Spanning naar rolluiken toe

Wij zijn bezig om nieuwe ramen te laten steken en hebben besloten om ineens voorzetrolluiken te voorzien ook. Er komen in totaal 12 rolluiken bij.

Nu was eerst men bedoeling om overal draadloos te werken met io motoren en afstandsbediening maar omdat het blijkbaar een heel gedoe is (1 aan de spanning, terug loskoppelen, dan de volgende aan de spanning, etc.. en moest er iets schelen met 1 van de rolluiken moet ik heel dat proces overdoen) toch maar besloten om boven gewoon via een bedrade schakelaar te werken. Het zijn 4 kamers boven die telkens 2 ramen hebben waarbij er dus 2 rolluiken komen. Deze had ik graag met 1 knop bediend zodat ze beide naar boven of onder gaan.

Na wat zoeken en lezen dat dit moet gebeuren via relais heb ik dit doosje tegengekomen: https://www.zonweringbesturing.com/relaiskast-rk2-1

Heb het bedradingsschema ook bijgevoegd. Ik kan dat relaisdoosje ook gebruiken als ik de 2 aparte motorschakelaars niet aansluit? Want wil maar 1 schakelaar.

Nu ga ik overal sleuven slijpen richting de rolluiken en dan kabel trekken. Mag ik aftakken van een lichtschakelaar als daar 230V aankomt? Of kan ik beter van een stopcontact aftakken?

En waar kan ik dat kastje dan best plaatsen? Als ik het in de rolluikkast plaats, moet ik met de voeding naar buiten, met kabel van rolluik 2 en kabel van de bediening.

De motorschakelaars zijn om de rolluiken/zonwering apart ofwel per stuk aan te sturen.
De centrale schakelaar stuurt alleen en altijd alle rolluiken/zonweringen tegelijk aan.

Rolluiken/zonwering hebben 230 volt voeding en aarde nodig, die haal je uit een geaarde wandcontactdoos, of je voorziet in een speciaal daarvoor aangelegde 230 volt voeding met aardedraad.

Hou je er wel rekening mee, dat als je brand hebt en de stroom uitvalt je met al die rolluiken als ratten in de val zit?

Spanning staat en stroom gaat!

een rolluik loop je er zo uit hoor?
naar binnen veert hij niet ver genoeg door omdat er glas achter zit, haal je dat glas weg (of druk je naar buiten) druk je hem zo uit de geleiders
en schade eraan hoef je bij brand ook niet meer naar om te kijken

Op 23 mei 2020 18:48:36 schreef meander:
Hou je er wel rekening mee, dat als je brand hebt en de stroom uitvalt je met al die rolluiken als ratten in de val zit?

Daarom moet er op de begane grond minstens 1 rolluik zijn dat je met de hand kunt bedienen.

Wat betreft het gelijktijdig bedienen van 2 rolluiken met 1 schakelaar, overleg eens met de leverancier van de luiken.

Op 23 mei 2020 18:31:41 schreef T-sec:
De motorschakelaars zijn om de rolluiken/zonwering apart ofwel per stuk aan te sturen.
De centrale schakelaar stuurt alleen en altijd alle rolluiken/zonweringen tegelijk aan.

Dus als ik enkel de centrale schakelaar aansluit, moet het werken met 1 schakelaar?

Op 23 mei 2020 18:31:41 schreef T-sec:
Rolluiken/zonwering hebben 230 volt voeding en aarde nodig, die haal je uit een geaarde wandcontactdoos, of je voorziet in een speciaal daarvoor aangelegde 230 volt voeding met aardedraad.

Ik heb even foto's toegevoegd. Voor mij zou de eerste foto vanuit de schakelaar aftakken beter zijn, moet ik minder slijpen. Maar als dat niet mag of mogelijk is moet ik aftakken vanaf men stopcontact..

zo maar een gedachte?
Die schakelaar haalt zijn voedingsspaning ergens uit een centraaldoos.
Waarschijnlijk zit die centraaldoos boven de lamp in het plafond.
Heb je boven het plafond meteen een plek om je relaiskast neer te zetten
en met een beetje geluk kun je vanaf je rolluiken zo boven het plafond boren.
Kun je alles maken zonder iets te hakken/slijpen?
Alleen de vraag of je dat plafond er nog uit krijgt zonder alles af te breken?
maar een plafond klinkt mij een stuk fijner in de oren dan slijpen stucken etc..

