ELO "Duizendpootvoeding"

bprosman

Golden Member

Het elektronica blad ELO (de Nederlandse uitgave) heeft volgens mij in de jaren '70 een voeding uitgebracht genaamd "Duizendpootvoeding" (dacht ik). Dit was niet meer dan zo ongeveer de hele serie 78XX en 79XX achter elkaar zetten. Nu kan ik zo iets ook wel zelf bedenken maar was toch wel benieuwd naar het originele artikel. Iemand hier ?

Alvast bedankt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hugo Welther

Moderator

Ik heb in "the old days" ook zo'n voeding gebouwd.
Niet het ELO ontwerp maar uit een ARRL boek. Heb nog wel ergens het printontwerp in SprintLayout.
Meer dan 78xx en 79xx achter elkaar plakken is het niet.

Als je van 24V (7824/7924) uitgaat heb je een trafo met meerdere wikkelingen nodig. Je splitst de keten op vanaf een 15V anders wordt de dissipatie te groot.
De stroom loopt immers door alle regelaars (max 1A) in die keten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hubie

Special Member

In dat blauwe boek van de Veron (Reflecties II )staatie ook.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 19 mei 2020 15:19:48 (15%)

bprosman

Golden Member

Dank voor de reacties.

Heb nog wel ergens het printontwerp in SprintLayout.
Meer dan 78xx en 79xx achter elkaar plakken is het niet

.

@Hugo, mocht je dat nog hebben houd ik me aanbevolen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Vanmorgen eea in een spreadsheetje zitten kloppen en ik twijfel niet aan de technische kennis van de Veron (Blauwe boek) maar een (niet LDO) 7805 voeden uit een 7806 lijkt me tricky.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fzwart

Golden Member

Op 19 mei 2020 13:16:59 schreef bprosman:
Vanmorgen eea in een spreadsheetje zitten kloppen en ik twijfel niet aan de technische kennis van de Veron (Blauwe boek) maar een (niet LDO) 7805 voeden uit een 7806 lijkt me tricky.

De 8, 6 en 5 volt staan parallel gevoed uit de 7812.
Ik moest ook goed kijken om het te zien.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
bprosman

Golden Member

Op 19 mei 2020 13:28:55 schreef fzwart:
[...]

De 8, 6 en 5 volt staan parallel gevoed uit de 7812.
Ik moest ook goed kijken om het te zien.

Oh ja ik zie t nu ook.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Misschien wel over de top (12*20cm) zit te denken om er horizontaal eventueel een v-score over te laten trekken zodat het een losse Pos. en Neg. versie kan worden.

Als ik m al afmaak, 12x20 is wel groot :-)

Duizendpoot_Schema_2020_05_22_0001.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Ik zou de 7806/7906 niet gebruiken en de 7805/7905 opschuiven om er een 7833/7933 (3.3V) regulator bij te plaatsen. De 3.3V rail zou je uit de 8V rail kunnen destilleren.

6V is ook te maken tussen de 7818 en 7812.

De negatieve kant zou ik met blauwe ledjes doen, blauw is een gebruikelijke kleur voor negatief.

Wat ga je met de voeding doen, meestal heb ik alleen +/- 12 of 15 nodig plus 5V.

bprosman

Golden Member

Wat ga je met de voeding doen, meestal heb ik alleen +/- 12 of 15 nodig plus 5V.

Meer jeugdsentiment.

Heb hier een “opknappertje”.

Is er ook een -3V3 regelaar ? Vraag me af of dat ueberhaupt voorkomt.
Inderdaad wel een idee de 7x06 te laten vallen , en een 3V3 toe te voegen.

De 7X08 heeft nog de mogelijkheid een zener in de ground te zetten

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Bij farnell is er geen -3.3V regulator, dus zal een 7933 wel niet bestaan, google vond um wel maar ja internet is niet altijd betrouwbaar. Dus is mijn idee misschien niet zo handig. Anders moet je met een LM317 en LM337 aan de slag, dan kan ook nog.

De 7808 kan je idd naar 9V zetten met een zener in de common. 9V is wat gebruikelijker als 8V.

Volgens mij was het ook de bedoeling om tussen de uitgangen, andere spanningen te fabrieken.

Heb je alle combinaties uitgeschreven ?

bprosman

Golden Member

Heb je alle combinaties uitgeschreven ?

