Trapondersteuning elektrische fiets werkt maar op 1 stand

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum,heb me aangemeld omdat ik een probleem heb met mijn elektrische fiets,een Peugeot e city bike.
Ik ben een totale leek op het gebied van elektronica ( en fietsen maar dit terzijde) en hoop dat iemand een idee heeft wat er met mijn fiets aan de hand is,dit in simpele bewoordingen aan mij kan vertellen hoe ik het eventueel kan verhelpen) Mijn fiets is een jaar of 8 oud,geen garantie,en ook al wel,zit er nergens meer een Peugeot fietsenzaak in Nederland.Ik heb een simpel display met 3 ondersteuningsstanden.Nu branden de lampjes wel als ik schakel tussen de standen maar de ondersteuning blijft hetzelfde,n.l.op alle standen de laagste ondersteuning.De accu werkt nog prima, zou het met de sensor te maken kunnen hebben?Wat zou ik daar aan kunnen doen?Ik las ook iets over magneten checken? En zou het een dure klus zijn om dit te laten herstellen door een fietsenmaker? Ik hoop dat iemand een idee Heeft wat het zou kunnen zijn,alvast bedankt in elk geval

Tja. Lastig iets over te zeggen zo zonder metingen.

Het is toch mogelijk, lijkt me dat de interne weerstand van de accu zodanig is toegenomen dat de accu en de motor tot overeenstemming komen dat hogere ondersteuning niet meer haalbaar is.

Mijn tablet en telefoon doen dat ook: Als de spanning te ver inzakt als ze meer stroom trekken dan gaan ze gewoon minder stroom trekken.

Dingen als: "er is iets mis met de bediening waardoor je hem niet uit de laagste stand krijgt" heb je al uitgesloten, dus dat denk ik niet dat dit het geval zou zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik het goed begrijp is dat dus niet een simpel te verhelpen probleem,is dat iets wat altijd een automatisch gevolg is van regelmatig gebruik?Kan het niet zo zijn dat de sensor niet goed is afgesteld of de magneten? ( Dat lijkt me simpeler te verhelpen dus waarschijnlijk is het wishfull thinking van mij)
Als het is wat jij zegt is het zeker een questie van 'jammer dan, het kan niet uit om het te op te lossen'? In elk geval wel bedankt voor je antwoord

Magneten demagnetiseren boven een bepaalde temperatuur. Als dat gebeurd is de boel total loss. Maar dan had je het anders gemerkt. Dan doet ie niets meer denk ik.

In Nederland moeten fietsen met trapondersteuning detecteren dat JIJ trapt voordat ze ONDERSTEUNING mogen geven. Als ze daar ook nog "als jij maar 2-9 eenheden trapkracht doet, dan doen we maar ondersteuning: laag, bij 10-19 doen we ondersteuning middel en bij 20-29 doen we "hoog", waarbij de ondersteuning ook gelimiteerd wordt door de setting van de display/control unit. Tja. Als dan de sensor van slag is en ineens maar een kwart doorgeeft van wat ie origineel hoorde te doen... Dan zou je inderdaad krijgen wat je nu ziet.

Bij mij in het kantoorgebouw zit "thijstech" (fietsaccu revisie) die kan waarschijnlijk de accu testen en zeggen of ie nog goed is en meestal kan ie de cellen vervangen zodat de accu weer een goede tijd meegaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens de gebruiksaanwijzing werkt de ondersteuning tot een bepaalde snelheid van de fiets.
De trapkrachtsensor meet niet de snelheid.

Hoeveel km kan je nog met een acculading rijden?

Ik snap het, sowieso natuurlijk lastig om zo de precieze diagnose te stellen,maar gelukkig een kansje dat er nog wel iets aan te doen is.Ik dacht dat de accu goed was,als er nieuwe cellen in komen is het probleem met de sensor,als die idd.van slag zou zijn,ook verholpen,of moet die opnieuw afgesteld of iets dergelijks?De magneten zijn het dus niet begrijp ik nu, en alleen het sensor verhaal zou het niet kunnen zijn? Waar is 'thijstech' te vinden?

Hoeveel km ik kan fietsen met een acculading weet ik niet,deze fiets was van mijn vader en ik heb hem nog niet zo lang in mijn bezit, ik heb 20 km gefietst,daarna aan de lading gezet,na een minuut of vijf a 10 was hij weer volledig opgeladen,Zou dat een idee zijn, accu leegfietsen om te kijken hoe lang ik met een volle accu kan doen?

Ik hoorde toevallig deze week van iemand die een probleem had met de trapondersteuning van een Sparta fiets. Door roestvorming was een van de magneetjes die op het grote tandwiel zitten er af gevallen. Blijkbaar waren ze niet vastgelijmd, en waarom ook, ze plakken vanzelf. De sensor van deze fiets is een hall sensor die het magnetisch veld van de neodymium magneten op 2 cm afstand oppikt.
Toen hij er een aantal (teveel) nieuwe magneten opplakte had hij weer trapondersteuning en door het grote aantal magneten zat hij al heel snel, met weinig trappen, aan de maximum 25 km/h.

Iets om uit te proberen :-)

reading can seriously damage your ignorance

Dat zou ideaal zijn,i.p.v. een nieuwe accu of iets dergelijks,bedankt voor de tip, ga ik zeker even naar kijken( eerst nog even uitvogelen waar die dingen precies zitten ? Ook op het grote tandwiel waarschijnlijk)

[Bericht gewijzigd door Enwatnu op zondag 24 mei 2020 16:01:21 (11%)