Accu oplader elektrische fiets

Goede avond,

Ik heb een elektrische fiets, als de accu opgeladen moet worden dan moet ik het via de meegeleverd 42V oplader thuis opladen of ergens waar ik toegang heb tot een 230v stopcontact.

Nu is mijn vraag, kan ik de accu op de een of andere manier zelf laten opladen als ik aan het fietsen ben?

Alvast bedankt.

Kan wel in principe. :)
- Heel lang netsnoer.
- Zonnecel van 1.5 m2, Geeft 300 W en dan zit je ook lekker in de schaduw.
- Dynamo. Wel flink doortrappen dan.

Evarist

Golden Member

Op 23 mei 2020 01:27:06 schreef deKees:

- Dynamo. Wel flink doortrappen dan.

Perpetuum mobile. Altijd interessant.

Ik weet nog wat. Een windmolentje op je bagagedrager.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zaterdag 23 mei 2020 01:54:01 (14%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Kleine generator op je bagagedrager.

Serieus, wat denk je nou zelf?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 23 mei 2020 01:27:06 schreef deKees:
- Zonnecel van 1.5 m2, Geeft 300 W en dan zit je ook lekker in de schaduw.

Op zich zou iets van 100W je een heel eind moeten brengen, dus 0.5 m2 klinkt al een stuk realistischer. Gewoon een groot "afdak" boven je baggagedrager. Op lage ondersteuning kan je dan vrijwel onbeperkt doorrijden, en zeker als je niet 12u/dag rijdt, kan je met 100W je actieradius een heel stuk vergroten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 23 mei 2020 01:27:06 schreef deKees:
Kan wel in principe. :)

- Dynamo. Wel flink doortrappen dan.

Netto ben je dan beter af met een normale fiets , trapt veel lichter.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Evarist

Golden Member

Nu serieus TS.

Als je energie verbruikt kan je niet gelijktijdig met die energie, nieuwe energie opwekken.
Het enige wat je kan doen is de verliezen recupereren.
In uw geval is dat rem-energie. Maar dat is zo weinig dat het de moeite niet is daar iets voor de fabriceren.
Case closed dus.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Nou, dat is niet helemaal waar. 18 km/u is ongeveer 1.2kJ en dat is niet helemaal niets. Dat is 5 sec lang op max (legaal) vermogen bijstoken...

Het wordt helemaal anders als je in heuvels rijdt. Ik heb in 1992 in belgische heuvels gefietst. Dan zit je te zwoegen heuvel op en dan zit je op de top en dan denk je: nou met de energie die ik nu heb lopen zwoegen moet ik toch wel een eindje de volgende heuvel op komen.... Mooi niet. Je gaat in no time 40-50 km/u en de luchtwrijving is dan zo hoog dat je maar iets van 10 hoogte meters aan de overkant van het dalletje kan recupereren van de 100 hoogtemeters van zo'n heuvel. Door elektrisch te remmen heuvelaf kan je een significant deel van die energie voor de volgende beklimming hergebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 mei 2020 09:46:29 schreef Evarist:

In uw geval is dat rem-energie. Maar dat is zo weinig dat het de moeite niet is daar iets voor de fabriceren.
Case closed dus.

denk dat dit nog zou kunnen meevallen. een prius gebruikt ook enkel remenergie en die halen daar toch veel energie uit.
de accu is met een beetje remmen zo vol, en met volle accu kan je 2km ver rijden met die 1.3kWh accu.

nu weegt zo een prius natuurlijk rond de 1500kg. maar een beetje fiets (+berijder) zit toch ook aan een 80-100kg (mijn ligfiets en ik wegen samen 130kg of bijna 10% van wat een prius weegt).
in een noodstop van 30 naar 0 moet je toch aardig wat energie kunnen recuperen

stel nu nog dat ik 1/10de kan regeneren met een paar keer remmen van wat een prius doet, dan is dit 130Wh of bijna 30min fietsen. het is nu nog niet rendabel om zoiets te maken, maar met de speed pedelecs die alsmaar grotere accu's vereisen, zal dit nog wel doorbreken.

waren de eerste generatie e-fietsen ook niet zo dat ze remenergie gebruikten om te laden

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 23 mei 2020 11:31:45 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
JoWi

Special Member

Op 23 mei 2020 11:29:55 schreef fcapri:
[...]
stel nu nog dat ik 1/10de kan regeneren met een paar keer remmen van wat een prius doet, dan is dit 130Wh of bijna 30min fietsen. het is nu nog niet rendabel om zoiets te maken, maar met de speed pedelecs die alsmaar grotere accu's vereisen, zal dit nog wel doorbreken.

