De Walt 9.6 oplader

Vraagje bij het opladen van de batterij is de diode d23 verbrand
Waarschijlijk heb ik de batterij er verkeerd in gezet iemand een idee van de waarde van de diode??

Ik heb dezelfde lader, heb hem even open geschroefd, het is een P6KE51A

Heel fijn bedankt 'mvg Gerhard

de accu zelf kan ook best gaar zijn, ding is 20 jaar oud, wrs nog een nicd accu. als die echt gaar is dan blijft de laadstroom hoog en kan de lader daardoor de geest geven. mee van de reden dat makita in die staafacculaders een zekeringautomaat had zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat ik de batterij(nieuw) er verkeerd om in de lader geplaatst heb

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

waarom dan de diode kapot , is een nieuwe batterij die waarchijnlijk vol was pas aangeschaft, toen ik de batterij erin sopte ging de diode in rook op iemand een sugestie ? m.v.g. Gerhard

Waar te bestellen de diode P6KE51A ?

Evarist

Golden Member

Eerste hit in Google. Farnell.
Heb je geen elektroboer in de buurt?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dan moet ik 36 km rijden met de auto dat wordt een dure diode 'mvg gerhard

Kost bij Reichelt 18 cent. Maar het is geen gewone diode.

Het is een overspanning beveiliging bij 43 volt DC. Alleen de diode vervangen is niet de oplossing ben ik bang.

Maar heb je hem nu gewoon aan staan? ik zie een rode led branden?

Op dit moment doet de lader helemaal niets de rode led doet het ook niet gr Gerhard

benleentje

Golden Member

Op 24 mei 2020 16:10:42 schreef drahreg:
waarom dan de diode kapot , is een nieuwe batterij die waarchijnlijk vol was pas aangeschaft, toen ik de batterij erin sopte ging de diode in rook op iemand een sugestie ? m.v.g. Gerhard

JE zou de nieuw accu even kunnen nameten of de polariteit (plus en min op de goede aansluitingen) wel goed is. Ik kan me zo een fout nauwelijks indenken maar in dit geval zou ik het wel even controleren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 mei 2020 19:28:23 schreef drahreg:
Op dit moment doet de lader helemaal niets de rode led doet het ook niet gr Gerhard

Op de foto lijkt de rode led te branden.

De diode gaat in geleiding en gaat kapot en neemt in zijn val de zekering mee. Dit om het IC te beschermen tegen overspanning.

Er is iets goed mis ben ik bang. Of je hebt idd overspanning gehad door bliksem en dan is misschien alleen het vervangen van de zekering en diode genoeg.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zondag 24 mei 2020 20:03:06 (13%)

is een rampending die lader, die 43V diode begrenst de voeding, zonder accu komt er rond de 43-48V uit dat ding. een dergelijke lader zit in de dewalt radio ingebouwd, als die lader om zeep is kom je er ook niet makkelijk aan uit, tenzij vdr geklapt primair..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2020 20:58:03 schreef testman:
is een rampending die lader, die 43V diode begrenst de voeding, zonder accu komt er rond de 43-48V uit dat ding. een dergelijke lader zit in de dewalt radio ingebouwd, als die lader om zeep is kom je er ook niet makkelijk aan uit, tenzij vdr geklapt primair..

Denk je niet dat het gemaakt kan worden? Ik heb geen ervaring met dit ding hoor. Lijkt me nog een laatste simpele kans.

Voor de TS, deze diode hebben ze echt niet liggen bij de lokale boer.
En je moet er echt een nieuwe zekering in solderen met de juiste waarde anders is het misschien helemaal over.

Ben een leek op gebied van deze lader, heb een oudere accu proberen op te laden toen werd de lader handwarm verder niks kon de oude accu niet opladen met de nieuwe accu ging de diode in rook op en nu weggooien??

Op 24 mei 2020 21:23:55 schreef drahreg:
Ben een leek op gebied van deze lader, heb een oudere accu proberen op te laden toen werd de lader handwarm verder niks kon de oude accu niet opladen met de nieuwe accu ging de diode in rook op en nu weggooien??

Tja, ik ben nog hoopvol als iemand een iets openmaakt en vraag naar de waarde van een component.

Een leek met deze lader zijn we bijna allemaal, er is geen schema.

Ben je ook een leek met elektronica en solderen? Er staat wel een flinke spanning in dat ding van 300VDC+. Niet aanraken dus.

Heb nieuwe diode besteld (China) dus kan wel ff duren voor aankomst, Reicheld vraagt bijna 10 € voor verzending van €0,18 kosten van de diode, krijg nu 20 stuks voor € 1,38 ff afwachten anders nieuwe lader kopen voor € 27 gr. Gerhard

Haha ja die zag ik ook.

Maar je zekering is ook doorgebrand als het goed is. Meet maar eens door.

hoi de diode's zijn binnen, heb nieuwe diode ingezet 14,5 volt op de batterij input alleen de rode led brand niet meer dus kan niet zien of de batterij vol is ja of nee

dit is een universele lader als t goed is, de onbelaste max spanning staat op de klemmen als er geen accu inzit. dat kan best tegen de 45V aanlopen, hangt af van wat de lader mag laden. ik zou zeggen dat 14,5V nog vrij weinig is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de lader doet nog steeds niet wat i moet doen, hij wordt wel een beetje warm maar laden is nihil , wanneer ik de boormachine gebruik is het misschien 2 min dan is de batterij al weer leeg heb nieuwe batterij gekocht zelfde liedje, ook de led gaat niet aan iemand nog een optie ? m.v.g. Gerhard