Led aansturen via DDR4 ram slot op PC moederbord.

Even nader uitleggen waar ik met deze titel naartoe wil en waarvoor het dienen zou.

Bij mijn oude computer was er een knipperende led (tevens de power led) die me erop wees dat deze in slaapstand staat. Vond ik heel nuttig en handig.
Mijn nieuwe computer heeft deze optie niet. In slaapstand dus geen enkele led die erop wijst dat deze nog in slaapstand staat. Na wat speurwerk blijkt dat mijn oude computer met ASUS moederbord deze optie heeft en mijn nieuwe met een Gigabyte moederbord deze optie niet heeft ;( .
Mijn idee is om iets zelf te gaan ontwikkelen. Na veel zoekwerk blijft er blijkbaar nog één mogelijkheid over. En dat is deze: in slaapstand blijft, als ik het juist heb, het DDR4 ram nog onder spanning staan en als ik deze zou kunnen aftakken en daarmee een led aansturen ben ik er. Toch om aan die spanning te geraken op een wat "veilige" manier zonder het moederbord op te knallen dacht ik eraan om op één van de nog vrije DDR4 ram sloten op het moederbord een soort van expansie, extentie in te klikken en daar de spanning, van een 1.2V af te takken en daarmee een led aan te sturen.

Mijn vragen hieromtrent:
- Weet iemand of er (als ik hier zowat de juiste benaming gebruik) een z.g.n. extensie, expansie flatkabel voor DDR4 sloten op moederborden bestaat ?
- Een schemaatje voor een led aansturing. Aansturing met dus 1.2V en 5V voeding. Zou met een mosfet moeten lukken. Schemaatje gevonden toch welke waarde zou een eventuele weerstand aan de gate ingang moeten hebben of kan dit zo lukken zonder weerstand ?

Andere ideeën of/en opties, mogelijkheden hieromtrent zijn natuurlijk ook altijd welkom. Heb ook eens geprobeerd om uit te zoeken of ik niet spanning van een USB poort aftakken kon indien deze nog spanning geeft in slaapstand maar dat lukte me niet.

maartenbakker

Golden Member

Dat wordt een grote miserie, o.a. in verband met de looptijd van signalen. Beter kun je de betreffende schakelende converter opzoeken op het moederbord en die gebruiken om een LED'je te voeden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zet het ledje tussen de gewone 5v en de standby 5v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb even gezocht op internet naar een datasheet voor DDR4 geheugen. Micron heeft er eentje online staan, en ik dump het hier meteen even. Snel bladeren, laat zien dat het om de Vpp-pin (2.5V) gaat. Verder staat me bij dat een geheugenmodule voorzien is van een EEPROM. Ik weet niet op hoeveel Volt dat werkt, maar misschien kun je die voedingspin daarvoor ook gebruiken.

Duik in de datasheet, en zoek de Vpp-pinnen op. Kun je het daar wellicht op aansluiten.

-=[ EDIT ]=-
Zoals ik het op pagina 16 lees, is er een I2C EEPROM aanwezig, die gevoed wordt met 3.0V (of eigenlijk 2.6 tot 3.0V).

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 25 mei 2020 20:35:16 schreef Arco:
Zet het ledje tussen de gewone 5v en de standby 5v...

Dat werkt niet. De standby 5V is er ook als de computer uit staat.

@maarten: je moet niet een datalijn o.i.d. pakken. Het gaat om een voedingslijn.

Enerzijds is het een leuk project voor een beginner omdat het maar weinig componenten bevat en voor de gebruiker iets doet wat voor hem belangrijk is. Maar anderzijds vind ik het eng om aan de RAM bus van je PC te gaan zitten solderen.

De data-doorvoer-snelheid op een RAM bus is zodanig hoog dat ze echt hun best moeten doen. Dus het RAM een paar centimeter opschuiven: dat gaat niet zomaar. Omdat het RAM waarschijnlijk een BUS structuur heeft, zijn er draden die zowel naar het wel gebruikte ramslot gaan als naar het slot waar je de "uitbreiding" in wilt maken. Die signalen vertraag je dan, alleen al door er een stuk extra draad aan te hangen. Dat kan je PC dan onbetrouwbaar maken. Worst-case op een manier dat het niet evident is. Gewoon dat ie 1x per week vastloopt of zoiets.