Als het enkel de bedoeling is om twee rolluiken tegelijkertijd te bedienen kan je ook gewoon een tweepolige rolluikschakelaar toepassen, bv Somfy 0320422902 dan heb je die relaiskast niet nodig. Uiteraard centraalbediening heb je dan niet.

Motoren parallel schakelen gaat niet, dan blaas je de motoren op.

met somfy motoren kun je idd met 1 afstandbediening alles ineens openen. heb je alleen 230V continu nodig. maar gezien je nog moet leggen, zou ik zeggen leg er meteen 5 aders naartoe, in BE mag je toch kabels zo in de muur smeren. mooier is idd via de zolder en dan daar de boel voedden. vermits dat kan natuurlijk, als het een bungalow is of appartement kun je dat niet. het is wel veel sloopwerk binnen, je zou ook buitenlangs kunnen door een voeg tussen de stenen uit te frezen en daar kabel in te smeren. alles ineens open en dicht kan dan wel, maar ik zou per kamer sluiten ook in achterhoofd houden met een ab, anders kom je jezelf tegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 mei 2020 21:07:23 schreef DK:
zo maar een gedachte?
Die schakelaar haalt zijn voedingsspaning ergens uit een centraaldoos.
Waarschijnlijk zit die centraaldoos boven de lamp in het plafond.
Heb je boven het plafond meteen een plek om je relaiskast neer te zetten
en met een beetje geluk kun je vanaf je rolluiken zo boven het plafond boren.
Kun je alles maken zonder iets te hakken/slijpen?
Alleen de vraag of je dat plafond er nog uit krijgt zonder alles af te breken?
maar een plafond klinkt mij een stuk fijner in de oren dan slijpen stucken etc..

Dat is inderdaad een goeie gedachte, zou mij een pak slijpwerk uitsparen. Ik breek liever ook men plafond uit dan liggen te slijpen. Ga ik eens uitzoeken of het mogelijk is, bedankt voor de tip!

Maar zou die lamp niet gewoon spanning krijgen van de schakelaar? Of is het normaal dat er bij een lamp een centraaldoos zit?

Op 23 mei 2020 21:52:11 schreef testman:
met somfy motoren kun je idd met 1 afstandbediening alles ineens openen. heb je alleen 230V continu nodig. maar gezien je nog moet leggen, zou ik zeggen leg er meteen 5 aders naartoe, in BE mag je toch kabels zo in de muur smeren. mooier is idd via de zolder en dan daar de boel voedden. vermits dat kan natuurlijk, als het een bungalow is of appartement kun je dat niet. het is wel veel sloopwerk binnen, je zou ook buitenlangs kunnen door een voeg tussen de stenen uit te frezen en daar kabel in te smeren. alles ineens open en dicht kan dan wel, maar ik zou per kamer sluiten ook in achterhoofd houden met een ab, anders kom je jezelf tegen..

Probleem is dat ik overal IO motoren neem, dat ik eerst rolluik 1 van spanning moet voorzien, afstellen met de afstandsbediening, dan terug moet afkoppelen, en dan rolluik 2 aansluiten, afstellen, enz.. Dat zo voor 12 rolluiken. Valt mss mee voor 1 keer te doen.

Maar als er dan een mankement is met 1 vd de rolluiken moet ik dat helemaal over doen.

Daarom dat ik voor boven kies voor met een bedrade schakelaar.

mel

Golden Member

Op 23 mei 2020 21:21:14 schreef New Beetle:
Als het enkel de bedoeling is om twee rolluiken tegelijkertijd te bedienen kan je ook gewoon een tweepolige rolluikschakelaar toepassen, bv Somfy 0320422902 dan heb je die relaiskast niet nodig. Uiteraard centraalbediening heb je dan niet.

Motoren parallel schakelen gaat niet, dan blaas je de motoren op.

Een relaiskast heb je ALTIJD nodig.De motoren lopen nooit tegelijk, de ene is sneller boven of beneden dan de andere.Dit kastje voorkomt dat de rolluiken staan te pendelen.(officieel volgens de cursus van Somfy :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Somfy verkoopt dus dingen (tweepolige rolluikschakelaars) waarvan ze dus zelf vertellen dat je er niets mee kan aanvangen?

