochtend en in de avond als iedereen tegelijk aan de avond maaltijd gaat beginnen. Hoewel ik denk dat dat op een camping minder extreem is als bij werkende mensen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 22 mei 2020 21:28:50 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoeveel camping plaatsen zijn er en hoeveel Amp wordt de gasten aangeboden 6;10 of 16Amp? er zijn van die gasten die een koffiezetter; waterkoker; el kachel hebben en campers soms zelfs een wasmachine; vaatwasser;airco

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Er zijn maximaal 30 tot 35 plekken tegelijk in gebruik. Daarvan zijn er 10 vaste plekken. De meeste plekken hebben 8 of 10 Ampère. Een vijftal vaste plekken heeft 16 Ampère.

Het is moeilijk om te bepalen wat het maximale totale vermogen is van de kampeerders.

Wat kampeerders allemaal aan apparatuur hebben weet ik niet. Het is wel zo dat het, naast de vaste plekken, een "mooi weer" camping is. Zodra het slecht weer en koud is zijn er alleen een handvol vaste gasten.

Foutje

[Bericht gewijzigd door Be-eL op vrijdag 22 mei 2020 22:30:37 (99%)

benleentje

Golden Member

5 x16A en 30 x 10A = 380A
380A verdeelt over 3 fasen is ca 130A. = 88,4kW Dat is dan je maximum.

90kWh per dag is 3,75kW gemiddeld en dat is meteen de minimum waarde van de generator.

Ik denk dat een 50kVA wel zou moeten kunnen. Maar waarom laat je de generator verhuur bedrijf je niet adviseren.

Je kan ook zo denken nu heb je helemaal geen stroom en als je bv een 25kVA zou huren dan heeft iedereen wel stroom maar met veel beperkingen, met een 50kVA zijn er dan ook wel wat beperkingen maar wel een stuk minder. Of wil je geen enkele beperking opleggen dan moet je naar 80kVA

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

als je te krap voeding hebt, zal de generator onderuit gaan bijna op vollast en er komt een pomp of flinke verbruiker als een element in. rond etenstijd is dat verbruik het grootste, kan best zijn dat de rest van de tijd de boel kan draaien met een 25kVA, maar rond 1615 uur moet er dan nog een grotere bijgezet worden.

waarom is er geen vaste voeding overigens? want bij een uitgefikte trafo of 10kV kapot getrokken bij graafwerken is het probleem van de energie leverancier, die moeten een generator zetten. en dat kan nu prima, die evenement toestellen zijn niet gebruikt door de crisis..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Probleem dat er geen voeding is eigenlijk niet relevant maar toch maar een korte uitleg. De camping hoorde vroeger bij een restaurant 80 meter heuvelopwaarts. Het energiebedrijf levert tot aan het restaurant. Daar zitten onze energiemeter en onze hoofdzekeringen. De kabel tussen de hoofdzekeringen en de camping is een private kabel. Of de zekeringen zijn kapot (alle 3 tegelijk?) of de kabel tussen het restaurant en de camping is stuk, of de buren hebben een hoofdschakelaar uitgezet. Onze elektricien heeft onze installatie doorgemeten en daar zit geen probleem in.

Het probleem ontstond in het gesloten seizoen. De enige zekering die toen aan stond is van een computer en camera.

Het energiebedrijf, en onze elektricien krijgen, van de eigenaar van het restaurant geen toestemming om naar de hoofdzekeringen te kijken. Dit moet via een rechtelijke uitspraak worden afgedwongen en kan dus wel even duren.

Andere oplossing is een eigen aansluiting voor de camping. Kosten via het energiebedrijf +/- 65.000.

Een generator kost je een kapitaal aan huur, diesel.

reken voor diesel 1 liter per 5 KVA in vollast. Voor een standaard aggregaat voor nullast zit je op een 2-3 liter per uur.

Denk ook aan de geluidsoverlast als je een simpele aggregaat huurt. Ook ee geluid gedempte dreunt nog flink op een stille camping in de nacht.

Ook een flinke dieseltank voor een paar dagen kun je er bij huren als het apparaat zelf een te kleine tank heeft.

Je grootste uitdaging is dat alle campinggasten in de morgen en in de avond op dezelfde tijd koffie te moeten zetten. Je zou in deze periode met tijdschakelaars boiler, wasmachine en droger kunnen blokkeren.

High met Henk

Special Member

@testman: als dat van die 30 graden waar zou zijn, dan mag mijn baas al zijn generatoren wel deraten... In machine kamers is het bijna altijd boven de 30 tot soms wel 60 graden...

