PWM ipv. voorschakelweerstand ventilator radiateur

Hallo,

ik heb in een 34 jaar oude BMW 3 serie een 3.5 liter motor gelegd. Hierdoor is er te weinig ruimte om de oude visco fan te gebruiken tussen de motor en de radiateur.
Hiertoe heb ik een elektrische ventilator voor de radiator gezet. Deze wordt middels 2 temp sensors in de radiator via 2 aparte relais 'laag' of 'hoog' geschakeld. Laag wordt hier, origineel BMW, eenvoudigweg geregeld door in dit circuit een weerstand op te nemen.
En deze weerstand is er nu uitgefikt.
Nu ben ik benieuwd of ik niet veel beter met een functiegenerator en een mosfet de fan met pwm kan aansturen op 50% duty cycle.
En belangrijker nog; welke componenten/schakeling ik nodig heb zodat het er niet direct uitfikt (bij vol vermogen trekt de fan 21.5A bij 13V).

Iemand?

Wat was de waarde van de oude uitgefikte weerstand.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als schakeling zal de motorregelaar van deze site wel voldoen: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling….
Wel zal er een veel zwaardere MOSFET in moeten, met bovendien een behoorlijk lage RdsON, daarvoor heb ik niet direct een suggestie maar die komt gauw genoeg :)

Ik zou aanbevelen om met de trimmer wat te stoeien tot de gewenste instelling is gevonden, en dan twee weerstanden in de plaats te monteren, en de hele zaak in te gieten in kunsthars.

Overigens: als het mij te doen stond dan zou ik overwegen of er plaats is voor twee kleinere ventilators, en er dan eentje of allebei activeren; of ze in serie activeren dan wel in parallel. Maar misschien is ook daarvoor niet genoeg plaats beschikbaar.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 mei 2020 14:19:00 schreef bobbes1:
Wat was de waarde van de oude uitgefikte weerstand.

de rating van die weerstand was 0.5 ohm / 85 watt

Een dikkere MOSFET kan wel, maar er moet ook een grotere diode in, en die gaat hoe dan ook warm worden. Bij dergelijke stromen is het al interessant om een halve brug driver te gebruiken, zoals de IR2184, met 2 MOSFETs, dan kunnen de verliezen veel kleiner zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Misschien naar een solid state relais/unit kijken.
Zijn er ook voor DC lasten.

Even googlen op; automotive fan control unit.

De meeste solid state relais zijn veel te traag om te PWMen, en niet geschikt voor dergelijke inductieve lasten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Mja. Het is denk ik ook denk ik die inductie die maakt dat de weerstand eruit gaat.
De fan slaat, nu de weerstand eruit ligt, pas bij hogere temperatuur 'vol' aan; en dan wordt de 30A zekering lekker warm.
Dus een andere oplossing zou (kunnen) zijn om de fan een ramp up curve te geven. (iemand ideeën daarvoor?)
@SparkyGSX heb je wellicht een link naar een schema voor een halve brug driver dat eventueel bruikbaar is?

Shiptronic

Overleden

kan je 2 elekrische fans naast elkaar monteren?, evt 1 voor;blazen 1 achter;zuigen dan kunnen ze iets overlappen. De truck was dan Lage stand beide fan's in serie, hoge stand beide parallel aan elkaar.

PWM-en kan, maar orgineel zaten daar in de eindtrap ook Koel-egels aan, die in de luchtstroom van de fan zelf zitten.

Oude weerstanden kon je vaak nog wel maken, draad weer aan elkaar zetten met een klem verbinding/adereindhulsje. Meestal ging de thermozekerinf eruit, ziet eruit als een klien zilveren cilindertje die Max temperatuur van de weerstan bewaakt, als het te heet word smet deze door(intern) en onderbeekt de stroom.

Het heeft bewezen betrouwbaar te werken 34 jaar lang in weer en wind, ik zou er nog 20 jaar op vertrouwen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 23 mei 2020 17:55:42 (57%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Proficiat, @Ship, je hebt er amper meer dan 24 uur over gedaan om mijn idee te herhalen ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Op 23 mei 2020 17:51:41 schreef big_fat_mama:
Proficiat, @Ship, je hebt er amper meer dan 24 uur over gedaan om mijn idee te herhalen ;)

Ik lees selectief ;)

[EDIT] Soms zat er bi-metaaltje in als temp beveiliging, die wouwen nog wel eens vaker problemen geven.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 23 mei 2020 18:01:14 (20%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Rol van 100m leidingdraad is 0.7 Ohm... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb eventueel een knappe ventilator in de aanbieding van een Seat Cupra 12V 2 snelheden. Gewoon 12v op de ene of de andere aansluiting, langzaam draaien / snel draaien

Jacques van Montfort
Shiptronic

Overleden

Die VAG combi was ook een mooie oplossing, er zitten 2 standen in de motor. Die dan wel weer fors is, SPAL maakte mooie platte fans

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vond hem ook prachtig, maar ik had geen ruimte voor de electromotor. Nu zit er een 385mm Valeo fan in.

Jacques van Montfort

dubbel

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op dinsdag 26 mei 2020 23:36:28 (93%)

Jacques van Montfort

Man. Dat zijn zeeën van ruimte. Zoveel heb ik niet.
Ik heb er een 385mm Spal fan voor gezet (blazend).
En die doet het uitstekend!

Alleen ik moet denk ik de stroom die nodig is om hem op te starten wat intomen.

Iemand een idee voor een H brug schakeling die dit geweld aankan?