70 cm mobilofoon : klein-kleiner-kleinst.

Hugo Welther

Moderator

Op 20 mei 2020 05:53:21 schreef mel:
IK heb net gemerkt dat dat ding ook "buiten de band "kan zenden..
Ik zal niks zeggen.. >:)
Ik heb inmiddels door hoe je de shift instelt...
Voor de auto is het niks, je heb steeds (ik dan) het boekwerk nodig.. :+

Mag toch niet meer in de auto met een handmike. Dat is volgens de wegens verkeerswet een elektronisch toestel wat je vasthoud.
Bluetooth headsetje mag wel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
PE9SMS

Special Member

Er was toch een uitzondering voor zendapparatuur? Of is dat inmiddels niet meer?

This signature is intentionally left blank.
Hubie

Special Member

Op 20 mei 2020 05:53:21 schreef mel:
IK heb net gemerkt dat dat ding ook "buiten de band "kan zenden..
Ik zal niks zeggen.. >:)
Ik heb inmiddels door hoe je de shift instelt...
Voor de auto is het niks, je heb steeds (ik dan) het boekwerk nodig.. :+

De UHF versie heeft ook een grotere 'span'dan als in de handleiding staat.Bij het scannen stopte hij niet bij 470 MHz maar stapte vrolijk door tot 490 MHz en dan weer terug naar 400 rond.

Wat op zich perfect legaal is. Je set mag buiten de band kunnen zenden, maar je mag het niet doen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hugo Welther

Moderator

Op 20 mei 2020 12:25:53 schreef PE9SMS:
Er was toch een uitzondering voor zendapparatuur? Of is dat inmiddels niet meer?

Met de laatste wijzing 1 juli 2019 waarbij ook op de fiets e.d. een telefoon strafbaar werd mag het niet meer.
Er wordt niet meer verwezen naar een telefoon, zoals in het oude art 61, maar nu naar een elektronisch apparaat.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-a…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
mel

Golden Member

Op 20 mei 2020 12:21:47 schreef Hugo Welther:
[...]
Mag toch niet meer in de auto met een handmike. Dat is volgens de wegens verkeerswet een elektronisch toestel wat je vasthoud.
Bluetooth headsetje mag wel.

Hoe zou de politie dat zelf doen dan?Als ze alleen in de auto zitten.. :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Moet politie zich aan dezelfde regels houden dan jij dan? Bv als ze een dealer op de hielen zitten? Denk niet toch.

[ps] dit is een retorische vraag

[Bericht gewijzigd door flipflop op woensdag 20 mei 2020 16:22:20 (17%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Nope microfoon van een mobi of een porto valt buiten de genoemde verboden.

Rijksroverheidoverheid

citaat

Smartwatches vallen ook onder het begrip mobiel elektronisch apparaat. Het om je pols dragen van dergelijke apparatuur valt echter niet onder het begrip ‘vasthouden’. Dit geldt ook voor andere apparatuur die bedoeld is om op of aan het lichaam gedragen te worden. Ook zulke apparatuur, als die inderdaad op of aan het lichaam gedragen wordt, wordt niet vastgehouden in de zin van artikel 61a RVV. Evenmin is er sprake van vasthouden als iemand incidenteel een mobiel elektronisch apparaat bedient via een knopje aan een snoer. De spreeksleutel van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Op 20 mei 2020 12:02:13 schreef mel:
Leuk die software. Nu het kabeltje nog ;)

Kabeltje is te bestellen bij CRT Space zelf.
Bij Ali kom ik hem (nog) niet tegen.

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Dan lijkt me zelfbouw het snelst. Gewoon rx/tx op ttl level. Adaptertje hebben de meesten hier wel liggen denk ik zo. En een 3.5mm jack zal het probleem ook niet zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
joopv

Golden Member

Op 20 mei 2020 16:36:12 schreef Jinny:
Nope microfoon van een mobi of een porto valt buiten de genoemde verboden.

Rijksroverheidoverheid

citaat

[...]

