220v testkastje

O ja, doel is hetzelfde. boven een bepaalde stroom valt het relais af.

Let op..de benaming electronic fuse klopt niet. Bij een radicale kortsluiting is het relais te traag en voor zulke gevallen moet er steeds een normale zekering in serie, ook in mijn circuitje.
ik verkiess de naam "current monitor".

schema intussen teruggevonden :-) nu nog inscannen.

alvast geen µcontroller in mijn schakeling (ga geen maanden debugtesten doen..)en geen batterij en voorwaarde nr 1 geen speciale componenten. alles "Junk".

benleentje

Golden Member

Let op..de benaming electronic fuse klopt niet. Bij een radicale kortsluiting is het relais te traag en voor zulke gevallen moet er steeds een normale zekering in serie, ook in mijn circuitje.

Ik wel eens gemeten aan glaszekering en kwam aan een response tijd van 9mS. Als een relais niet snel genoeg is zou een Triac dat bv wel zijn?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 25 mei 2020 00:00:38 schreef benleentje:
[...]Ik wel eens gemeten aan glaszekering en kwam aan een response tijd van 9mS. Als een relais niet snel genoeg is zou een Triac dat bv wel zijn?

nee, want die gaat bij kortsluiting net beter geleiden en je moet wachten tot de nuldoorgang voor die "afvalt". (die vraag kwam ver hierboven al van TS..)

een glaszekering kan ook in 1msec onderbreken. het hangt af van wanneer in de sinus en het type zekering. maar ik wou vooral duidelijk maken dat je voor het onderbreken van een harde kortsluiting niet zomaar kan vertrouwen op een relais, tenzij het daarvoor gemaakt is en dat is het gemiddelde relais niet. Dat is ook niet erg. gewoon een "echte" zekering opnemen in serie met het relais..

Hensz

Golden Member

Op 25 mei 2020 00:00:38 schreef benleentje:
Ik wel eens gemeten aan glaszekering en kwam aan een response tijd van 9mS. Als een relais niet snel genoeg is zou een Triac dat bv wel zijn?

Op 25 mei 2020 00:10:23 schreef kris van damme:
[...]
nee, want die gaat bij kortsluiting net beter geleiden en je moet wachten tot de nuldoorgang voor die "afvalt". (die vraag kwam ver hierboven al van TS..)

Een triac valt na maximaal 10ms af en gemiddeld zelfs na 5 ms. Grote voordeel is dat je de schakeling met een knopje kunt resetten ipv steeds een nieuwe zekering te steken. Glaszekeringen willen wel eens gewelddadig 'ontploffen', dus de kast moet ook elke keer open en weer dicht. Ben benieuwd hoe lang iemand dat volhoudt als er al een stuk of wat geklapt zijn.

Don't Panic!

Soms heb je een snelle en soms een minder snelle zekering nodig.

Een leuke schakeling staat op youtube.
De max. stroom is regelbaar , en de inschakel pulsduur kan je instellen .
De uitvoering met digitale meters ziet er goed uit.

https://www.youtube.com/watch?v=SkCMgGuQhYU

elektuur had ook ooit zoiets, een instelbare camping zekering. die had als shunt een stukje draad, heb dat ding ooit gebouwd en een keuzeschakelaar erop gezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het schemaatje.

onderdelen met zwarte specificatie moet je eventueel wat aanpassen, afhankelijk van stroomsterkte gebied en relais.

de tor is een darlington.

de interne massa heeft niets met de aarde vandoen.

edit: een diode ontbrak zie ik nu. even aangepast.