Nee heb de standaard versies genomen.
Misschien voeg ik inderdaad de LM317/LM337 toe en laat ik de 7818 vervallen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hmm, ik heb dat soort van voedingen altijd bijzonder oneconomisch gevonden. Zelfs als je de voeding niet belast staat dat ding lekker de boel op te warmen. Alleen nuttig als je een hele lage rimpel wil hebben ofzo. En tegenwoordig met het geweld van de moderne schakelvoedingen helemaal suf om het zo te doen.

bprosman

Golden Member

Op 23 mei 2020 09:07:05 schreef Ex-fietser:
Hmm, ik heb dat soort van voedingen altijd bijzonder oneconomisch gevonden. Zelfs als je de voeding niet belast staat dat ding lekker de boel op te warmen. Alleen nuttig als je een hele lage rimpel wil hebben ofzo. En tegenwoordig met het geweld van de moderne schakelvoedingen helemaal suf om het zo te doen.

Klopt helemaal, en een i9 processor is vele malen krachtiger dan een Z80 en toch vind ik het leuk om er mee te pielen.
Soms doe je wel eens dingen gewoon uit nostalgisch oogpunt, (ik ben nu eenmaal een sentimentele ouwe l*l), en omdat je ze leuk vind.
Een LM317 en LM337 toegevoegd en de 7x18 laten vervallen.

Binnenkort ga ik weer eea bestellen bij JLCPCB , dan laat ik deze toch meekomen, al is het maar om die oude versie van de foto (die versie is niet door mij gemaakt) te "restaureren".

Duizendpoot_Schema_2020_05_23_0001.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

In je schema is U1 nog 7924 en niet LM337.

Als je de potmeters van de LM317/337 als externe instelling gebruikt, kijk dan wel uit met de dissipatie op lage standen, want van 1.2 - 7V wordt die wel flink warm als je wat stroom trekt. Je zou met een vaste weerstand in de ADJ het bereik kunnen limiteren.

Misschien heb je nog plaats voor een diode in sper over elke uitgang als beveiliging. Eventueel ook nog in sper over elke regulator.

Voor nog meer low noise zou je ratel condensators over de gelijkricht diodes kunnen zetten

EricP

mét CE

6V is ook te maken tussen de 7818 en 7812.

Dat gaat niet werken. De hele opzet is van een 1-kwadrant voeding. De onderkant kan niet sinken! Lukt alleen als er aan de 7812 nog een load hangt die meer stroom trekt dan de 6V die je nodig hebt. En dan moet die ook nog eens galvanisch gescheiden zijn.

In je schema voed je nog steeds een 7805 uit een 7806 (en de 7806 uit de 7808). Of uit de 'hoofd' voeding. Ik vind beiden tricky. Uit de 7806 zal de spanning wel te laag zijn. Uit de hoofdvoeding, hangt erg af van de 7805 die je hebt. Onbelast zal daar al snel een 30V staan, wat voor sommige fabrikaten ook meteen de 'absolute max. rating' is. Soms 35V. Terwijl een 7824 vaak wel wat toleranter is. Je voorziet niet in een mogelijkheid om eea. uit een 7812 of 7808 te voeden.

bprosman

Golden Member

In je schema voed je nog steeds een 7805 uit een 7806

Uit een 7808 de 06 is vervallen.

In je schema is U1 nog 7924 en niet LM337

Gelukkig alleen de omschrijving , de footprint was al wel een LM337 :-)

Iedereen wel bedankt voor de terugkoppeling.
Zal eens kijken naar die diodes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik maak meestal een regelbare voeding 1-30V ongeveer, en dan steek ik er nog een 7812 en 7805 bij zodat ik 3 uitgangen heb. al die verschillende spanningen zijn tegenwoordig niet echt meer nodig, vooral ook omdat ze allen gelimiteerd zijn op 1A samen.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 23 mei 2020 14:31:39 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

+/- 15V is nog wel eens handig voor op-amp'jes , +/- 24V ook.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Tegenwoordige opamps voelen zich een stuk prettiger bij ±5V of ±3.3V...
±24V is daarentegen weer wat veel van het goede, ±18V is doorgaans wel het maximum.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Diode's toegevoegd, wat C'tje, hier laat ik het bij.

Duizendpoot_Schema_2020_05_23_0021.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Valt me net in: als je de plus en min secties van plaats laat verwisselen kun je met één koelplaat toe (als je alles aan elkaar laat zitten tenminste)...
Heeft als 'voordeel' dat de uitgangen ook aan de buitenkant zitten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Zou inderdaad kunnen maar heb op een vlooienmarkt ooit een volle doos van die TO-220 koelers gescoord. Geen sporen onder het koelblokje dus hoef ook niet te isoleren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
marcob

Golden Member

Ik zou, al was het maar voor de uitdaging, allemaal losse printjes maken met één 78xx of 79xx erop. Deze losse printjes naast elkaar door te lussen, via een printstekker. Als losse modules naast elkaar. Helemaal tof als het printje bruikbaar was voor zowel een 78xx als een 79xx.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.