Geluid meten in Hz

Op 23 mei 2020 20:33:28 schreef Frederick E. Terman:
Het is trouwens erg interessant met zo'n ding te spelen. Zelfs binnen: je hoort er bijvoorbeeld ook het 32 kHz kristalletje in allerlei apparaten (klokthermostaat, horloge, ..) mee, .

Wist je dat er zelfs bij een klassieke wekker/horloge ook wat de bespeuren valt? blijkbaar gaat de tik tak door tot ver in het ultrasoon. Niet onlogisch als je bedenkt dat het over kleine onderdelen gaat (balans, anker, ankerwiel of echappement) die iedere keer plots tot stilstand komen en dus even gaan trillen.

TinusTech

Golden Member

Duitse firma Franzis heeft een goedwerkend projektje. Zoek op Fledermausdetektor op Amazon.de. Ze hebben tegenwoordig twee versies Ongeveer € 25,- tot € 35,-

[Bericht gewijzigd door TinusTech op zaterdag 23 mei 2020 20:43:57 (18%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

@kris: Dat had ik nog niet geprobeerd, maar ik geloof het meteen! Allerlei andere metaal-op-metaal geluiden klinken ook zo hoog. Het rammelen van een sleutelbos wordt zo weer heel interessant.

Met de stijgende leeftijd heb ik nog andere toepassingen gevonden. Gebruikers klaagden eens over een hoge, zachte maar hinderlijke fluittoon in een van de communicatieradio's. Ik hoorde niets, maar zoiets verzin je niet. De volgende dag de bat-detector mee en ja hoor, het laagfrequent versterkertje stond op het randje van oscilleren rond de 7 kHz (je hoorde eigenlijk 'gefilterde ruis').

Ziggo heeft in het testbeeld een piepje om de timing tussen beeld en geluid te controleren of af te regelen. In Drenthe is die piep 1 kHz en kan ik het horen, in Noord-Holland niet - daar is het 4 kHz.
Nu goed, hopelijk blijf ik nog een tijdje tot minstens 3 kHz horen. Daarna gaat iedereen mompelen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 23 mei 2020 16:29:39 schreef Ex-fietser:
Mel,

Heb je ook een poes die de vogels onder mijn zonnepanelen kan weg jagen? Een poes met apestreken zeg maar.

Had Tom Manders geen goede muizenval uit gevonden? Vaag herinner ik me nog iets uit vroeger tijden.

@Mel hieronder. Waardeloze kat. Heb je weer niets aan.

LOL, ja Dorus die octrooi/patent kwam aanvragen voor zijn muizenval ;-)
Helaas vandaag geen kaas,de muis schudde dan nee met zijn keel op een scheermesje. ;-)

mel

Golden Member

Op 23 mei 2020 17:17:27 schreef Jinny:
Neehoor, ook een muizeval met karteltjes.

Ja geweldig, die man van het patentbureau :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 23 mei 2020 20:52:47 schreef Frederick E. Terman:
@kris: Dat had ik nog niet geprobeerd, maar ik geloof het meteen! Allerlei andere metaal-op-metaal geluiden klinken ook zo hoog. Het rammelen van een sleutelbos wordt zo weer heel interessant.

Met de stijgende leeftijd heb ik nog andere toepassingen gevonden. Gebruikers klaagden eens over een hoge, zachte maar hinderlijke fluittoon in een van de communicatieradio's. Ik hoorde niets, maar zoiets verzin je niet. De volgende dag de bat-detector mee en ja hoor, het laagfrequent versterkertje stond op het randje van oscilleren rond de 7 kHz (je hoorde eigenlijk 'gefilterde ruis').

Ziggo heeft in het testbeeld een piepje om de timing tussen beeld en geluid te controleren of af te regelen. In Drenthe is die piep 1 kHz en kan ik het horen, in Noord-Holland niet - daar is het 4 kHz.
Nu goed, hopelijk blijf ik nog een tijdje tot minstens 3 kHz horen. Daarna gaat iedereen mompelen. :)

Hoor je 4 kHz niet? dan ben je vast ouder dan ik.. Ik hoor ongeveer 12 kHz..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 23 mei 2020 20:41:12 schreef TinusTech:
Duitse firma Franzis heeft een goedwerkend projektje. Zoek op Fledermausdetektor op Amazon.de. Ze hebben tegenwoordig twee versies Ongeveer € 25,- tot € 35,-

