Multimeter bar graph

Velen vinden een bar graph op een multimeter een groot pluspunt, maar waarom eigenlijk?
De gemeten waarde is sowieso al zichtbaar op het scherm. In welke gevallen is dit nuttig?
Ik twijfel tussen een Brymen BM235 en BM257s.

Arco

Special Member

Het menselijk brein is nu eenmaal veel beter in het verwerken van analoge als van digitale indicators.
(je ziet dat in een oogopslag, een digitaanwijzing moet eerst 'verwerkt' worden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Een bargrapgh reageert een stuk sneller dan de AD converteren je ziet meteen reactie op een verandering. De bargraph is een benadering om de snelheid van een analoog display na te bootsen.

Ik was net aan het meten aan een transformator welke wikkelingen en aansluitingen bij elkaar horen. Als je contact maakt me de volgenden aansluiting zie je aan de bargraph al meteen of er een verbinding is, de uiteindelijk waarde op het lcd volg iets later.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Wat best handig zou zijn is een soort window comparator op een multimeter: de meter piept als de meting onder of boven een ingestelde waarde komt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Dat zit ook op mijn meter op alles onder de 200Ω volgt een piep toon. Is makkelijk met draden uitmeten. Echter heb je ook wikkelingen van meer dan 200Ω.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ja,

Een doorgangstester heeft elke zichzelf respecterende meter wel... ;)
Ik bedoel dat je bijv. 4.75v en 5.25v in kunt stellen en een seintje krijgt als je daarbuiten komt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Zelf gebruik ik de 'bargraph' functionaliteit in weerstandsmeting om de kwaliteit van schakelaars en potmeters te beoordelen. Je hoeft maar één apparaat te hebben met een bargraph, dus als je al zo een apparaat hebt zou ik er niet naar zoeken. Als de update snel genoeg is dan kan je er soms dingen mee vinden zoals glitches op voedingslijnen, maar dat hangt echt af van hoe je hem gebruikt. De bargraph in de BM257 is met 40 updates per seconde in elk geval een stuk sneller dan de 5 updates er seconde van het hoofdscherm en in die hoedanigheid voor grote amplitudes ook sneller dan de meeste analoge meters.

Hier ligt een BM235 die ik gekocht heb van Dave Jones van EEVBlog, en ik ben er best tevreden over. Als je echter voornamelijk aan elektronica doet is de bargraph denk ik zeker handig. De BM257 heeft die, en bovendien ook een 5ms "crest" functie die je kan helpen glitches te vinden. Het lijkt er op dat de EF functie er ook in zit, dus voor dat tientje krijg je IMHO best veel zinnige functies terug. Zelf heb ik een ander apparaat met een bargraph (een Gossen Metrawatt Metrahit One), dus ik "mis" de functie niet.

Henk H.

Golden Member

Het aantal modellen van Brymen is groot en liggen qua prijs soms dicht bij elkaar wat het uitvogelen van de beste keuze niet zo eenvoudig maakt. Ik heb een BM231 en die bevalt goed erg goed voor de prijs (7 tientjes, het moest goedkoop). Autoranging werkt erg snel en onthouden van de functie (bijvoorbeeld gelijk-of wisselspanning voor het meten van spanning) na uit- en weer inschakelen is ook erg fijn.

Bargraph toont ook de verandering van het signaal. Als je bijvoorbeeld DC met een flinke rimpel hebt kan het getal van de meting (vrij) constant zijn als je gelijkspanning meet. Als de balkjes van de bargraph staan te dansen kun je zien dat het geen "schone" gelijkspanning is.

Enige reden om niet voor de 257 is de range van diodetest: slechts 1v ipv 3v. Kan soms verkeerd beeld geven denk ik?

Meeste dingen meet ik na met oscilloscope dus ik denk dat autorange voor mij niet echt veel toevoegt.

Kruimel

Golden Member

Doodstest? :? Gaat het hier om de diodetest? Waar heb je de info vandaan dat het maar 1V is? Heb ik nog nooit bij een multimeter gezien namelijk. Het schijnt dat de Fluke 17B+ veel hoger gaat, maar die kan je hier dan weer niet goed krijgen.

Afhankelijk van wat voor werk je doet is het gebruik van een oscilloscoop wel of niet logisch. Als die altijd direct voor je neus aan je werkbank staat is een bargraph multimeter natuurlijk minder kritisch, maar als je veel van je werk bovenaan een ladder of in de kruipruimte doet is een multimeter natuurlijk veel praktischer. Zelf merk ik ook nog wel dat ik last heb van het feit dat oscilloscopen niet zweven en ik sommige nodes alsnog alleen omslachtig kan meten. Waarvoor wil je de meter gebruiken?

Onder de streep vind ik persoonlijk de bargraph handig, maar als je al een meter hebt met een bargraph is de meerwaarde van een tweede aanzienlijk kleiner. Ik heb de BM235 aangeschaft omdat ik sympathie had voor Dave zijn initiatief, maar achteraf merk ik toch dat ik twijfel of ik misschien niet beter een stap hoger had kunnen inkopen. Maar ja, dat is natuurlijk met de kennis van het achteraf. Voor zo ver ik zie zal je je geen buil vallen aan zo een Brymen meter, want ze lijken allemaal zeer competetief geprijsd en goed gebouwd met vergelijkbare prijs/kwaliteitsverhoudingen.