Was dat maar waar, die prius is niet alleen veel zwaarder, maar rijdt ook veel harder (E=1/2mv2).
Volgens deze link levert het op vlak terrein 2% op en in de heuvels 20% (en dan heb je heuvels nodig die we in NL niet eens hebben).

Ignorance is bliss

@fcapri: de prius laad zijn accu's door één van de elektromotoren in generatorbedrijf te gebruiken terwijl de verbrandingsmotor loopt.

1500kg bij 120km/h is ongeveer 830kJ, terwijl de prius een accu heeft van ongeveer 9kWh, oftewel 32.4MJ. Zelfs als je bij het remmen alle energie kunt terugwinnen, is dat maar 2.5%.

E-bikes die remenergie opslaan doen dat voornamelijk om marketing redenen, buiten bergachtige gebieden levert het echt niets op.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 23 mei 2020 11:29:55 schreef fcapri:
in een noodstop van 30 naar 0 moet je toch aardig wat energie kunnen recuperen

Dit komt op ongeveer 4.5kJ met jou massa (130kg) en snelheid (30km/h = 8.33m/s).

stel nu nog dat ik 1/10de kan regeneren met een paar keer remmen van wat een prius doet, dan is dit 130Wh

130Wh kunnen we ook in Joules uitrekenen: 130 W h = 130 J/s 3600s = 460kJ.

Het scheelt een factor 100.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 mei 2020 12:28:36 schreef SparkyGSX:
1500kg bij 120km/h is ongeveer 830kJ, terwijl de prius een accu heeft van ongeveer 9kWh

Da's dan de plugin. De mijne zit iets boven de 1kWh* zoals fcapri al zei.

Ik had accu leeggereden bergopwaards bij Gotthardpas. Na een paar honderd meter bergafwaards was de accu al weer tjokkie vol en werd de rest in de "B" stand verstookt (speciale stand waarbij de motor wordt gebruikt om af te remmen, zoals een "1" of "2" stand bij een 'normale' automaat).

* Gen2 accu (2004-2009) is 6 cellen per module en 28 modules, dus 168 cellen. Elke cel is een NiMH 6,5Ah accu, dus 168*6,5Ah*1,2V= 1310,4Wh, waarvan ongeveer de helft wordt gebruikt om een lange levensduur te waarborgen. Leuk dat dit dus makkelijk binnen 5 minuten weer volgepompt werd... tijdens remacties wordt er ook vrolijk 100A laadstroom in die arme 6,5Ah celletjes gestopt, daarboven worden de frictieremmen bijgeschakeld.

Op 23 mei 2020 12:28:36 schreef SparkyGSX:
@fcapri: de prius laad zijn accu's door één van de elektromotoren in generatorbedrijf te gebruiken terwijl de verbrandingsmotor loopt.

1500kg bij 120km/h is ongeveer 830kJ, terwijl de prius een accu heeft van ongeveer 9kWh, oftewel 32.4MJ. Zelfs als je bij het remmen alle energie kunt terugwinnen, is dat maar 2.5%.

E-bikes die remenergie opslaan doen dat voornamelijk om marketing redenen, buiten bergachtige gebieden levert het echt niets op.

de mijne heeft 1,3kWh. in stad rijden kan ik zuiver electrisch, tot 2km, daarna is die leeg.
electrisch optrekken naar 50km/h en dan weer afremmen, laad die een groot deel weer bi.j
1kWh zou dan 3.5MJ zijn ongeveer. dat is dan 4x van 120 naar 0 afremmen om vol te laden.

als ik hier thuis vertrek, dan start de motor, en rijd die electrisch. hij belast de motor niet omdat die nog koud is. daarna begint die idd op te laden. maar tegen dan moet ik al beginnen remmen, dan valt de verbrandingsmotor uit en begint die zuiver electrisch te remmen (ik heb op display een balkje waarbij ik kan zien hoeveel ik electrisch rem en waar de frictieremmen mee ingrijpen).
in mijn kleine kronkelstraat moet ik ongeveer 3-5keer remmen voor ik op de grote baan ben
op de grote baan zal ik op benzine accelereren. ik ga dan naar een 80km/h en laat dan gas los, motor valt uit, generator komt in werking. tegen dat ik aan de carrefour ben 1km verder is de accu tamelijk geladen. ik rijd zuiver electrisch de parking op.
omgekeerd bij het naar huis rijden idem, electrisch op de parking, accelereren op benzine op de grote baan, afremmen om mijn klein straatje in te rijden en vaak is de accu dan bomvol waardoor ik de rest van het traject electrisch aan 30-45km/h afleg.

het verschil:
mijn vrouw had hiervoor een 1.6 benzine automaat mini cooper (120pk)
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/831063.html
Consumption:
verbruik 7.94 l / 100km gemeten over 16,721 km
CO2 emissions: 185 g / km
Fuel costs: 10.52 EUR / 100km

onze 1.8 automaat prius nu, die toch een pak zwaarder is door zijn 2 motoren en accu pack (136pk met 2motoren samen):
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1080389.html
verbruik : 5.50 l / 100km gemeten over 8,847 km
CO2 emissions: 128 g / km
Fuel costs: 6.96 EUR / 100km

dus zo slecht is die remenergie terugwinnen toch niet.
op autosnelweg zal die idd op verbrandsmotor gaan bijladen, tenzij je bergachtige baan hebt.
maar in stadsverkeer laad die goed op door te remmen, en vertrekt die daarna zuiver electrisch. bij mij springt de benzinemotor pas aan boven de 35km/h (ben al tot 75km/h gegaan electrisch)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 23 mei 2020 14:02:09 schreef fcapri:
de mijne heeft 1,3kWh. in stad rijden kan ik zuiver electrisch, tot 2km, daarna is die leeg.

Geinig. Ik heb net een filmpje van een Noor gekeken die een tesla aan een "range-test" blootstelt. Die rijd dan 0.145 kWh/km. Die komt dus bijna 10km ver met 1.3kWh....

Die 1.3kWh kost ongeveer 400 euro aan batterijen. Als je 5x meer uitgeeft dan is de auto IETS duurder maar heb je een veel beter bruikbare auto. Dan kan je dus 10 tot 100 km elektrisch rijden. Genoeg om ook als je iets verder van de snelweg ("Grote baan") afwoont het lagesnelheidstuk helemaal elektrisch te kunnen doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 mei 2020 10:52:01 schreef rew:
[...]Geinig. Ik heb net een filmpje van een Noor gekeken die een tesla aan een "range-test" blootstelt. Die rijd dan 0.145 kWh/km. Die komt dus bijna 10km ver met 1.3kWh....

Dat is extreem. Hoort in de categorie van de Japanse die 2000+km met één tank benzine doet in haar Prius (Japanse Prius heeft meet tankinhoud dan in NL, maar nog steeds is dat beter dan 3 liter per 100km op benzine).

En zoals ik al aangaf wordt capaciteit van de Prius accu (de gewone, iet de plug-in) maar voor ongeveer de helft gebruikt.

Er is niet zo heel veel te verbeteren aan wat de Toyota ingenieurs hebben neergezet. Is wel geprobeerd, grotere accu bijpluggen die je thuis oplaad die tijdens het rijden zich weer ontlaad in de HV accu e.d. maar bleek weinig toe te voegen. Ook de Plug-in heeft bewust een relatief kleine accu (waarschijnlijk de 9kWh genoemd door Sparky), gebaseerd op een kort stukje woon-werk verkeer en de rest, mede door de Atkinson Cycle, de voordelen van een 'gewone' Prius.
Dus die 5x meer uitgeven, is dat 5x meer uitgeven dan een Prius (Dan heb je een Model X met Ludicrous mode) of 5 keer meer uitgeven dan een accu van 1,3kWh (dan heb je een Prius Plug-in).

grotere accu was in ons geval beter geweest, plugin ook.
net de dochter naar school gedaan, ritje van 2,2km enkel.
met plugin 9kWh zouden we smorgens van de lader halen, dochter naar school brengen, auto bij terugkomst op de zonnepanelen hangen, en heel de dag bijladen zodat we haar savonds weer kunnen halen.