Mijn plan van aanpak zou zijn om een oude/kapotte RAM stick te regelen en dan alle contactjes behalve bijvoorbeeld die 3V voor de eeprom zo dicht mogelijk bij de connector door te krassen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Welk moederbord is het precies?

maartenbakker

Golden Member

Op 26 mei 2020 07:49:36 schreef rew:
[...]Dat werkt niet. De standby 5V is er ook als de computer uit staat.

@maarten: je moet niet een datalijn o.i.d. pakken. Het gaat om een voedingslijn.

[...]

De data-doorvoer-snelheid op een RAM bus is zodanig hoog dat ze echt hun best moeten doen. Dus het RAM een paar centimeter opschuiven: dat gaat niet zomaar. Omdat het RAM waarschijnlijk een BUS structuur heeft, zijn er draden die zowel naar het wel gebruikte ramslot gaan als naar het slot waar je de "uitbreiding" in wilt maken. Die signalen vertraag je dan, alleen al door er een stuk extra draad aan te hangen. Dat kan je PC dan onbetrouwbaar maken. Worst-case op een manier dat het niet evident is. Gewoon dat ie 1x per week vastloopt of zoiets.

Dat bedoelde ik. Ik had niet verwacht dat het alleen worst case een beetje mis zou gaan, ik dacht dat het helemaal niet zou werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Als 't een Windows pc is, kun je een dongle-achtig iets maken (met led/controllertje) voor op een USB poort.
En dat kun je met een programmaatje op knipperen zetten als de PC in slaap valt, en weer continu aan bij wakker worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 mei 2020 12:38:51 schreef maartenbakker:
[...]
Dat bedoelde ik. Ik had niet verwacht dat het alleen worst case een beetje mis zou gaan, ik dacht dat het helemaal niet zou werken.

Worst-case gaat het op een vervelende manier fout. Als het minder-vervelend fout gaat, dan boot het ding niet.... Dan weet je waar het aan ligt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even voor alle duidelijkheid mocht dit niet zo blijken : het idee is om de voedingspanning (1.2V a 1.3V) voor de ram modules af te takken. Zeker niet een data of ander signaal ! Daar blijf ik ten allen tijde af. Dat is alléén maar vragen om grote problemen. Met zo een extensie flatkabel kan ik nog tamelijk makkelijk de voedingsspanning voor de RAM's aftakken via een nog vrij ramslot van het moederbord.
Ingrepen waarbij ik moet gaan solderen of wat dan ook op het moederbord of op een ram module zelf laat ik bewust achterwege. Daar heb ik niet de nodige kennis en het nodige "chirurgisch" materiaal voor om op dergelijk miniatuur niveau te gaan werken. Dat zie ik zo mislopen.

@ RazeR: het is een Gigabyte Designare Z390 bord.

Wat het idee betreft van Arco : Via een USB poort had ik als eerste in gedachte toch dat blijkt hier niet te lukken zoals gewenst. Mijn USB poorten geven namelijk in sleepmode geen spanning af. Al ga ik dat hier seffens zelf wat tegenspreken !
Ik heb het getest door middel van mijn gsm op te laden via de USB poorten om te zien of deze nog spanning geven toch dit is blijkbaar niet zo. Wat ik hierbij wel eigenaardig vind is echter wel het volgende: Ik werk met een draadloze keyboard en muis via USB ontvanger en deze blijken echter dan weer nog wel te werken in sleepmode (gelukkig). Anders zouden mijn keyboard en muis niet meer werken als ik de PC uit sleepmode wil halen. In zoverre ik het juist heb moeten deze toch nog spanning krijgen, toch het opladen van mijn gsm via dezelfde poorten lukt dan weer niet. Getest op alle USB poorten. Zeer eigenaardig en tevens tegenstrijdig nietwaar :? ? ! ? ! Al zal er ook hier wel een verklaring voor wezen toch deze ken ik dus niet.

Ook alle mogelijke instellingen betreffende USB poorten in windows en in het bios (erp mode) zitten aanpassen hieromtrent toch niks veranderd het zaakje.

@ oxurane : je hebt het over VPP toch ik dacht eerder aan VDD die ik hiervoor zou willen gebruiken om af te takken (de 1.2V dus) tenzij ik toch de VPP moet nemen. En dat is blijkbaar inderdaad zelfs beter daar ik hier een 2.5V heb. Moet ik alléén maar een weerstandje plaatsen voor de led en dat is het dan.
Het idee van rew is ook niet slecht : een kapotte DRR4 ram module gebruiken en die volledig uitdunnen i.p.v. dus de platcable.
Mocht er iemand toevallig eentje (of liever nog een paar) op voorraad hebben die anders verticaal geklasseerd worden ? Ik wil ze wel overnemen tegen een prijsje.

Arco

Special Member

Default blijft er gewoon spanning op de USB poorten staan (mits in gebruik). Dus dat zou moeten kunnen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nou, dat dacht ik ook Arco, maar wanneer ik mijn gsm erop aansluit om op te laden blijkt dat bij sleepmode het opladen stopt !!! Heb deze test gedaan op alle beschikbare USB poorten en met alle mogelijke variaties van instellingen. Vind het ook eigenaardig maar dat is wat ik vaststel.
Misschien vraag ik bij het opladen teveel stroom en gaat er een stroombeveiliging in werking ? Zoals gezegd werken mijn USB ontvangers nog wel en dat kan toch alléén maar als die nog wel spanning krijgen. Dus dat is dan weer een zeer tegenstrijdige vaststelling nietwaar ! !
Spijtig genoeg zie ik met de middelen die ik hier voorhanden heb niet zo direct een andere mogelijkheid om testen te doen op de USB poorten.

Arco

Special Member

Als dat opladen gewoon via een 'domme' kabel gaat (geen data) dan wordt 'ie inderdaad afgesloten.
Windows houdt enkel USB poorten open als er een actief apparaat aan hangt wat zich softwarematig aanmeld en afmeldt. (dus niet een 'domme' stroomgebruiker is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

De PC vertuurt een signaal , "stop laden" , en de telefoon stopt met laden?

Maar je hebt toch een multimeter liggen, gewoon even meten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Mijn USB poorten geven namelijk in sleepmode geen spanning af.

Dan sluit je daar toch je led op aan. OF gebruik je dit on te zien dat je in stand-by of slaapstand ben.

Met onderstaande schakeling gaat de led aan als je USB spanning wegvalt. Deze spanning is dan links in het schema waar nu afwisselend 0 of 1 staat. De 9V is dan je 5V van de PC.

https://electronics.stackexchange.com/questions/459449/can-anybody-exp…

https://www.petervis.com/Education/logic-gates/transistor-logic-not-gate-inverter/transistor-logic-not-gate-circuit.gif

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nou, via de USB poorten zal ik er dan blijkbaar ook niet komen vrees ik. Een ledje eraan hangen is dus geen intelligent ding dat zich softwarematig kan aan en afmelden vrees ik :) . Dat verklaart gelijk ook waarom de USB ontvangers dus nog wel spanning blijven krijgen en niet mijn gsm tijdens opladen.

maartenbakker

Golden Member

Mijn afkeer van de DIMM-extensie was vooral gebaseerd op het idee dat je van het geheugen wilde aftakken met een tussenstukje. Op een ongebruikte slot zou het inderdaad geen problemen moeten geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Wel uitkijken als je de 1.2v aftakt; die kan meestal honderden amperes leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@benleentje : Zo een gelijkaardig schakelingetje had ik ook al in gedachten.
Toch dat gaat ook niet gaan omdat de spanning die de schakeling krijgt de PC voedingsspanning is (de 9V op de tekening) en die gaat ook uit bij sleepmode, dan gaat je led dus ook niet meer branden. Dat was nou net iets te makkelijk geweest vrees ik :'( .

De enige mogelijkheid die ik overhield is dus de voeding voor de RAM modules te gebruiken al zijn er hier zeker mensen die mogelijk nog veel betere, gemakkelijkere manier zullen weten hieromtrent.

We komen dus weer bij start uit lijkt me. Het vinden van een soort van extensie, flatkabel of een slecht ddr4 ram kaartje wat ik slopen kan tot er alléén nog bijna alléén de aansluitconnector overblijft.

Arco

Special Member

Ik zou alleen aan die dram gaan sleutelen als 't echt niet anders kan. (knipperend ledje is nu niet echt iets noodzakelijks, meer een 'gizmo'...)
Of 'ie slaapt weet je meteen als je een toets of de aan/uit schakelaar indrukt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

en die gaat ook uit bij sleepmode, dan gaat je led dus ook niet meer branden.

Als die spanning ook uit gaat dan gaat ook je geheugen uit dus van je geheugen aftakken vervalt dan ook.

