Stukje frustratie: milieustraat

Weet iemand waarom de milieu straten (NL) sinds enkele jaren zo vreselijk strikt zijn? Vroeger kon je na een gesprekje van alles meenemen, je moest hoogstens de harddisks uit computers halen (begrijpelijk).

Nu heb ik net vandeweek zo'n 270W zonnepaneel zien staan, glas intact. Wat kan daar allemaal stuk aan zijn? Kortsluiting in de diodes? Half paneel dat maar stuk is? Kabeltje los?
Eerder al 25kg wegende high-end einversterker zien staan, 19"server met 8 harddiskslots, etc, etc. Maar ik vraag allang niet meer of ik het mag hebben.

Is niet sinds kort dat ze zo strikt zijn. Is volgens mij altijd al zo geweest. De stelregel is: wat eenmaal in de container ligt mag er niet meer uit. Ik zondig daar ook wel eens tegen. In de container met elektronica neem ik wel eens een aansluitsnoer mee wat ik nog wel kan gebruiken.

Waarom het zo is, is niet zo moeilijk; als iemand het daar heeft achtergelaten, dan is het van de gemeente, en als jij het dan meeneemt dan heeft de gemeente iets aan jou geleverd, en kan jij als er schade van komt de gemeente aansprakelijk stellen.

Ooit was ik in het buitenland aan het werk in een fabriek, en we hadden een kabeltje nodig die aan een PC kaart zit, een 10polig stekkertje met een flatcable naar een 9 polige sub-D. (seriele kabel)
Daar moesten sleutels en ondertekende formulieren aan te pas komen terwijl het een grote ruimte was vol oude afgeschreven pc's.
Er werden voorheen PC's samengesteld en voor weinig aan het personeel verkocht tot er een in de fik vloog en het bedrijf aansprakelijk werd gesteld voor het geleverde product en de gevolg schade.

Maar goed ik sniek ook wel eens wat mee, maar ook hier stonden laatst 5 of 6 zonnepanelen in een container, en die had ik ook graag meegenomen.

zit sinds 2009 in de PV.

En wat ze op de milieustraat weggeven levert niets op als grondstof of via de kringloop.

En het is voor de gemeente misschien niet de moeite waard om uit te zoeken wanneer ze wel en geen uitzondering kunnen maken.

En als de medewerkers op de milieustraat aan de een wel iets meegeven en aan de ander niet dan is er sprake van ongelijke behandeling.

Dan is het gemakkelijker om het gewoon pertinent te weigeren en de medewerkers op de milieustraat op het hart te drukken het ook niet onofficieel toe te laten.

mvdk

Golden Member

Zou het niet zijn omdat het om een afvalstroom met waarde gaat?
Het meeste spul wat er staat, doet zo'n 60ct per kilo. Ik begrijp in de eerste plaats al niet dat mensen hun spullen naar de milieustraat van de afvalverwerker brengen. In Delft alleen al zitten minstens 3 bedrijven die je betalen als je daar spul van waarde komt brengen.

Bij ons moet je er zelfs voor betalen om het te komen brengen. Gelukkig heb ik sinds ik verhuisd ben een flinke tuin en schuur dus alles wordt keurig gescheiden en een paar keer per jaar rij ik langs Krommenhoek in Rotterdam dat ligt toch op de route. Die geven er tenminste nog iets voor.

Ergste wat ik ooit heb zien verdwijnen in de bak was een Altair 8800B in desk uitvoering met disk drives. Zelfs na onderhandelen mocht hij niet mee, daar ging even voor een paar duizend de bak in. Verzamelwaarde is behoorlijk hoog van die dingen. Kwam uit een oude ict inventaris van een kantoorpand.

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2020 00:04:47 schreef andre1973:
Waarom het zo is, is niet zo moeilijk; als iemand het daar heeft achtergelaten, dan is het van de gemeente, en als jij het dan meeneemt dan heeft de gemeente iets aan jou geleverd, en kan jij als er schade van komt de gemeente aansprakelijk stellen.

