Ontwerp vraagjes poederdoseermachine

Is de hoeveelheid eindproduct erg belangrijk? Anders zou je meer of minder water kunnen toevoegen om zo de verhouding als nog goed te krijgen.

PE2BAS

Op 24 mei 2020 11:02:45 schreef evelo:
Je zal ook aandacht moeten besteden aan de mechanische overgangen; de flexibele koppelingen tussen het wegend en vast gedeelte.

Het is daar dat je de gewenste nauwkeurigheid zal bereiken.

Ik heb via een collega mijn hand kunnen leggen op een afweegbak uit een kippenstal. Bevat max 20kg en hangt in 2 loadcellen van 100kg. Onderaan is via een 24v motortje een klep te bedienen die de bak volledig laat leeglopen in een bak eronder om het af te voeren via een vijzel.

Ideaal, zo lijkt me. En gratis af te halen :-D

Op 24 mei 2020 11:41:59 schreef hardbass:
Is de hoeveelheid eindproduct erg belangrijk? Anders zou je meer of minder water kunnen toevoegen om zo de verhouding als nog goed te krijgen.

Ja, zowel de hoeveelheid water als product luistert vrij nauw.

Edit: Hey Nestor: Jij tekent de schroef veel langer dan dat ik hem had. En ik had daardoor inderdaad het probleem dat "product" vanuit m'n voorraad zonderdat de schroef draait naar m'n uitgang loopt.... Hoe lang moet de schroef zijn in verhouding tot de diameter van de constructie?

Denk toch best wel lang genoeg, alleen al om dit te voorkomen. de buis even lang maken als de diameter lijkt me zeker niet voldoende, best dubbel zo lang als de diameter ?

pietplof

Golden Member

Ga eens kijken bij een veevoerfabriek ( er zijn nog zo'n 80 stuks in Nederland).
Daar hebben ze de problematiek van doseren en transport al heel aardig onder de knie.
Weliswaar werken ze daar met batches van 5 ton maar het beginsel is vergelijkbaar.
Wegen kan ook in een continue proces.

Wellicht kun je via jullie poedermelkleverancier een bezichtiging regelen.

Brugvorming is een berucht fenomeen.
Als boven in een silo een brug ontstaat ( soms tonnen zwaar) en deze komt opeens los ontstaat er onder deze massa een zeer snel samenpersende hoop lucht die tot een forse ,,explosie" kan leiden. Meerdere malen meegemaakt.

festina lente

Op 24 mei 2020 14:13:00 schreef pietplof:
Ga eens kijken bij een veevoerfabriek ( er zijn nog zo'n 80 stuks in Nederland).
Daar hebben ze de problematiek van doseren en transport al heel aardig onder de knie.
Weliswaar werken ze daar met batches van 5 ton maar het beginsel is vergelijkbaar.
Wegen kan ook in een continue proces.

Wellicht kun je via jullie poedermelkleverancier een bezichtiging regelen.

Brugvorming is een berucht fenomeen.
Als boven in een silo een brug ontstaat ( soms tonnen zwaar) en deze komt opeens los ontstaat er onder deze massa een zeer snel samenpersende hoop lucht die tot een forse ,,explosie" kan leiden. Meerdere malen meegemaakt.

Ja ik ben zelf veehouder en we kennen het fenomeen van bruggen in silo's maar al te goed ! Levensgevaarlijk als die ineens naar beneden ploffen.

Ik hoorde vandaag ook de tip om eens goed te kijken bij kalverdrinkautomaten. Die hebben ook een zeer correct doseersysteem zonder weging maar op tijd. Tijdig calibreren lijkt voldoende te zijn.
Maar vind voorlopig weinig afbeeldingen op het net hoe zoiets ineen steekt.

evelo

Golden Member

Ik heb redelijk wat ijkingen gedaan van doseermachines die bigbags met melkpoeder afvullen.

Soms komt het met een slakkegangetje uit de silo gelopen en plots komt het zo snel dat een bigbag van 1000kg in een paar seconden vol is.

En is er een klein gaatje in de bigbag dan zie je de melkpoeder er als een fonteintje uit spuiten.

Je hebt een snelle sturing en doseerklep nodig om de boel wat in de hand te houden.