Maar je PC voeding maakt ook een 5V stand-by spanning die altijd aan is ook als je pc uit staat. Vanaf die 5V naar de 5V van de normale voeding kan je dan wel mijn schakeling toepassen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 26 mei 2020 20:08:19 schreef Arco:
Wel uitkijken als je de 1.2v aftakt; die kan meestal honderden amperes leveren...

Vcore voor de processor wel, de voedingslijn voor het geheugen kan veel lichter zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, de opmerking van benleentje zet me wel even aan het denken.

Op 26 mei 2020 22:42:45 schreef benleentje:
[...]Als die spanning ook uit gaat dan gaat ook je geheugen uit dus van je geheugen aftakken vervalt dan ook.

Maar je PC voeding maakt ook een 5V stand-by spanning die altijd aan is ook als je pc uit staat. Vanaf die 5V naar de 5V van de normale voeding kan je dan wel mijn schakeling toepassen

> Dat lijkt me ergens juist te zijn toch de ram moet toch (gedeeltelijk) onder spanning blijven om te toestand te "onthouden" van net voor het in sleep mode gaan ? ! Dus ergens moet die nog spanning krijgen ! Misschien via één aansluitdraad van de 5V of de 12V ? Denk het niet maar het kan bijna niet anders. Er is nog een tweede reden en dat zijn de USB poorten. Die blijven dus soms ook onder spanning staan dus die moeten ook voeding van ergens krijgen. Of is daar de 5V standby voor verantwoordelijk ? Deze kan echter maar een paar ampere's leveren dus dat betwijfel ik.

Wat het schakelingetje betreft : de 5V spanning zou dus de input zijn (basis van de transistor) en de 5V standby als voedingsspanning. Toch, zoals ik al eerder vermelde, de standby blijft altijd aan, ook als de PC uit staat wat er dus op neerkomt dat de led altijd zou blijven branden. Daar zijn we dus ook niet mee geholpen.

Maar wat de opmerking van Arco betreft !

Op 26 mei 2020 17:58:45 schreef Arco:
Als dat opladen gewoon via een 'domme' kabel gaat (geen data) dan wordt 'ie inderdaad afgesloten.
Windows houdt enkel USB poorten open als er een actief apparaat aan hangt wat zich softwarematig aanmeld en afmeldt. (dus niet een 'domme' stroomgebruiker is)

Hier kunnen we misschien toch ook iets mee aanvangen ?
Ik dacht zo: in sleepmode gaan de poorten ook uit behalve dus als er een apparaat inzit wat softwarematig niet "dom" is. Als ik nu eens "iets" aan een poort hang, waar ik in principe eigenlijk niks hoef mee aan te vangen en niet echt nodig heb (iets goedkoop) zal dat een poort onder spanning houden en daartussen een kabel of stekker plaats zodanig ik de spanning via daar kan aftakken ?
Dan ben ik er mogelijk ook uit.

benleentje

Golden Member

Als de PC in sleepmode is controleer dan de spanningen uit de voeding eens welke er allemaal uitgaan. Maar het kan bijna niet anders dat als de 5V uitgaat de 3,3v ook mee gaat die zijn namelijk intern in de voeding samen. Uit de 5V word ook de 3.3V gehaald. En dan kan het bijna ook niet anders dat de 12V mee uit gaat. En als alle spanning uit zijn is er niets meer om de geheugen van spanning te voorzien. De 5V stand-by is daar niet sterk genoeg voor.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 27 mei 2020 17:27:03 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Mja, zo denk, of beter, dacht ik er tot hier toe eigenlijk ook wel over maar nu ik wat meer met deze materie bezig ben kom ik tot de conclusie dat er met deze redenering toch iets "niet in orde is" . Het RAM geheugen blijft toch nog functioneren tijdens sleepmode om de laatste Windows sessie te bewaren op het moment dat slaapmode ingeschakeld wordt. Ook bepaalde USB poorten blijven nog spanning krijgen want zoals eerder gezegd blijven mijn ontvangers voor draadloos keyboard en muis nog werken. Die moeten dus toch ook van spanning voorzien worden nietwaar !

Even hierover wat zoekwerk verricht en ik heb onder andere dit gevonden :

https://computertotaal.nl/artikelen/pc/in-3-stappen-optimaal-energiebe…

Zie vooral de teksten in de bijlages hieronder.