Voor de goede orde: ik refereerde aan wat T/S de "aanloopstromen" noemde, dus aan wanneer de motor nog stil staat en die startstroom maximaal wordt en wat er dan op dat specifieke moment van enkele msec met de spanning(regeling) gebeurt.
Leuk verhaal, maar... er spelen 2 zaken een rol. In de eerste plaats puur het magnetische verhaal. Vergelijk met de inschakelpiek van een trafo.
In de 2de plaats het op toeren brengen van de as met alle meuk die daaraan zit - massatraagheid.
Beiden zijn verantwoordelijk voor de 'aanloopstroom'.
Wat de generator bekrachtiging betreft, hoe je het ook wendt of keert, de bekrachtigingsstroom komt op de camping van T/S, waar slechts een generator set de enige spanningsbron is, uit die ene generator.
Klopt. Maar die stromen (of eigenlijk meer: vermogens) zijn verwaarloosbaar in vergelijking met wat er daadwerkelijk geleverd wordt. Als zodaning niet zo heel relevant.
[offtopic]de 'oude' regeling met stroomtrafo's en een 3-fase gelijkrichter was in het voordeel. Immers, wat die trafo weg snoepte, ging van de load af. Nadeel is wel dat de spanning dan dus meer inkakte. Het zal een reden hebben dat men het electronisch is gaan doen...[/offtopic]
Ik heb willen aanduiden dat de governor niet reageert op de piek van de startstroom, omdat dit geen toename is van het actieve vermogen.
Dat doet-ie dus wel. Want de strartstroom moet er ook voor zorgen dat de zooi gaat draaien. Dat kost wel degelijk 'actief' vermogen!
T/S heeft het over 3 KkVA pompen. Met een aangenomen aanloopstroom van 6 x Inom wordt dat opeens (momenteel) 18 KkVA en bij twee pompen tegelijk zelfs 36 KkVA. Op een 49 KkVA set, of eventueel nog kleiner vanwege de gelijktijdigheidsfactor is dit significant.
Theoretisch heb je gelijk. Het aanlopen van zo'n klein pompje duurt kort. Dan krijg je ook nog wat met kansberekening te maken. 'Tegelijk'... ja, dan zal de boel ff dippen. Heel kort na elkaar: niet de moeite waard. Er tussen in: ach, de AVR is toch al hard aan het bijregelen. De governor ook. Scheelt in de overshoot! . Massatraagheid van het vliegwiel helpt de governor erg.
Ik heb redelijk life* daar een dikke initieel 20.000 pk op horen en zien sterven.
Toch grappig hoe je soms met hele simpele dingen (verkeerde volgorde van inschakelen) een complete blackout voor elkaar kunt krijgen als het wat kritisch ligt.
[wederom offtopic]gegeven: bootje met 2 compressoren. 'Kleintje' en 'grote'. Probleem: sinds kort vliegen de mes patronen van de hoofdvoedingskabel van die kast je om de oren als er veel lucht gebruikt wordt. Beide electromotoren al 'weg' geweest voor onderzoek. Nee, niks mis mee. Of ik er mijn licht eens over wilde laten schijnen... Afijn, een rondje rondkijken... zie ik een nieuwe pressostaat. Joh, hoe oud is die? (kapje eraf... staat netjes een datum in). Is het gez**k toen soms ook begonnen? Eh... Ja dus. Het verhaal: als 'de grote' draait, dan kan het 'kleintje' bijkomen. Als het kleintje draait, dan is de inschakelpiek van 'de grote' genoeg om een mespatroon (of 2) stuk te maken. Drukken iets versteld zodat 'de grote' altijd als eerste bij komt. Symptoom opgelost.
Het probleem was uiteraard dat de voedingskabel wat aan de dunne kant was, en de bijbehorende zekeringen dus ook... Het kon dus allemaal net (niet).[/weer offtopic]