Ik heb contact gehad met iemand met een vergelijkbare setup :

hij heeft een kleine metalen hopper waar ongeveer 70 kg melkpoeder in kan, onderaan zit een flexibele Roxell vijzel. Aan de onderzijde van de bak heeft hij een pneumatische triller geplaatst. Doseren gaat op tijd en is volgens hem geen enkel probleem, dosering blijft gans het jaar door vrij consistent.

Ik ben dan ook op deze basis aan het verder werken, ik ga de komende weken wel foto's posten van het project. Bedankt allen voor jullie reacties, het was bijzonder leerrijk.

GJ_

Moderator

Als je een niet te korte schroef neemt en de vulling van de schroef garandeerd dmv die triller zal er enige mate van nauwkeurigheid te bereiken zijn. Als je de frequentieregelaar goed instelt is je toerental redelijk onafhankelijk van de belasting. Als dat ongewenst is kun je met de koppelcompensatie spelen. Een zwaardere belasting kan wellicht wijzen op een dichtere vulling van de schroef en bij een tijdsdosering een lager toerental juist wenselijk maken. De mate van de compensatie is het eenvoudigste in te stellen door te spelen met het nominale toerental van de motor.
Uitgaande van een vierpolige motor schakel je de koppelcompensatie uit bij een instelling van 1500RPM. Bij een instelling boven de 1500RPM krijg je een negatieve koppelcompensatie, oftewel een hoger toerental bij afnemende belasting en dus een lager toerental bij een hogere belasting.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 28 mei 2020 11:52:27 (55%)

De motor komt sowieso aan een frequentieregelaar met terugkoppeling, zodat inderdaad de vijzel altijd aan het exacte toerental draait.

GJ_

Moderator

Als je op tijd gaat doseren is dat een beetje overdreven denk ik.
Een closed loop drive is wat aan de prijzige kant in vergelijk met een gewone open loop drive. De M400 van Control Techniques heeft wel encoder ingang maar het is een open loop drive. De encoderingang is bruikbaar voor positioneren of doseren. Dat is veel goedkoper dan een closed loop oplossing.

Lambiek

Special Member

Op 28 mei 2020 10:51:26 schreef nestor0973:
hij heeft een kleine metalen hopper waar ongeveer 70 kg melkpoeder in kan, onderaan zit een flexibele Roxell vijzel. Aan de onderzijde van de bak heeft hij een pneumatische triller geplaatst. Doseren gaat op tijd en is volgens hem geen enkel probleem, dosering blijft gans het jaar door vrij consistent.

Waarom zet je geen stappenmotor met een driver in, het zei een open systeem of closed loop.

Ik ben bij veel doseersystemen geweest die zo werken, zonder problemen.

Bijvoorbeeld de hoppers bij een spuitgietmachine werken allemaal op deze manier. En daar komt het heel precies met het granulaat.

En in bijvoorbeeld laboratorium opstelling kom je dit systeem ook tegen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Spuitgietmachines die ik ken zijn allemaal met servo. Stappenmotoren ben ik persoonlijk nooit tegengekomen.

Ok, dan gooi ik een encoder op de vijzel en doseer ik op impulsen.

Even een update omtrent dit topic :

ik ben al wat grondig aan het testen gegaan. Heb een hopper gebouwd met een capaciteit van ongeveer 75 kg poeder, onderaan zit een open vijzel (roxell) aangedreven door een driefasige reductiemotor. Vijzel draait ongeveer 200 tpm. Aan de andere zijde waar de poeder uitkomt , heb ik een encoder gemonteerd met 20 pulsen per omwenteling. Op de hopper zelf heb ik een pneumatische vibrator geschroefd.

De testen bevielen uitermate goed. Als ik tot 10.000 pulsen doseer, is de afwijking hooguit 3-4% wat aanvaardbaar is.

Ik zal hier later nog wel wat foto's posten als het geheel wat meer afgewerkte vorm krijgt.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 17 juni 2020 23:12:04 schreef nestor0973:
De testen bevielen uitermate goed. Als ik tot 10.000 pulsen doseer, is de afwijking hooguit 3-4% wat aanvaardbaar is.

Nou ik vind dat nogal een behoorlijke afwijking voor een encoder, of is die 3% een afwijking in het gewicht van je product? Maar dan nog, als je het via een encoder doet moet het veel preciezer kunnen.

Waar lees je de encoder mee uit? en hoe?

Ik zal hier later nog wel wat foto's posten als het geheel wat meer afgewerkte vorm krijgt.

Dat lijkt mij wel leuk ja. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.