ELO "Duizendpootvoeding"

marcob

Golden Member

Zo iets bedoelde ik bijna, zelf heb ik ook dat soort printjes liggen om snel een voedingsspanning te creëren. (Zie foto)

Ik boedel meer iets in het verlengde van de 'duizendpoot voeding. 1 basis print waarop je naar wens meerdere 78xx of 79xx printjes kan prikken / doorlussen. Niet dat zoiets nu echt nodig is, maar gewoon omdat het kan :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Zo'n duizendpootvoeding en universeel voedingsprintje zijn begin de jaren 80 ook verschenen in het tijdschrift Hobbit.
Ik heb ze nog ergens liggen, maar waar??? Misschien heeft iemand van jullie ze nog?

Groeten,
Chris

bprosman

Golden Member

Nu je het zegt kan het inderdaad zijn dat mijn geheugen me in de steek laat en het niet ELO maar Hobbit geweest is. Raar overigens dat je het gros van de tijdschriften (ook Nederlandstalig) online kunt vinden behalve die.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
hobby luke

Honourable Member

Het was inderdaad Hobbit.
Ik heb ooit een paar jaargangen gekregen en hier is het artikel (Hobbit 10/1981):
Verdeeld over 2 postings omdat het artikel in één pdf te groot is (8 MB).

Duizendpootvoeding 1.pdf

Duizendpootvoeding 2.pdf

Duizendpootvoeding 3.pdf

hobby luke

Honourable Member

Deel 2:

Duizendpootvoeding 4.pdf

Duizendpootvoeding 5.pdf

Blijkbaar moet er nog een derde posting volgen (nu max 4 MB)

hobby luke

Honourable Member

Deel 3:

Duizendpootvoeding 6.pdf

Er zal misschien wel een betere manier zijn om dit alles hier te plaatsen, maar het is beter dan niets denk ik maar :)

MVG,
Luc.

@ Thevel hieronder: bedankt, is inderdaad praktischer.
Hoe comprimeer je dat, of heb je daar een speciaal pdf bewerkingsprogramma voor nodig?

[Bericht gewijzigd door hobby luke op zondag 24 mei 2020 13:55:04 (32%)

bprosman

Golden Member

Super bedankt !!!! Dit was het artikel wat ik zocht en inderdaad Hobbit en geen ELO.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 24 mei 2020 10:34:46 (65%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Duizendpoot voeding.pdf

Ik heb de PDF'jes aan elkaar geplakt en gecomprimeerd.
Leest wat makkelijker. :)

flash2b

Special Member

Het in serie zetten, wat ik al eerder zei, zoals in het Hobbit artikel staat, kan met het ontwerp van bprosman niet aangezien zijn GND voor Positief en Negatief aan elkaar zit. Dit is wel jammer, want dat maakte de duizendpoot voeding nou bijzonder.

Het is op te lossen door 2 bruggen te gebruiken en de 2 secundaire kan van de 1 (of 2) trafo niet aan elkaar te leggen. Als de 1N5404 worden vervangen door brugcellen is er nog voldoende ruimte op de print van bprosman.

bprosman

Golden Member

Het in serie zetten, wat ik al eerder zei, zoals in het Hobbit artikel staat, kan met het ontwerp van bprosman niet aangezien zijn GND voor Positief en Negatief aan elkaar zit.

Nee hoor, ze zijn gescheiden door de weerstanden van 0Ohm (R19/R20)
Zit ook een V-Score over de print waardoor hij doormidden gezaagd/gebroken kan worden.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 24 mei 2020 14:33:35 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Maar J14 en J15 zitten toch aan elkaar vast?

Als je R19/R20 niet monteert, zal je toch met 2 bruggen moeten gaan werken, of ik begrijp je schema niet dat kan ook.

bprosman

Golden Member

Yep stom.
Dat pas ik nog even aan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@ hobby luke
Bedankt voor het opzoekwerk! Ik heb het artikel over een universeel stabilisatorprintje ondertussen ook gevonden.

Wil jij de moeite doen om dat ook nog even op te zoeken? (Hobbit 6 1981 vanaf pagina 24)
Ik heb blijkbaar alleen een vergeelde fotokopie van bijna 40 jaar oud hiervan.

Groeten,
Chris

hobby luke

Honourable Member

Hallo Chris,

Hopelijk ben je hiermee verholpen:

handige stabilisatorprint hobbit (6-1981).pdf

Het zal weer in twee postings moeten (meer dan 4 MB).

bprosman

Golden Member

Niet alleen Chris is er mee geholpen :-)
Hier mijn verse met radiale elco's, voor de brugcel heb ik een DIL versie genomen.

78xx_PCB.pdf

78xx_PSU_Gerber.zip

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 24 mei 2020 22:23:10 (65%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt Luc,

Nu heb ik weer een "fris" exemplaar van het artikel. :)
Voor mij is dit jeugdsentiment.
Voor een beginneling (wat ik eigenlijk altijd gebleven ben door een gebrek aan tijd) waren de projecten in Hobbit altijd duidelijk beschreven i.t.t. Elektuur.

Groeten,
Chris