Fietsverlichting met celknoop aan elkaar verbinden

Mijn zoontje heeft een elektrische auto, nu wil ik in de lege koplamp holtes verlichting aanbrengen.
Als testje heb ik een fietslampje, waar twee celknoop batterij’tjes inzitten, gestript en er zelf een schakelaartje tussen gezet, dit werkt. Nu wil ik in totaal 3 fietslampjes aan elkaar knopen , (voor links rechts en achter verlichting). Werking heb ik gepost op youtube: https://youtu.be/zVKRUgVNAD8

Nu vraag ik mij af, kan ik op deze wijze nog 2 fietslampjes toevoegen aan de schakelaar?
Aangezien zij namelijk eigen batterij’tjes hebben, weet ik niet of dit mag. :)

Advies is welkom, bedankt! O-)

fatbeard

Honourable Member

Het korte antwoord: nee.

Als je meerdere van dit soort lampjes tegelijk wilt schakelen heb je een meerpolige schakelaar nodig, voor elk lampje één pool.
Ze bestaan, al zijn ze soms wat lastig te vinden.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Of men moest een soort master-slave bedenken, maar dat lijkt danig complex.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Waarom gebruik je niet 1 batterij voor alle lampjes? (wel zo handig ook bij vervangen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom gebruik je niet 1 batterij voor alle lampjes?

Mee oppassen, aangezien in dit soort lampjes de Ri van de knoopcellen vaak als begrenzings weerstand word gebruikt. Sluit je een normale batterij aan dan is het Phoef...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik dacht ook al in die richting. 1 fatsoenlijke batterij dan (18650?) en drie weerstandjes, of zelfs echte stroombronnetjes?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Meeste nieuwere fietsverlichting zit zo'n 4-potig torretje in wat stroom enzo regelt. (meestal met een irritante knipperstand erbij... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de reacties. Ik ben opzoek naar een zo simpel mogelijke oplossing en ik had deze lampjes nog liggen vandaar, maar ik begrijp dat het niet mogelijk is.

Ik heb wellicht een betere oplossing, ik haal bij de action voor een paar euro, een ledstrip van drie meter voorzien van een schakelaar met 3 AA batterijen. Kan ik hiervan 3 stukken van 10 cm knippen en deze in serie schakelen? Of is dan het aantal voltage te hoog voor 30 cm aan led verlichting ipv 3 meter?

https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/79/39/2564632_871…