Lijkt me niet handig.

Even opletten als je een generator koopt.
Koop niet de goedkoopste / nieuwste om 3 redenen:

.1 mechanische diesels kan iedereen mee uit de voeten, geen dure apparatuur nodig
.2 van een bekend merk motor (deutz, cummins, caterpillar, perkins etc.) zijn volop goedkoop onderdelen te krijgen. Kom daar maar om bij een chinees of italiaan.
.3 er zit nogal wat kwaliteitsverschil in generatoren zelf. Een Smit slikkerveer of Dornhoff was gebouwd voor het leven, en worden niet meer nieuw gemaakt. Beste is nu een Leroy Somer of Stamford. Ik zou ver weg blijven bij chinese dingen, maar Marathon is nog het overwegen waard.

Wat je verder ook wilt is stilstand verwarming voor je generator om de wikkelingen droog te houden. Evt kan dat ook voor je diesel nog.

Qua vermogen zit ik wel iets hoger met ca 80 kVA: je wilt niet je generator onderuit trekken.
Ik denk aan zoiets:

https://www.troostwijkauctions.com/uk/generator/03-31379-31588-6402620…

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Die 90kWh/dag is 3.75kW gemiddeld. Dan kan je zeggen: dan zal 5kW uit de generator wel voldoende zijn maar dat is het niet.

Als je een beetje gaat doemdenken, dan is het overgrote deel hiervan "s avonds als men de lichten aan heeft en de TVs En sommigen misschien elektrisch koken. Stel dat die 90kWh op 3 uur van de dag verbruikt wordt... Dan is die 30kW helemaal niet zo raar!

Ik ben bang dat die 50kW wel eens te klein kan zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat je het beste kunt huren inderdaad. Zelf zo'n ding kopen kost je een vermogen. Het gebruiken ervan trouwens ook. Ik zou even een rekensommetje maken voor een half jaar gebruik van zo'n generator. Je kunt dan de cijfers gebruiken die die verhuurder opgeeft voor het gebruik en en het huren van bijvoorbeeld een 30kva generator.

Het zou zomaar kunnen dat die 65K euro dan ineens niet zo veel geld meer is.

En inderdaad zo'n generator geeft een hoop lawaai en uitstoot en dus overlast. Je zet hem dan natuurlijk wel direct naast of in dat restaurant. >:) Ik weet niet hoe alles in Duitsland zit maar ik me voorstellen dat je hiervoor misschien ook nog een soort van hinder en overlast vergunning van de gemeente voor nodig hebt.

Misschien een idee om de camping groen te maken? Zonnecellen en een bufferbatterij. Heet water collectoren en warmte wisselaars voor de douches en wasmachines. En een strenge regel op energie gebruik voor de campinggasten. De gasten moet dan dus ook groen worden. Maak de voorzieningen zoals ze die hebben bij die tiny houses.

Wel een nare buren heb je trouwens. Bij die buren kun je in die rechtzaak misschien ook gederfde inkomsten opvoeren.

High met Henk

Special Member

@ex-fietser.

Volgens mij zit ts zijn camping in een bos, dus windmolens of zonnepanelen zou wel eens lastig kunnen zijn...
Maar als het kan: zeker een optie. Kan je namelijk al makkelijker peakshaving doen met een inverter en accu's.

En dan kan de generator lichter.. En soms dus zelfs uit... En dat scheelt brandstof!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@High met henk,

Ik weet de omstandigheden van die camping verder niet. Maar als het inderdaad in een bos is, is het vast ook natuurgebied. Misschien is een generator daar dan wel helemaal uit den boze. Een kostenberekening en kijken of het wel mag van de gemeente lijkt mij toch wel een belangrijk item.

EricP

mét CE

Och, het is ook een kwestie van shoppen en ergens tegenaan lopen. Naar de winkel gaan en wat kopen kan iedereen.
Ooit eens een Cummins voorbij zien komen. 70kVA. Ging toch voor echt wel 4k€ weg. Inclusief een 400l gasolie wat nog in de tank zat. Maar je kunt er ook rustig het 10-voudige voor betalen.

Of huren of kopen goedkoper is, hangt er ook vanaf hoe jullie er zelf in staan. Bij een huur apparaat kun je onderhoud laten zitten. Maar ja, daar betaal je wel voor.