Op 24 mei 2020 08:20:51 schreef mel:
[...]Een relaiskast heb je ALTIJD nodig.De motoren lopen nooit tegelijk, de ene is sneller boven of beneden dan de andere.Dit kastje voorkomt dat de rolluiken staan te pendelen.(officieel volgens de cursus van Somfy :) )

Daarvoor is dus de twee polige schakelaar. Dan gaan twee motoren dus niet pendelen.

Maar als de TS. Aangeeft 12 rolluiken te krijgen. Op hoeveel schakelaars ga je alles willen schakelen?

Ik zou mij eens meer verdiepen in het centraal schakelen. Somfie heeft hier goede relaiskasten voor.

die relaiskasten zijn aan de prijs, en feitelijk zit er niet meer als 2 relais in. met een stel 230V relais op voetje ben je er ook, en veel goedkoper uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2020 13:03:34 schreef van Stolk:
[...]

Daarvoor is dus de twee polige schakelaar. Dan gaan twee motoren dus niet pendelen.

Maar als de TS. Aangeeft 12 rolluiken te krijgen. Op hoeveel schakelaars ga je alles willen schakelen?

Ik zou mij eens meer verdiepen in het centraal schakelen. Somfie heeft hier goede relaiskasten voor.

Ik zou graag een schakelaar per kamer. Op de bovenverdieping wil ik gewoon naast de lichtschakelaar een schakelaar om beide rolluiken te bedienen.

Op 24 mei 2020 17:20:43 schreef testman:
die relaiskasten zijn aan de prijs, en feitelijk zit er niet meer als 2 relais in. met een stel 230V relais op voetje ben je er ook, en veel goedkoper uit.

Zoiets als deze? https://www.zelektro.be/eltako-elektromechanische-relais-2no-16a.html

Heb ik per schakelaar 2 nodig dan, 1 voor de up draden en 1 voor de down draden.

Op 25 mei 2020 20:51:15 schreef Chuckie86:
[...]

Ik zou graag een schakelaar per kamer. Op de bovenverdieping wil ik gewoon naast de lichtschakelaar een schakelaar om beide rolluiken te bedienen.

Ja, Maar ik kan mij voorstellen dat het vervelend wordt overal schakelaars langs te moeten, Steeds als het open of dicht moet.

Ik vind het persoonlijk eigenlijk al een gemiste kans dat ik hier naar boven moet als ik de zonwering wil laten zaken op de eerste verdieping terwijl ik hem in de woonkamer reeds laat zakken.

Op 23 mei 2020 19:17:22 schreef KlaasZ:
[...]Daarom moet er op de begane grond minstens 1 rolluik zijn dat je met de hand kunt bedienen.

Lijkt me wel handig, maar heb je er een link van waar staat dat het letterlijk verplicht is.

Daar heb ik gaan link van. Maar ik heb dat ooit gehoord van iemand die voor zijn werk op een groot bouwproject bezig was met het installeren van rolluiken.

er is geen verplichting voor, maar een nood backup op 1 rolluik kan ook, dat heb ik ook al eens gemaakt. echter is 1 raam of deur niet van een rolluik voorzien wel beter in geval van brand natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik begin ook te twijfelen of er een wettelijke verplichting is. Ik kan er niks over vinden. Het kan ook zijn dat de opdrachtgever van het betreffende project het als eis stelde.

Ik weet wel dat de brandweer geen fan is van die dingen. Ik ken een verhaal van een kennis die brandweerman was. Hele huis zat vol elektrische rolluiken, brand begon in meterkast waardoor de hal en trap vol dikke rook kwam te staan. Die bewoner kon niet meer beneden komen en heeft het niet gered.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 29 mei 2020 22:26:59 schreef KlaasZ:
Ik begin ook te twijfelen of er een wettelijke verplichting is. Ik kan er niks over vinden. Het kan ook zijn dat de opdrachtgever van het betreffende project het als eis stelde.

Ik zeg: verstandige opdrachtgever...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik snap sowieso niet waarom iemand elektrisch bediende rolluiken zou willen hebben. Ik vind ze te traag.

In Spanje heb ik bij grote schuifpuien elektrisch bediende rolluiken en die gebruiken we bijna nooit, terwijl we de handbediende luiken bij slaapkamers veel sneller en makkelijker bedienen.
Ook geen gedoe met aansluiten, relaiskasten of beschikbaarheid van vluchtweg.
Je ziet er overigens heel weinig van; alleen een bandje langs het kozijn, dus geen lelijke oprolautomaat of zo. Alles zit weggewerkt.

Vervangen DOOR.