Volgens mij hebben er in Elektor/ Elektuur ook zelfbouw ontwerpen gestaan van ultrasoon detectoren. Die mixten het geluid naar beneden tot in het hoorbare gebied.

https://www.franzis.de/maker/bausaetze/fledermausdetektor-zum-selberba…

Of het vleermuisdetector ontwerp uit één van de laatste Elexen, juni 1993 p 16.
Deze heeft twee modi, een deler (4024) en een superheterodyne (2x NE612). De deler werkt over een groot bereik, de superhet steeds over een bandje van 15 kHz maar met behoud van de golfvorm.
Men gebruikt een gewoon (klein) elektreet kapsel.

Er zit wel een MF spoeltje en filter in, mogelijk lastiger te krijgen nu. Je zou zeggen dat het ook wel in software in een snelle Uc kan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
TinusTech

Golden Member

Op 24 mei 2020 10:21:28 schreef flipflop:
[...]
Heeft iemand ervaring met deze? Welk principe wordt gebruikt, delen of mixen?

Ja ik heb dit bouwdoosje. Het werkt vorlgens het mixer principe. Je kunt er prima vleermuizen mee horen. Frequentieregelbereik is ruim voldoende, maar er is geen calibratie. Je hebt geen zicht op de frequentie waarop de beestjes zitten.

fred101

Golden Member

Op mijn voormalige bedrijf hadden we een paar van die dingen in gebruik. Er was totaal geen verschil. Als jij erge honger hebt en er staat iemand in die kamer te gillen, wat doe je dan ? Eerst even afwachten maar daarna geïrriteerd alsnog het bord leeg eten.

Ex-fietser, mijn hond verjaagt vogels. Gelukkig niet als ze in de heg zitten (daar zitten er een paar honderd ofzo.

Dat wij het niet horen wil volgens mij niet zeggen dat de ultrasoon geluidsdruk ongevaarlijk voor onze oren is.

FET, ik heb net twee SMPS gerepareerd welke op iets van 7 a 8 kHz draaide. Ik werd gestoord van het gepiep. (paar jaar geleden samen met RBeckers voor de grap eens getest, toen zat ik nog op 18 kHz)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Tinus: Mooi, dank. "Calibreren" zou je zelf kunnen toch? Met een scoop kun je zien waar je oscillator staat en dan weet je wat je aan audio krijgt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik ben wel eens met een natuurvorser op vleermuizenjacht geweest. Alleen maar om ze waar te nemen. Niet om te vangen en/of eten. Daar kregen we een officiele bat detector mee. Apparaten die boven de 1k euro kostte.

Het bleek dat vleermuizen een frequentie bereik hebben dat loopt tot aan de 200 Khz ofzo. Om dat voor mensen hoorbaar te maken ga je dat niet redden met een simpele mixer en hulp oscillator. Daar is wel iets meer nodig.

Vleermuizen hebben onderlinge conversaties op verschillende frequenties. Als ze op de versiertoer zijn maken ze andere geluiden op andere frequenties dan als de omgeving waarnemen of op jacht zijn.

Met zo'n duur apparaat kun je dat allemaal horen. Is ook erg leuk om eens te doen. Ik had altijd nog een plan om zelfs eens iets dergelijks te bouwen maar heb dat achterwege gelaten wegens de complexiteit die de schakeling dan krijgt wil je de performance halen die zo'n duur apparaat heeft.

Met de moderne dsp technologie zou je denk nu op een andere manier wel een heel eind kunnen komen denk ik.

met mengen/mixen wordt waarschijnlijk een balansmodulator bedoelt? Dat maak je met enkele transistoren (een A-symmetrische weliswaar) en dat converteert heel efficiënt naar het hoorbare gebied.
Het grote verschil tussen goedkoop en duur is waarschijnlijk de microfoon en de kwaliteit van de preamp.

Patrick de Zeester

Golden Member

Op 24 mei 2020 10:59:41 schreef fred101:
Op mijn voormalige bedrijf hadden we een paar van die dingen in gebruik. Er was totaal geen verschil. Als jij erge honger hebt en er staat iemand in die kamer te gillen, wat doe je dan ? Eerst even afwachten maar daarna geïrriteerd alsnog het bord leeg eten.

Wellicht hangt het ook af of er alternatieven zijn. Als je trek hebt en je loopt langs een restaurant waar je buiten al kan horen dat ze keiharde kutmuziek draaien terwijl vlakbij ook een lekker rustig restaurantje is...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 mei 2020 08:40:15 schreef mel:
[...]Hoor je 4 kHz niet?

Nou, ik kán 4 kHz eigenlijk nog wel horen, maar voor die Ziggo syncpiep moet ik de tv dan onbesuisd veel harder zetten dan normaal. Ik had ook eerst niet door dat die piep er was, tot ik hem in een ander kabelgebied dus hoorde als 1 kHz piep. 4 kHz zit, zeg maar, al vrij diep 'down' op de filterflank. :)

@kris van damme: ja, voor een meng-batdetector kun je eigenlijk ieder ontvangerschema gebruiken. De clou zit hem inderdaad meer in de microfoon.

De allergoedkoopste transducertjes werken in een vrij smal bandje rond 38 kHz. Toevallig zit daar wel een vrij algemeen voorkomende kleine vleermuis, de pipistrella geloof ik.
En ook @TS's apparaat op 35 kHz kun je daarmee wel horen.

--

Op 24 mei 2020 11:16:46 schreef Ex-fietser:
Met de moderne dsp technologie zou je denk nu op een andere manier wel een heel eind kunnen komen denk ik.

Daarmee zou je allerlei trucs uit kunnen halen.
Wat bijvoorbeeld in hardware wat uitgebreider is (maar wel gedaan wordt), en dat zou een mooie DSP-oefening kunnen zijn:
van het ingangssignaal wordt de amplitude bepaald, daarna wordt het ingangssignaal geclipt en frequentie-gedeeld tot in het hoorbare gebied, en het resultaat daarna weer in amplitude gemoduleerd met de in het begin verkregen amplitude-informatie.
Op die manier kun je zonder 'afstemmen' een groot bereik horen, terwijl je toch het karakter van de 'uitzendingen' behoudt.
Of iemand dat al in een software DSP gemaakt heeft zou ik niet weten, maar het moet haast wel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Op 24 mei 2020 13:09:19 schreef Patrick de Zeester:
[...]
Wellicht hangt het ook af of er alternatieven zijn. Als je trek hebt en je loopt langs een restaurant waar je buiten al kan horen dat ze keiharde kutmuziek draaien terwijl vlakbij ook een lekker rustig restaurantje is...

Klopt, maar er waren geen alternatieven, dit was de enige keuken van een vrijstaand pand op een industrie terrein. Ik zag ze gewoon af en toe over de aanrecht lopen, vlak langs dat piep ding

Toen ik nog in Rosmalen woonde had de hele straat last van muizen, behalve wij. We hadden toen 4 fretten en een hond die s-avonds allemaal los door het huis liepen. De lucht van fretten is blijkbaar genoeg voor muizen om een deur verder te gaan. Ik had (niet dezelfde tijd) ooit een muizen kweek om mijn slangen te voeren, De aquariums stonden in de logeerkamer. Op een gegeven moment waren we een fret kwijt, die was die kamer in geglipt. Ze zat in een van de aquariums trots om zich heen te kijken naar het slachtveld, 17 muizen in een paar minuten vermoord

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 24 mei 2020 11:01:17 schreef flipflop:
@Tinus: Mooi, dank. "Calibreren" zou je zelf kunnen toch? Met een scoop kun je zien waar je oscillator staat en dan weet je wat je aan audio krijgt.

Bijgaand een documentje waarin ik ooit op 2 manieren de frequentieschaal van de Fledermausdetektor heb bepaald. De gevonden schaalverdeling staat in de foto op de laatste pagina. Frequentie bereik van de bat detector is ongeveer van 20 tot 100kHz.

Hubie

Special Member

(On)gedierte verjagen met geluid?
Ik heb daar toch twijfels bij.
In elke jaargang van een blad als Elektuur stond wel een marterverjager of muggenverjager met ultrasone geluiden.
Muggen hebben helemaal geen oren maar mss kunnen ze de trillingen op een andere manier opvangen?
Bestaat er ergens een gedegen onderzoek over deze materie?
In hartje zomer heb ik soms een dikke bromvlieg in huis,ultrasoon nog niet geprobeerd.
Ff een paar kV erop en foetsie. ;-) inclusief hoorbaar geluid(knetteren) en zichtbaar (rook)

Op 24 mei 2020 18:07:08 schreef Hubie:
(On)gedierte verjagen met geluid?
Ik heb daar toch twijfels bij.

Muggen hebben helemaal geen oren maar mss kunnen ze de trillingen op een andere manier opvangen?

Ff een paar kV erop en foetsie. ;-) inclusief hoorbaar geluid(knetteren) en zichtbaar (rook)

[bijlage]

van muggen is het geweten dat ze afkomen op je CO².

En het raketje uit je foto, zo heb ik er een paar.. maar aangepast... het insect knalt nu uit elkaar, op een katholieke vriendelijke manier: tot stof en as zult gij weerkeren.

Hubie

Special Member

LOL ;-) Ook nog even het heilige kruis nageven?

Op 24 mei 2020 20:30:08 schreef Hubie:
LOL ;-) Ook nog even het heilige kruis nageven?

Zo gelovig zijn we hier nu ook niet :-)

alle gekheid op een stokje, wel, raketje in dit geval...

ombouw behelst verwijderen van de ontlaadweerstand , ja dan blijft het raketje geladen , ook al druk je niet op de knop, maar anders kost je dit weerstandje veel energie en batterijen, er staat nu een extra waarschuwing op langs beide zijden dat je het tralies niet moet aanraken.. en tevens is de HS C aangepast naar een zo groot mogelijke waarde. Je eindigt dan, met de huidige stand van de condensator technologie bij (ongeveer) 850V 0,5µF. Dat knalt aardig.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 24 mei 2020 18:07:08 schreef Hubie:
(On)gedierte verjagen met geluid?
Ik heb daar toch twijfels bij.
In elke jaargang van een blad als Elektuur stond wel een marterverjager of muggenverjager met ultrasone geluiden.

Naast de artikelen over elektronische ontharders en andere nuttige bouwsels :-)..

In hartje zomer heb ik soms een dikke bromvlieg in huis,

Hoezo, ik weet je niet eens wonen :-)

Veel van die gadgets werken niet en hinderen vaak huisdieren.
Kun je voorstellen,, je kat of hond die honderd maal beter hoort dan jij die voortdurend blootgesteld wordt aan ondragelijk gepiep? En in tegenstelling tot de muizen niet weg kan? Je reinste mishandeling. En misschien zijn die ultratonen toch schadelijk voor mensen, al hoor je ze niet. ALS er uit die gadgets zowiezo al een bruikbaar niveau zou komen.

Ooit had ik zo'n vliegenlamp met UV buisje en HS.
Op een avond merkte ik een aantal dikke maden op die over de vloer van de keuken kropen. Toen ik ze opruimde kwamen er steeds meer. Walgelijk.
Ze kropen vanonder een spleet van de koerdeur. Na buiten borstelen keerden ze terug.
Zelfs toen ik bleekwater op de vloer goot kropen ze erdoorheen terwijl ze oplosten.
Ze kwamen vanuit de vuilnisbak die op de koer stond.
Ik dacht plots aan de vliegenlamp en na uitschakelen bleven de maden weg.
Omdat het middel erger is dan de kwaal heb ik die lamp weggedaan. Je lokt meer insecten het huis binnen dan je lamp er doodt.
Wat me verwondert is dat die maden zo gevoelig bleken voor UV licht en er onweerstaanbaar door aangetrokken worden.

Als je alleen een indicatie wilt hebben óf het werkt, dan zou je eens dit kunnen doen:

versterker (opamp) --> low pass filter --> versterker (opamp) --> high pass filter --> versterker (opamp) --> gelijkrichter --> elco --> DC spanning meten.

De filters kunnen simpelweg RC-filters zijn. In feite creëer je hierdoor een bandpassfilter. Als het ingangssignaal in de passband zit, zal de uitgangsspanning hoog zijn, zo niet, dan zal hij lager zijn (hoe verder van de passband, hoe lager de uitgangsspanning).

Door het kiezen van verschillende filterwaarden, of de filters regelbaar te maken, kan je een goede indicatie krijgen van welke frequentie eruit komt.

Overigens kan je ook een NE567 nemen, dat is een frequentie-detector.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.