Invloed relais op elektronica

Anoniem

Je zou uit nieuwsgierigheid met behulp van een verlengdraadje de ohmse weerstand eens kunnen meten tussen de minpoolaansluiting van de accu en de min van de TSC op pin 3 van connector J4
Koppel hiervoor je batt volledig los en trek J4 uit de TSC

He CJ,

Thanks!
Ga ik doen. Wordt vervolgd.

Groet,

Jazeker

Shiptronic

Overleden

Houd er rekening mee dat je het verleng touwtje nu ook mee meet ;)

Een spanningsvergelijking kan je hier wel mee doen, er loopt immers nauwelijks stroom. Als de spanning zakt is dat niet in je verleng-meet touwtje :)

Voorwaarde is wel dat de last is ingeschakeld, zo dat de "fout" stroom kan lopen om het spanningsverschil te maken.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 23 mei 2020 21:32:35 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb de weerstand accuaansluiting (losgenomen) versus pin 3 op J4 (losgenomen) gemeten en kom netto (zonder verlengkabel) uit op 0,3 Ohm.
Lijkt me wat aan de hoge kant.
Maar ja, verlengkabel TSC, de nodige meters en een aantal connectoren.

Niettemin, ik had nog een draad TSC naar control box over (eerder gebruikt voor massa naar relais) en deze heb ik parallel gezet met de massadraad TSC naar control box.
De ohmse waarde gaat nu richting nul.

Ik laat het er nu bij.
De waarden zijn nu ok en om net die ene overgangsweerstand eruit te halen kost me een berg tijd, sleutelarij, risico om iets te verkloten, dolgedraaid schroefdraad, etc.

Dank voor jullie niet aflatende support!!!
Ik ben daar heel erg mee geholpen.
Prima forum, goed volk!!!

EDIT:
@Shiptronic:
Ik ben even spanningsloos gaan meten.
Anders weer een uur draaien en meten.
Dit ging even wat sneller maar ik hoop/denk dat het resultaat gelijk is.
Ofwel: Er is enige weestand.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op zaterdag 23 mei 2020 22:14:31 (21%)

Shiptronic

Overleden

Je weet al vast waar je toekomstige problemen moet zoeken, 1e hint is een oplopende temperatuur :) .

Houd daarbij rekening dat kortsluiting zelden brand veroorzaakt, de zekeringen zijn goed genoeg, maar een slecht contact word bloed heet zeker de vlamboog die bij DC kan ontstaan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Klopt.
Ik heb twee keer een slecht bedradingcontact gehad ik de walstroomaansluitingen.
Een keer in de contactdoos op het dek en een keer in het omschakelrelais (om de 2 walstroomaansluitingen elektrisch te scheiden).
Allemaal net goed gegaan maar het gaat (gelukkig) wel in je systeem zitten.

Anoniem

Die 0,3Ω is dan toch veeeel lager dan de 20Ω die ik eerder had voorgerekend...
...of 200mA van het relais over deze 0,3Ω geeft 60mV spanningsval die overeenkomt met 6°C of eeuh... 10mV/°C

Ik ga het toch maar afsluiten in de wetenschap dat TS nu de juiste temperatuur te zien krijgt ... ;)

Ik ben het ook een beetje kwijt.
Feit is dat er een weerstand is ergens in massabedrading en dat deze de temperatuuruitlezing beïnvloed.

Maar het is mooi dat het extra relaisplan door jullie is neergeschoten en er ergens een weerstand blijkt te zijn welke nu geneutraliseerd is.
En ja, daar zijn nu 2 draadjes voor gebruikt i.p.v. 1.

En het display laat nu de oorspronkelijke 79 - 80 graden zien.
Prima.

Mannen,

Alles draait als een lier.
Nog een vraagje: Tijdens de opwarmfase van de generator (max. 10 minuten) levert de generator iets over de 53Hz, spanning (230V) en geen load.

De aircomotor gaat in deze fase (stroom wordt dan betrokken vanuit de accu's via de omvormer) harder lopen ten gevolge van deze 53Hz zo heb ik vastgesteld.
Zodra de load erop gaat is dit verschijnsel voorbij.

Kan dit kwaad? Alvast dank.

Anoniem

+/- 3Hz geeft bij een 3000RPM motor +/- 180 RPM, bij een 1500RPM +/-90RPM
Dat is een afwijking van 6%
En je Victron kan overweg met een ingangsfrequentie van 45 tot 65 Hz
Nog niks om van wakker te liggen ;)

Top en dank.
Klopt, de Victron heeft er geen probleem mee.
Ik dacht aan de compressormotor.
Maar soit, ik ga met een gerust gevoel slapen en laat de airco sturen door de Panel welke de generator laat aanslaan bij 55% SOC en afslaan bij 85% SOC.
Nogmaals dank!