Vanaf het moment dat het richting milieustraat gaat is het afval. En jij hebt gewoon geen vergunning om met afval rond te rijden.

het was ook standaard dat vast rondhangend volk net voor de poort bij mensen zooi meenam, mensen vond dat niet erg, want zo koste het niks. maar vooral ijzer werd eruit gehaald. dat zie je ook niet meer, zelfs nu de file voor de stort zo lang is dat er vaak zat enige honderden meters staat. hier in de regio stond op gegeven moment de 80km doorgaande weg dicht vanwege de file naar de stort. in wijken overal aanhangers met zooi die men nog niet wegbrengt ivm die lange wachttijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat het verboden is om afgedankte elektronica op een milieustraat mee naar huis te nemen, zal ook wel vanwege de hygiëne zijn. Want je weet immers ook niet waar het vandaan komt. Bijv. uit huizen waar een lijk maandenlang heeft liggen te ontbinden, of waar kakkerlakken en ander ongedierte aanwezig zijn.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
GJ_

Moderator

Nee, het is gewoon diefstal. Daar is verder niet veel discussie over mogelijk lijkt me. Bij de supermarkt neem je toch ook niet zomaar spullen mee? Of vraag je aan de medewerkers of je het mag hebben in de hoop dat je het gratis meekrijgt?
Ik snap de hele discussie dus ook niet. Waarom gefrustreerd als je niks mag stelen?

En dus buiten dat, je mag het formeel gezien niet vervoeren.

Wellicht heb je gelijk GJ_ maar ik zie het als een groter geheel met als doel zoveel mogelijk recyclen.
Wat is er mooier dan iets recyclen/hergebruiken voor het doel waar iets voor gemaakt was? Dus oorspronkelijk functiebehoud zodat er geen extra energie aan verspild hoefde te worden om het in een ander product om te vormen.

Ik heb zelfs overwogen aan te bieden om het zonnepaneel dat ik daar zag door te meten en aan te passen zodat ze op de milieustraat hun radio (die altijd aanstaat en op weggegooide luidsprekers draait) ermee kunnen voeden, dus hergebruik om het hergebruik zonder wat te 'ontvreemden', maar heb het maar laten gaan.

Op 26 mei 2020 06:50:49 schreef Dominic:
Ergste wat ik ooit heb zien verdwijnen in de bak was een Altair 8800B in desk uitvoering met disk drives. Zelfs na onderhandelen mocht hij niet mee, daar ging even voor een paar duizend de bak in.

Jij wint ;)

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 26 mei 2020 09:47:14 (20%)

GJ_

Moderator

En dan wil jij de mensen aan de poort de opdracht meegeven om te beoordelen of de kans op slagen in het grotere geheel een kans heeft? :-)

Henk H.

Golden Member

Dan ga je er wel vanuit dat de mensen die iets meenemen om te recyclen/repareren de spullen ook weer netjes inleveren bij de milieustraat wanneer reparatie niet lukt. Dat zullen 99% van de mensen die een reparatiepoging ondernemen ook wel doen, maar ze zitten natuurlijk niet te wachten op spullen die bij een mislukte poging gewoon in de bak worden gekieperd.

Er staat me ook een verhaal bij van iemand die ongebruikte poetslappen meenam van het afval (ik weet niet meer of dat bij een bedrijf of een milieustraat was). Die persoon deelde de poetslappen uit (of verkocht die), ging allemaal prima, totdat mensen hun auto gingen poetsen met die poetslappen. Bleken er allemaal harde deeltjes in te zitten, met een hoop krassen en schade tot gevolg.

Je weet niet waarom spullen afgedankt zijn (en de mensen bij de milieustraat helemaal niet). Lekker op de juiste manier laten recyclen. Als je zelf wilt repareren kun je mi beter apparatuur met defect opkopen via bijvoorbeeld Marktplaats. Met een beetje mazzel heb je er ook nog een omschrijving van het defect bij (al komen sommigen helaas weinig verder dan "doet het niet").

