Klopt schema wel

Hoi ik ben een grote fan van Kipkay.
Voor degene die niet weten wie dat is ... hij bouwt allemaal leuke dingetjes.
Nu heb ik een schema van zijn site maar begin nu echt te twijfelen of dit wel klopt ... vogels mij niet.
Ik vind het raar dat de collector en de basis met elkaar verbonden zijn.
Het is de bedoeling wanneer er licht op kont hij gaat bewegen.
Kan ik de 4.7 k vervangen door een potmeter zodat ik de gevoeligheid kan instellen en zoja wat voor waarde zou ik het beste kunnen gebruiken ?
Klopt dit wel ?

[Bericht gewijzigd door Pomba op vrijdag 22 mei 2020 15:22:00 (25%)

Nee dit klopt niet nee. Ten eerste staan de basis en emitor verkeerd om aangegeven. De collector en emitor moeten niet met elkaar verboden zijn. Ik zou ook een blusdiode over de motor zetten.

Ik zou eigenlijk een compleet ander schema aanhouden.

[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 22 mei 2020 15:30:47 (13%)

PE2BAS

Klopt niks van idd.
Deze transistor heeft 2 collectors. Maar die bestaan niet.
En dan zijn B en E verwisseld in de tekening.
En de draad tussen C en E (B) moet ook niet.

Als je dat aanpast dan kan het wel werken.
Potmeter kan ook. Waarde is niet kritisch. Ergens tussen 10K en 100K zal wel werken.

Nou dat valt me zwaar tegen voor iemand die zoveel dingen bouwt.
Dus eigenlijk zou het zo moeten zijn.

Ja dat lijkt er meer op, officieel hoort er in het symbool van de transistor nog een pijltje te staan bij de emmitor. Zo kan je zien welke pin de emmitor is en of het een NPN of PNP betreft. Als je dit schema gebruikt gaat je motor ook niet volledig aan of uit op een vast punt. Er zal een moment zijn waarop hij niet op volledige snelheid draait omdat er net niet genoeg licht is.

PE2BAS

Ok heel erg bedankt allemaal voor jullie feedback echt super.
Mvg Rob

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hij bouwt allemaal leuke dingetjes

"leuk" kan dit misschien zijn - dat woord doet me niet zoveel :) - "in orde" is het van geen kanten. Hang hier nog wat rond, en laat af en toe wat buskruitdampen aan je voorbijgaan, hier valt veel meer te beleven dan bij die "leuk"erd.

En waar een collega het over een "emmitor" had, mag je ook "emitter" lezen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 22 mei 2020 16:20:34 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 mei 2020 15:29:36 schreef deKees:
Deze transistor heeft 2 collectors. Maar die bestaan niet.

Darlington?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat zijn twee transistors, weliswaar intiem verbonden. Hier gaat het over één transistor.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Kruimel

Golden Member

Op 22 mei 2020 15:20:03 schreef Pomba:
Nu heb ik een schema van zijn site

Een linkje aanmaken doet wonderen in dit soort gevallen. Nu is het schema zonder context en is het lastig om er achter te komen wat er mis kan zijn gegaan of zelfs waar het voor is.

Dit komt van de UBB-codes & smileys pagina hier op de site:

Met deze tag kun je van een URL een klikbare URL maken. URL's in de tekst worden automatisch klikbaar, maar met deze tag ben je er zeker van dat het klikbaar wordt.

Syntax

code:

[url]https://www.circuitsonline.net[/url]

Het is ook mogelijk een tekst voor de link op te geven:

code:

[url="https://www.circuitsonline.net"]Circuits Online[/url]
Turbokeu

Golden Member

Op 22 mei 2020 16:18:05 schreef big_fat_mama:
[...]En waar een collega het over een "emmitor" had, mag je ook "emitter" lezen.

Zelfs dàt kan niet in mijn ogen want dan hebben we het ook over een 'collecter'.
Dus: 'emittor/collector'.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, daar valt iets voor te zeggen, waarde landgenoot. Sta me toch toe u te waarschuwen aangaande taalpurisme, er circuleert hier enige intolerantie dienaangaande. Ik deed dan ook mijn best om het losjes te houden :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Haha, Ja taal is zeker niet mijn sterkste punt, maar aangezien een transistor ook wel een tor wordt genoemd leek het me wel toepasselijk om 'emittor/collector' te gebruiken. :)

PE2BAS
Turbokeu

Golden Member

Tja...
Ik schrijf correcter Frans dan 99% van mijn Franstalige collega's (nog slechts 5 Nederlandstaligen op ca. 1000 personeelsleden hier bij het OCMW).
Ik ben trouwens geen taalpurist (in mijn dagelijkse omgangstaal zijn termen als voltage, ampérage en wattage schering en inslag anders begrijpen de meeste leken mij niet).
Toen William Shockley eind jaren '40 de transistor ontwikkelde heeft hij voor de aansluitingen de benamingen basis/collector/emittor gekozen.
Voor mijn part mag dat basis/verzamelaar/zender worden, of poort/bron/afvoer voor de aansluitingen van een FET, ik blijf bij de originele benamingen.
Onder mijn (100%) Franstalige collega's van de informaticatiedienst van het OCMW spreken we ook niet over 'octets' (bytes), 'commutateurs' (switches), 'pare-feu' (firewall) of 'panneau d'interconnexion' (patch panel), 'système d'exploitation' (OS/operating system) e.v.a. :)
Engels is nu éénmaal de standaardtaal in elektronica en informatica.
Alhoewel het Nederlands in mijn ogen ogen nu toch wel zwaar aan het verbasteren is met Engelse termen (cf. 'lockdown').
Nog steeds geen probleem voor mij, voor mijn part mag de Belgische voertaal naar het Engels als algemene landstaal veranderd worden, geen communautaire taalproblemen meer... >:)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Turbokui: Het is in het Nederlands dus emitter.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Shiptronic

Overleden

Op 22 mei 2020 16:51:15 schreef big_fat_mama:
Dat zijn twee transistors, weliswaar intiem verbonden. Hier gaat het over één transistor.

Mag dat nog wel in deze coronatijd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Met 1.5m afstand wordt 't een beetje een grote transistor... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[beetje off-topic]]
@Arco & @Ship: haha, lekker lachen. Maar ik lees in het parochieblad van Sint Jan de Doper dat in de gemeente Bommerskonten de minimumafstand reeds is teruggebracht tot 1,20 m, teneinde de doopplechtigheden normaal te kunnen laten doorgaan. Het einde van de ellende lijkt dus in zicht te komen.

[[nog meer off-topic]]
@Turbokeu: alle talen degenereren, het Engels niet in het minst, soms vraag ik me af of er een wedstrijd "om ter stomste" is tussen de Engelsen en de US'anen. Met het Nederlands gaat het ook hard, en al heel lang. Bv. waar Italianen en Duitsers en Fransen hun eigen woord hebben, daar wouwelen NL'ers het Angelsaksisch na en spreken van een "printer".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu is natuurlijk print (van Latijn premere) al een heel oud Nederlands woord; ablautend vaak als prent, wat hetzelfde betekent.
Het Engelse woord heeft dezelfde afleiding; de woorden zijn cognaten.

Wat nu die emitter en collector betreft, denk ik dat we het beste de namen kunnen gebruiken die de ontwerpers daaraan ook al gaven. Zie het oktrooi (klik op 'Original document').
(De plaatjes zijn ook mooi. Je kunt goed zien waar de namen - basis, emitter en collector - en het schemasymbool vandaan komen.)

Tenzij we inderdaad Nederlands zouden willen gebruiken - dan is het emissor.
Er slingert hier in de bibliotheek mogelijk nog ergens een boekje rond waarin het zo gespeld wordt, maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Blijkbaar kwam het niet vaak voor.

De verwantschap tussen de uitgangen -er en -or, en hun verwisseling af en toe, is erg interessant maar nóg verder buiten het onderwerp. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dan is het emissor

Uit een grijs verleden herinner ik me die term, wellicht uit Radio-Bulletin. Kijk maar eens goed in de Muiderkring-rubriek van uw bibliotheek.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dát zou nog weleens uit kunnen komen. Dank!

e: Je hebt gelijk! Een willekeurige greep in de jaren zestig was voldoende. Radio Blan staat er ook vol mee.
Trouwens, ook https://www.google.com/search?q=%22radio+bulletin%22+emissor levert van alles op, blijkt.
Ha! Weer een puzzelstukje op zijn plaats. Wat mag ik dat Nederlands toch graag. :D

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat mag ik dat Nederlands toch graag.

Hehe. Ik vrees dat ik deze taal - die ooit heel mooi was, inderdaad - stilaan de rug ga toekeren, wegens al te zeer mismeesterd door systematische verwaarlozing, ook wel genoemd intellectuele luiheid. Het is ook tekenend voor deze degeneratie dat sommigen het zelfs als storend ervaren als men aandringt op correct/verzorgd taalgebruik.

Bald werde ich Deutschsprecher, oder so.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Kruimel

Golden Member

Op 23 mei 2020 20:36:44 schreef big_fat_mama:
Het is ook tekenend voor deze degeneratie dat sommigen het zelfs als storend ervaren als men aandringt op correct/verzorgd taalgebruik.

Wat een onzin zeg, als dit een taalforum was had je nog een punt gehad, maar dat is het niet. Overigens staat er in de FAQ ook dat reply's met zeurverhalen over taalgebruik (letterlijke term) niet zijn toegestaan.

Wetende dat ik hier misschien alleen in sta mag je rustig weten dat ik het inderdaad storend vind als "men" aandringt op correct/verzorgd taalgebruik, maar vervolgens niets toe te voegen heeft aan het onderwerp. Dat heeft niets te maken met de degeneratie van taal. In dit geval is het basisprobleem al behandeld, dus de gedane schade is beperkt, maar het zou mijn voorkeur hebben als deze zelfgekroonde taalpuristen zich, bij afwezigheid van interesse in het onderwerp, zouden verenigen in een apart topic (bij voorkeur op een ander forum) om deze zaken te bespreken. Dit ter bescherming van hen die geïnteresseerd zijn in de onderwerpen van deze "taalkundig verontreinigde" topics.

Wellicht hebben de betrokken gebruikers beperkingen in taalvaardigheid (of domweg andere prioriteiten), maar standpunten en/of antwoorden die gehoord, of vragen die beantwoord verdienen te worden. Zo is het bijvoorbeeld een bekend gegeven dat er dyslectische leden zijn op dit forum, maar minder vaardigheid met of interesse in taal maakt hen hier niet minderwaardig. Ik zou het jammer vinden die afhankelijk te maken van een dikkere huid om zich te weren tegen hen die taalvaardiger zijn en zich verplicht voelen anderen daarin de les te lezen, want dat laatste is waar ik me aan stoor. Zeker in dit specifieke geval waar het een enkele letter in een enkel woord betrof van een gebruiker die een inhoudelijke meerwaarde bood.

En ja, ik weet dat ik me nu schuldig maak aan juist hetgeen ik probeer te bestrijden, maar ik moest dit toch even kwijt. Ik lees makkelijker over een spelfout heen dan over een hele post die uitwijdt over het juiste gebruik van taal en stoor me er minder aan.