ik speel al jaren om zelf een oldtimer electrische te maken, maar overheid doet nogal moeilijk. zoek nu ook al een 2tal jaar actief achter zo een citroen saxo, peugeot 106 die jaren 90 electrisch bestonden. daar zouden we grootste deel van trajecten al mee kunnen doen. electrisch als 2de wagen is perfect mogelijk, maar ze zijn ofwel
-te duur bij aankoop
-huur van de batterij die meer kost dan ons brandstofverbruik

ik heb geen tesla nodig die 300km/h kan en 0-100 in 2sec, ik heb geen 400km autonomie nodig.

zouden ze nu eens autos modulair gaan opbouwen, waarbij je de carosserie, de motor en de accu kan kiezen, dan zou het al betaalbaarder worden.
dan neem ik een 20kW motor, kleine wagen, 5-10kWh accu.

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 25 mei 2020 08:40:43 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 24 mei 2020 22:36:47 schreef r-p:
Dus die 5x meer uitgeven, is dat 5x meer uitgeven dan een Prius (Dan heb je een Model X met Ludicrous mode) of 5 keer meer uitgeven dan een accu van 1,3kWh (dan heb je een Prius Plug-in).

Mijn voorstel om 5x meer uit te geven was bedoeld als: Geef 5x meer uit aan de accu. Niet aan de hele auto. De hele Auto wordt dan maar IETS duurder en IETS zwaarder. Maar je kan wel NET iets meer dan 2km elektrisch rijden. Dus net meer dan de 2.2km die fcapri nodig heeft.

Voordeel is ook dat je bij een rem-oplaad-actie nu 12C aan het opladen bent, dit ineens maar 2.4C is. Stukken vriendelijker voor de accu.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 25 mei 2020 09:07:07 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 mei 2020 11:29:55 schreef fcapri:
in een noodstop van 30 naar 0 moet je toch aardig wat energie kunnen recuperen

Of je van 30 naar 0 in een noodstop doet of langzaam afremt maakt niet uit. De energie is hetzelfde.

Op 25 mei 2020 09:38:27 schreef KlaasZ:
[...]Of je van 30 naar 0 in een noodstop doet of langzaam afremt maakt niet uit. De energie is hetzelfde.

nope, klopt niet.
als ik 30 rijd, en ineens op 10meter stop, ga ik de energie volledig kunnen omzetten.
als ik 30 rijd en ga stoppen op 200meter, ga ik meer energie verloren zijn in wrijvingsenergie door uit te bollen, en maar een klein deel gerecupereerd hebben
als ik 30 rijd en me laat uitbollen tot 1km, ga ik die km zelf niet halen en NIKS gerecupereerd hebben

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 25 mei 2020 11:52:12 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De energie is nog steeds hetzelfde, maar waar die energie blijft is verschillend. Volgens jouw redenatie zou het beter zijn om in 10 meter te stoppen, omdat je op die manier meer energie terug zou winnen, maar in het 2de geval heb je 200 meter afgelegd, waar je anders weer aandrijving voor zou moeten gebruiken.

Uiteindelijk is het hele verhaal in mijn beleving nonsense, want in vrijwel alle gevallen zijn de verliezen vanwege voornamelijk de luchtweerstand vele malen groter dan de opgeslagen kinetische energie; immers rijd je gewoonlijk meer dan een tiental seconden met een constante snelheid. Voor een vuilniswagen heb je wellicht gelijk. Uiteraard wordt het verhaal anders als je in bergachtig gebied rijdt, maar dan hebben we het niet meer over kinetische energie, maar potentiële energie.

Echter, de oorspronkelijke vraag ging het over opladen tijdens het fietsen; dat kan als je van de berg af rijdt, maar hoe ben je die berg op gekomen? In een ideaal geval zou je de berg helemaal glad kunnen strijken; alle energie die je extra nodig had om boven te komen, wordt weer teruggewonnen op weg omlaag, en de energie die de fietser moet leveren, of netto uit de accu komt, is verloren gegaan in wrijvingsverliezen en elektrische verliezen in de aandrijving.

