van gelijk naar wisselspanning

hoi , ik wil als leerlingenwerkstuk een flipperkast laten maken met geluid en licht.
ik heb een luidsprekertje maar hoe krijg ik daar goedkoop (voor school) geluid uit als hij geschakeld wordt. bij gelijkspanning alleen een klik, logisch, dus ik dacht als ik van 3v gelijk naar wissel ga ik dan een reeks klikken krijg. wie heeft een idee?

Je kan een buzzer nemen die maakt een toontje.
Of een toongenerator zelf bouwen met de LM555.

[Bericht gewijzigd door Martin V op zondag 24 mei 2020 14:42:39 (69%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Wat voor geluid wil je er uit hebben ? Toon? Of echt geluid ?
De "echte" flipperkasten hebben een geluidschip.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

een geluidschip

WAT voor een schip? :) Sorry hoor, na enkele seconden viel het kleingeld wel, maar op het eerste zicht zag het er echt komisch uit :)

Nu, vanaf een bepaalde generatie werden de geluiden inderdaad met een chippie gemaakt, herinner ik me niet een AY-3-8910 of was het 8915? Maar dan moest je al een processor hebben. Daarvoor zullen het 555'ers geweest zijn, die elks één geluid produceerden.

Het mooiste lijkt mij nog om de geluiden mechanisch te produceren, onder aansturing van solenoids of zo. Belletje, toetertje, fluitmolentje, molenfluitje, ... Voorraadje perslucht ware al helemaal mooi.

Als het vooral simpel moet zijn dan ik me enkel aansluiten bij @Martin.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dus mijn idee om van gelijk naar wissel te gaan is geen goed idee. ik las ergens ook iets van een condensator er tussen om iets van 50 Hz te krijgen.

Thevel

Golden Member

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 24 mei 2020 16:41:07 schreef 63 ron:
dus mijn idee om van gelijk naar wissel te gaan is geen goed idee.

Dat wil ik niet gezegd hebben, alleen is het een nogal ongebruikelijke formulering. Voor de meeste electronici doet die verwoording denken aan vermogenstoepassingen, bv. in een kampeervoertuig uit de batterijspanning iets maken dat voor netspanning kan doorgaan. Zoals ik de vraag begrijp wordt er uitgekeken naar iets wat we in de electronica een "audiogenerator" noemen, of "geluidseffect".

ik las ergens ook iets van een condensator er tussen om iets van 50 Hz te krijgen.

Dit klinkt dan weer een een beetje naar een verhaal van klok en klepel en zo. 50 Hz is sowieso een diepe brom (lage sol op een contrabas of basgitaar, dacht ik, ongeveer :) ) op een speelautomaat zou dat hoogstens kunnen dienen voor de "tilt"situatie :) Niet echt wat gezocht wordt, lijkt me.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord