Samsung HD321KJ wordt niet herkend op sata aansluiting

Schijf heeft een sata aansluiting maar wordt in de bios niet herkend. Naast de sata voeding en data zitten 4 x 2 pootjes. Over de derden zit een jumper. Die er af gehaald maar geen succes. Op de behuizing staat de tekst If your s-ata controller or motherboard cannot support s-ata 3.0 Gbps change jumper pin setting with reference to the above picture. En dat is voor sata 1.5G mode. Dus die staat er standaard op en werkt niet. Hoe wel?

we gebruiken alweer 10 jaar sata600
als je die schijf in een moderne pc zit zul je eerst je sata settings in de bios terug moeten schroeven naar sata2 voordat die hem herkent

maartenbakker

Golden Member

Dat zou toch vanzelf moeten werken.

Ik mis het stukje van het verhaal waaruit blijkt dat de schijf niet stuk kan zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je hoeft helemaal niks terug te schroeven, een beetje moderne bios ziet de schijf toch? Ik hoef in elk geval niks terug te schroeven, dat gaat automatisch. Als ik een oude sata-1 SSD aansluit wordt die automatisch herkend in het bios.

Ik verdenk eerder die schijf, want zoals maartenbakker zegt, dat zou gewoon moeten werken.
Omgekeerd werkt een sata-3 schijf ook op een pc met sata-1.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

zie volgende

[Bericht gewijzigd door guusje op maandag 25 mei 2020 10:34:16 (95%)

Met de Samsung HD321KJ komt de bios niet verder dan Sata 1 zoekt.
Een andere oude Samsung HD103UJ wordt wel direct herkend in de bios en in Windows schijfbeheer.
Het moederbord is Asus P5G41T-M LX V2 met een bios uit 2007 en een update van 2010. Allemaal oude meuk maar op windows 10 prima draaiend op Q9550, 8GB en SSD. Ik denk dat de schijf overleden is.

Arco

Special Member

Probeer 'm op een andere PC en je weet het...
Windows 10 op een 10 jaar oude PC is ook vragen om moeilijkheden. (op mijn 5 jaar oude reserve pc kan ik W10 al niet installeren zonder een reeks klachten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 mei 2020 10:38:55 schreef Arco:
Probeer 'm op een andere PC en je weet het...
Windows 10 op een 10 jaar oude PC is ook vragen om moeilijkheden. (op mijn 5 jaar oude reserve pc kan ik W10 al niet installeren zonder een reeks klachten)

ik draaide 2jaar geleden win10 32bit zonder problemen op mijn toen 14jaar oude laptop (HP NC6400).
draai nu win10 64bit op een lenovo m58p thinkcentra van 2008

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op welke PC je win 10 kan installeren hangt af van welke versie je hebt van Windows 10 en welke cpu je in de pc hebt.

Hier kan je dit zien;

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/windo…

Ja ik vrees dat je schijfje dood is helaas...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Win 10 prof 64 op een oud mb is mij altijd gelukt.Na installeren de drivers laten installeren met SDI (Snappy Driver Installer). De volledige versie is iets van 19 GB. Gaat van heel oud tot regelmatig de nieuwste aanvulling. Heb ik op een stick. Er is ook een lichte versie maar dan moet je internet driver wel eerst werken.
Met een week hoop ik een ander oud beestje aan de praat te krijgen met een mb via tante Ali. Zien of de HD ook dan niets doet. Is 2 jaar terug wel werkend de kast ingegaan. Staan wat films van een hond op vandaar.

Vergeten te vertellen dat niets lukt met deze oude HD. Andere oudjes wel. Dus weggegooid. Uiteraard elektronicabordje er afgebroken.