.... dat in zo'n officieel document het woord "bakkie" gebruikt wordt... :)

Ok, het is dus nog steeds toegestaan, maar wat zegt een verzekering als er iets gebeurt terwijl je bezig bent?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hetzelfde wat ze de laatste 70 jaar al zeggen: niets bijzonders. Trouwens, de vraag zou ook kunnen zijn: 'Je reed met je auto! Goed, dat is wettelijk toegestaan, maar wat moeten wij als verzekering daarvan zeggen?'

Een mobiele radioinstallatie is nu niet bepaald iets nieuws, en is nooit een apart probleem geweest. Misschien afgezien van wat 27 MHz-incidenten (dat was tenslotte een heel andere groep 'gebruikers'), maar dat doofde ook heel snel weer uit.
Mobiel bellen bleek een ander verhaal. Dát leverde wel veel nare ongelukken op (vooral door de andere gebruiksmogelijkheden van het toestel), totdat zelfs wetgeving nodig bleek.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

De wet geld (volgens mij)alleen als het mobiele telefoontoestel werkt op een openbaar netwerk..
Amateurradio mag niet iedereen bedienen, er is een licentie voor nodig,en kan niet als "openbaar"betiteld worden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 20 mei 2020 13:41:03 schreef flipflop:
Wat op zich perfect legaal is. Je set mag buiten de band kunnen zenden, maar je mag het niet doen.

Tja,wat dat betreft zijn de tijden wel veranderd.
Op mijn oude TR-7930 zag ik nog een RCD registratie sticker zitten.
De tijd van het verplichte logboek was voor mijn tijd.Hoe zit dat eigenlijk met het antenneregister,is dat nog een verplichting?

Hugo Welther

Moderator

Het antenneregister is wel een verplichting.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
mel

Golden Member

Evenals het inschrijven van al je zenders in een registratieboek.
(sjit, moet ik nog steeds doen... O-) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 mei 2020 16:39:06 schreef mel:
De wet geld (volgens mij)alleen als het mobiele telefoontoestel werkt op een openbaar netwerk..
Amateurradio mag niet iedereen bedienen, er is een licentie voor nodig...

Dat lijkt mij een heel raar argument. Dus als het maar om een selecte groep gaat die een licentie heeft zijn ze minder "gevaar op de weg", rijden beter, minder afgeleid en zo? Lijkt mij sterk dat de wetgever zo geredeneerd heeft.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

En zo heeft de wetgever ook niet geredeneerd.
De enige punten die in dit geval van belang zijn zijn,
1], De zeldzaamheid van de mobiele stations.
2], Het simplex zijn van de verbindingen, als je de spreeksleutel indrukt luister je normaal niet meer naar het tegenstation, dit in tegenstelling tot een telefoon welke een fullduplex verbinding is en dus veel meer van je hersencapaciteit vergt.
3], De mogelijkheid om gevaarlijke situaties altijd nog op te kunnen hangen aan artikel 5 van de wegenverkeerswet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Mag het nou wel, of niet? :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hugo Welther

Moderator

Op 24 mei 2020 13:28:31 schreef mel:
Mag het nou wel, of niet? :?

Ja, volgens de memorie van toelichting op de wettekst wel.
Er is een kapstok, je krijgt dan de bekeuring toch wel op grond van art 5.
En dat moet je dan gaan aanvechten.......

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hubie

Special Member

Er zijn zendamateurs die het betreffende artikel uit de staatscourant hebben geknipt en gelamineerd in hun portemonnee dragen.
Bij een aanhouding tonen zij dat aan de wout(politieagent) of BOA (Bijzondere Onderontwikkelde Aap)
Die kijkt erna met een blik als een aap die in een roestig horloge kijkt. ;-)
Snapt er niets van en schrijft toch een proces verbaal uit die dan later weer geseponeerd wordt.

Hoe weet je dat zo zeker? Heb je een concreet voorbeeld?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Zeker,dat stond in een RAM(Radio Amateur Magazine)Dat van die BOA's klopt dan weer niet want die waren er nog niet in de jaren 80-90.
Ook in een Electron staat hier een artikel over.