Ik denk echter dat dit niet de vraag van de TS was.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik heb mijn eigen electrische fiets gebouwd, en het vertrekken vanuit stilstand vraagt gewoon veel energie. als je dus vaak voor ronde punten of rode lichten moet stoppen, kan het rendabel zijn om telkens de remenergie weer op te slaan, om bij het vertrekken weer te gebruiken.
in bergachtig gebied gaat het idd niet veel uitmaken, want hetgeen je wint bij bergaf, ben je zo kwijt in de volgende bergop.

mijn chinese escooter dat ik heb, remt ook electrisch af door af te takken van de remlichten.
de moment je maar één van de remmen lichtjes aantrekt, gaat het remlicht branden, schakeld de ondersteuning uit, EN gaat het achterwiel als generator werken. hoeveel die daarbij recupereert weet ik niet, en heb het nog niet kunnen testen (komt nog wel :-) ).
de scooter zou 40km autonomie hebben met zijn 48V 17Ah lood accus, want ik dan zeer sterk vind aangezien de motor 1000W is. jen hebt misschien 500Wh bruikbare energie en die gaat max iets van 42-43km/h.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zo'n "en je kan wel 40km ver komen" is pas het geval als je super zuinig rijdt. Dus zonder wind, zeg 20km/u rustig doortuffen. Ik zeg dat dit ongeveer 100-150W moet kosten. Misschien 200. Dus dan zou je in 2 uur, 40km zo'n 400Wh verbruiken.

17Ah * 48V = 816 Wh. Dan heb je nog behoorlijk over.... Je zult dus iets harer kunnen rijden dan die 20km/u, maar zeker geen 40.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Op 24 mei 2020 22:36:47 schreef r-p:
[...]

Dat is extreem. Hoort in de categorie van de Japanse die 2000+km met één tank benzine doet in haar Prius (Japanse Prius heeft meet tankinhoud dan in NL, maar nog steeds is dat beter dan 3 liter per 100km op benzine).

14kW/100km is niet extreem hoor, dat is wat ik dagelijks ongeveer 'verstook' over bijna 100km met de Hyundai met de huidige snelheden ('s morgens voor 6:00 met 120 heen en 's middags met 100 terug) 's morgens gaat de verwarming dan nog even aan en 's middags draait de airco. Dat laad ik er met de eigen zonnepanelen in de middagzon/avondzon nog weer bij in ook (4 uurtjes ongeveer).

In de winter is het wat meer, zo'n 16 kW en bij extreme koude (wie kent dat nog) een keer 18 kW, warmtepomp levert merendeeel van de warmte onderweg.

Een Tesla Model 3 komt daar ook heel erg dicht bij in de buurt.

Op 25 mei 2020 22:50:34 schreef rew:
Zo'n "en je kan wel 40km ver komen" is pas het geval als je super zuinig rijdt. Dus zonder wind, zeg 20km/u rustig doortuffen. Ik zeg dat dit ongeveer 100-150W moet kosten. Misschien 200. Dus dan zou je in 2 uur, 40km zo'n 400Wh verbruiken.

17Ah * 48V = 816 Wh. Dan heb je nog behoorlijk over.... Je zult dus iets harer kunnen rijden dan die 20km/u, maar zeker geen 40.

voor 40km/h aan te houden, terwijl ik zelf meetrap, heb ik gemiddeld ongeveer 300-350W ondersteuning nodig. aerodynamische velomobiel.
vandaag 28km lang aan dat tempo gereden en hierbij 201Wh verbruikt (7.47Ah op 37V).
gemiddelde snelheid is terug gevallen naar 34km/h door een aantal rode lichten, ronde punten....

snelheid aanhouden kost maar 300W, het acceleren van 10 naar 40, dan zie ik de powermeter vaak naar 500-600W gaan.
daarbij rekenen dat ik zo een 150W meetrap, komt op 350Wh uit aan energie voor 28km. met een aerodynamische fiets die veel lichter is dan die scooter.
40km afstand op mijn ligfiets zou dan al naar 450-500Wh gaan. een scooter zal dit niet doen.
ook nog mee rekenen dat lood accu's niet volledig ontladen kunnen worden, dus van die 17Ah schiet in het beste geval 12Ah bruikbaar over.
48x12 = 576Wh.

zal wel eens testen doen eens ik de nr plaat heb, wat die doet in 0-30, en hoeveel die kan recuperen van 30 naar 0

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken