tristar split unit koelt niet meer

Gelukkig dat machientje weer koelt, mooi prijsje! Ik vermoed dat BLDC sturing defect is, iDD print laten repareren door een ervaren persoon hier..

Op 27 april 2020 19:44:02 schreef maus1970:
het koudemiddel is pas opnieuw gevuld,het oude eruit afgeperst en nieuw koudemiddel. dat zou goed moeten zijn.

als dat binnen 2 jaar ook al moet dan is er iets niet goed.
bij een lekvrij systeem hoeft dat niet opnieuw te worden gevuld.

Hallo,

Deze discussie gevonden naar aanleiding van de storingcode P7 op onze Tristar AC-5406.

Vanmiddag nog contact gehad met chigo en kreeg te te horen dat de print niet meer leverbaar zou zijn.

Als ik geen nieuwe print kan vinden zal ik zelf opzoek moeten gaan naar fout onderdeel.
Zijn er tov de oude print nog verschillen te zien wat op problemen kan wijzen?

Groet Edwin

Hallo, ook hier terecht gekomen via google. Ook een AC-5406 eigenaar.

Als ik het goed begrijp Maurice, is de print in de buitenunit vervangen ??

Vr gr Frans

Ik had een email gestuurd naar Chigo in Roden, de buitenunit heeft een led die achter elkaar het volgende doet:

3 seconden branden, 8 keer knipperen, 3 seconden branden, 8 keer knipperen etc.....

De binnen unit geeft geen enkele storing, geeft alleen de ingestelde temperatuur.

Krijg net mail terug dat print in buiten unit vervangen moet worden.....

Had gevraagd of ze een lijst met errorcodes hadden..... helaas...

We wachten af.

Groeten Frans

u707 lijkt een pit te hebben, maar kan ook lak zijn.. de igbt compressordriver gaat wel vaker kapot, kwestie van meten of de UVW aansluitingen doormeten naar plus of min van de voeding, moet hoge weerstand zijn, iets van paar honderd Kohm en vrijwel gelijk onderling meten.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 4 juni 2020 19:55:58 (68%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal de print morgen even weer van dichtbij bekijken.

bedankt voor de tips, Frans

Dan lijkt het op een voedings issue, want fan moet wel gaan draaien

Hallo forumleden.
Wij hebben een soortgelijk probleem met onze Maiko airco.
We hebben hem 2 jaar niet gebruikt ( op 1x na om te testen na blikseminslag ??)
en als ik hem nu aanzet blaast de binnenunit, tikt en zoemt de buitenunit en na 6-10 seconden slaat de aardlek eruit. Geen stroom meer.
Zit er dan iets vast bv de compressor waardoor er sluiting optreed?
Of heeft iemand een ander idee?
Hij heeft altijd perfect gewerkt.
Alvast dank voor reacties.

Shiptronic

Overleden

Er word ergens iets ingeschakeld wat een lek naar aarde heeft, een vast zittende compressor kan wel veel stroom trekken ,maar dan zou de zekering (stop) moeten springen, niet de aardlek!

Meest voor de hand liggende is is vocht in de Condensorfan van de buiten unit?

Maar open even een eigen topic, je kaapt nu die van een ander !!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 11 juni 2020 23:47:10 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Goed, het heeft even geduurd dus de hoogste tijd voor een kleine update.

De airco draait weer (nieuwe print in de buitenunit).

Print van Chigo uit Roden, 115 euro en nogwat incl opsturen.

Omdat het even duurde voordat de nieuwe print er was, had ik bij Farnell inmiddels een igbt module aangeschaft van 11 euro ,deze erin gesoldeerd maar probleem bleef, dus zit niet aan de IGBT kant.

Defecte print eerst in de stapel "ooit nog 's verder zoeken" gedaan :-) Zou best kunnen dat er een voedingsprobleem in zit ,de print zo los op de werkbank aan de 220 volt geeft geen teken van leven

Voor nu weer een werkende airco.

Hartelijk dank voor het meedenken !

Groeten Frans

Ik vermoed ook dat het kleine sub voedinkje is..

Hallo allen,

Via Google op dit topic terecht gekomen en ik heb een soortgelijk probleem met mijn Tristar AC-5407. Mijn probleem ligt iets complexer.

Wanneer ik de binnenunit aanzet springt de buitenunit, samen met de compressor, eventjes aan om vervolgens weer af te slaan. Er komt dan een paar minuten koude lucht uit de binnenunit, tot de buitenunit afslaat. Eerst slaat de compressor af, daarna de buitenunit zelf (de ventilator stopt met draaien). Na enkele minuten doet hij weer hetzelfde en dit gaat soms een paar keer door.

Wanneer de compressor aanslaat, komt er dus wel gewoon koude lucht uit de binnenunit en wordt de koelleiding ook koud. Onduidelijk is waarom de buitenunit dan zomaar afslaat. Ik krijg geen foutmelding o.i.d. op het display te zien.

Iemand een idee?

WickedMaster

"daarna de unit zelf" kun je dat iets nauwkeuriger omschrijven? De buiten ventilator? De display binnen? De binnenventilator? Blijft de display dezelfde helderheid behouden? Valt die even weg of wijzigd de helderheid bij het schakelen van onderdelen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Met de unit zelf bedoelde ik de buitenunit. Die valt dan uit (de ventilator stopt met draaien). Binnenunit blijft in dezelfde mode, dus valt niet weg. Hij blijft ook gewoon lucht blazen.

excuus dat ik inbreek op dit oude onderwerp, dat ik met interesse heb gelezen. Ik heb een Eurom AC12Qi airco die ook een P7 foutmelding geeft. Als ik de printplaat van mijn buitenunit vergelijk met de foto aan het begin van dit topic, dan lijken deze identiek te zijn (Panasonic Fairchild, Pu925aY033-T, 20120720). Zou dat kunnen?

Tenzij de 400V680uF Elco's met bruine lijm zijn vastgelijmd, lijkt het erop dat ze kapot zijn. Zou dat kunnen?

Een nieuwe print bij Eurom kost ongeveer 250 euro incl. BTW, dus een interessante vraag is of deze print uitwisselbaar zou zijn met een Tristar AC54nn buitenunit.

Shiptronic

Overleden

Op 9 juli 2021 11:40:22 schreef Darash:

Tenzij de 400V680uF Elco's met bruine lijm zijn vastgelijmd, lijkt het erop dat ze kapot zijn. Zou dat kunnen?

Die zit idd vast gelijmd.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

is een modulerende compressor, kans bestaat dat de compressor vastzit. modulerende compressoren kunnen niet tegen lange stilstand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 juli 2021 11:40:22 schreef Darash:
excuus dat ik inbreek op dit oude onderwerp, dat ik met interesse heb gelezen. Ik heb een Eurom AC12Qi airco die ook een P7 foutmelding geeft. Als ik de printplaat van mijn buitenunit vergelijk met de foto aan het begin van dit topic, dan lijken deze identiek te zijn (Panasonic Fairchild, Pu925aY033-T, 20120720). Zou dat kunnen?

Tenzij de 400V680uF Elco's met bruine lijm zijn vastgelijmd, lijkt het erop dat ze kapot zijn. Zou dat kunnen?

Een nieuwe print bij Eurom kost ongeveer 250 euro incl. BTW, dus een interessante vraag is of deze print uitwisselbaar zou zijn met een Tristar AC54nn buitenunit.

Wat is die bruine rommel rechtsboven, lijkt wel alsof de lijm aan het vergaan is?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 juli 2021 22:03:30 schreef testman:
is een modulerende compressor, kans bestaat dat de compressor vastzit. modulerende compressoren kunnen niet tegen lange stilstand.

Wat is hier lang? Zou je zo'n ding iedere week even moeten laten draaien (en weer drogen in de ventilatiestand)? Iedere maand?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Goedendag,

Het zal me niets verbazen als de oorzaak zit in de kleine voeding voor de processor, ik heb de print eens bekeken en dan zal het goed kunnen zijn dat de condensators en vooral het ic U511 de oorzaak is.
Ik kan niet zien wat voor de type nummer het is maar het zal me niets verbazen als dit een TNY ic is.

Ik heb een foto erbij gevoegd van het gedeelte wat ik bedoel.
Misschien kunnen jullie hier wat mee.