Brandstof: mogen die dingen op 'rooie' diesel draaien? In Nederland formeel niet meer, maar ik weet niet hoe dat in Duitsland zit.
Vuistregel voor een 'klassieke' diesel is iets van 175 gram per pk per uur. Dus als je 30kW continu moet leveren, zit je op iets van 40pk. Rendement generator (het ding wat de stroom zelf maakt) 80% ofzo? 50pk. Dus zo'n 9kg gasolie. Zijnde een liter of 10 per uur.
Als je dat gewoon 'bij de pomp' haalt in Nederland (maar dat doe je natuurlijk niet!), is dat iets van 300 euro per dag. Maar wel incl. BTW.
Uit de kabel: 30kW gedurende 24h is iets meer dan 700kWh. Voor 23ct/kWh is dat zeg 165 euro.

Goed, die 30kW zul je zeker niet 24/7 gebruiken. En de brandstof is vast ook goedkoper dan 'aan de pomp' (zeker de Nederlandse pomp...). Komen de 'cost of ownership' en onderhoud er nog bij. Of je huur kosten. Al met al is het al snel goedkoper dan de boel stil moeten leggen omdat je gasten weg blijven...
Paar offertes aanvragen bij generator boeren. En ondertussen goed om je heen kijken.
Ook nog ff kijken waar jouw gebied eindigt en het ding zo dicht mogelijk, bij voorkeur bovenwinds, van dat restaurant neer zetten! :)

kijken of het wel mag van de gemeente lijkt mij toch wel een belangrijk item.

Aan de ene kant wel. Aan de andere kant: noodsituatie, tijdelijke aard, eigen terrein, zo netjes mogelijk regelen. Kost wel weer enige tijd voordat het ding echt weg moet als het zover komt. Tegen die tijd is er wellicht een permanente oplossing. Zeker als je al bij de rechter bezig bent om weer stroom te krijgen - aangenomen dat je ook in je recht staat.

veel noodgeneratoren bij bedrijven zijn ook ex verhuur toestellen met enige uren op de klok, goed zat voor incidenteel gebruik. alleen de grote die met de bouw al gezet worden in de kelder omdat je er later geen meer inkrijgt zijn nieuwe. heb weleens een 400kVA model verzet met nog geen 100 uur op de klok, had men voor weinig over genomen bij een grote verbouwing. daar zat ook alles bij, verdeelkasten en de automatische omschakeling.

ik denk dat je omdat je niet weet hoelang dit gaat duren begint met een huurding, blijkt het zo dat die eigenaar van t restaurant niet om te krijgen is dan kun je idd beter een ding kopen 2e hands. anders wordt het duur. een grote diesel buffertank erbij die gevuld wordt, dat kun je gewoon regelen. komen ze met een tankwagen diesel en wordt het ding bijgevuld, de vul interval kun je afspreken, maar de chauffeur zal ook wel zien dat bijv dagelijks teveel is en dat het om de anderse dag moet.

van t werk uit ook al diverse projecten gehad waar de voeding lang op zich liet wachten, soms klant die zelf de trafo te laat had geregeld, en ook enige km 10kV kabel die nog gelegd moest worden. in een maand of wat ging er dan een 20.000€ aan diesel doorheen.

als dat restaurant opengaat zal er miss wel weer communicatie mogelijk zijn. kans is echter aanwezig dat het niet meer opengaat, ging het al slecht kan dat de reden weleens zijn..

een te grote generator heeft het nadeel dat ie verstopt raakt, als zo'n huurding maanden 6kW heeft staan draaien met 20kVA overcapaciteit dan zit ie vol roet.de verhuurder zet het ding aan op vollast en stookt de motor weer schoon.

@HMH heb dat gezien bij een trafowissel, generator 800kVA die met 33 graden in de volle zon stond te draaien, op gegeven moment liep er koelwater onderuit en lag ie plat. nu werd de trafo vervangen omdat die te klein was, generator zat dus wel redelijk op vollast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 mei 2020 16:58:59 schreef Be-eL:
Moet ik bij de dimensionering van een aggregaat rekening houden met de aanloopstromen van de draaiende machines of kan een aggregaat van 40 of 50 kVA dit gewoon aan.
Bert.

Ja, daar zou ik wel rekening mee houden. Vooral wanneer tijdens bedrijf de generator KVA belasting reeds dicht tegen nominaal aan mocht zitten en één of nog erger, beide van die 3 KVA pompen wordt gestart. Dan kon de generator schakelaar wel eens aanspreken. Om het nog maar niet te hebben over een aanzienlijke spanningsdip.

Shiptronic

Overleden

Zou de pompen niet op een separte groep willen hebben ? Die kan dan een stuk lichter zijn, en niet afhankelijk van wat er op het veld gebuurd.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.