Op 25 mei 2020 23:00:47 schreef r-p:
Weet iemand waarom de milieu straten (NL) sinds enkele jaren zo vreselijk strikt zijn?

Heeft ook te maken met het personeelsbeleid. Het minste of geringste meenemen en er volgt ontslag op staande voet, werd mij verteld. (in het verleden werd er door de medewerkers op die manier wel eens wat bijverdiend) Bij een dergelijk strikt beleid tegen deze ongewenste handel kan men natuurlijk geen uitzondering maken voor de 'brengers'.

GJ_

Moderator

Het is niet echt iets van de laatste jaren. En dit een strikt beleid noemen is ook tamelijk overdreven. Bij vrijwel ieder bedrijf volgt ontslag op staande voet bij diefstal.

Op zich allemaal toe te juichen natuurlijk: het toont namelijk aan dat ons afval duidelijk gepromoveerd is naar iets recyclebaars. Dat is toch wat we willen?

joopv

Golden Member

Op 25 mei 2020 23:00:47 schreef r-p:
Eerder al 25kg wegende high-end einversterker zien staan, 19"server met 8 harddiskslots, etc, etc. Maar ik vraag allang niet meer of ik het mag hebben.

Een oude proliant 360g5 19"server kan je bij mij wel komen ophalen als je echt interesse hebt en in Eindhoven wilt komen ophalen. Maar bedenk dat je er als (pc-)hobbyist weinig aan hebt. Ze maken een hoop kabaal, zijn niet bepaald zuinig, en hebben SAS (geen SATA) HD's met een speciaal frame nodig.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

We willen natuurlijk alles liever dan dat oude brol wordt gestort of opgestookt. Tot zoverre is het huidige systeem inderdaad een stap vooruit.

Ik ga graag mee met r-p: het kan nog beter. Waarom moest die mooie Altair computer verschroot worden? Beter zou zijn als er een pre-filtering was, waar afdankers "in de aanbieding" kunnen gezet worden; en door eenieder kunnen meegenomen worden. Een duidelijke regeling kwa aansprakelijkheid en dergelijke is dan wel nodig. Wat na pakweg een maand nog door niemand werd geadopteerd kan dan alsnog verschroot worden, of op andere wijze gerecycleerd.

Dat hele recyclageverhaal is tenslotte niet zo bijzonder milieugunstig, er komt aardig wat energie bij kijken, bv. Ik bekijk het ongeveer zoals PV-panelen: een stap vooruit, maar verre van perfect; en vooral bedoeld om politici toe te laten hun handen te wassen in onschuld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 26 mei 2020 10:23:43 schreef GJ_:
Het is niet echt iets van de laatste jaren. En dit een strikt beleid noemen is ook tamelijk overdreven. Bij vrijwel ieder bedrijf volgt ontslag op staande voet bij diefstal.

Heb ook niet beweerd dat dit iets van de laatste jaren is. Maar in het verleden is er ooit een tijd geweest dat men daar niet zo moeilijk over deed. (heb dit persoonlijk van een medewerker gehoord).
En "strikt beleid" duidt trouwens niet op de omvang van de maatregel maar specifiek op de consequente manier waarop die wordt toegepast. En wat ik van die medewerkers heb begrepen, was dat "zero tollerance".

In het kader van alle circulaire economie propaganda die je op dit moment ziet, zouden ze theoretisch best iets kunnen doen met een milieustraat revisie afdeling (misschien via vrijwilligers en/of leertrajecten) die alle spullen analyseert en als het enigszins rendabel is oplapt en tegen kostprijs direct weer terug de maatschappij in brengt of doorschuift naar kringloopwinkels. In de praktijk krijg je zo iets denk ik niet van de grond vanwege regels en bureaucratie.

Overigens heb ik bij de lokale kringloop sterk het vermoeden dat een deel van het ingeleverde "goede spul" nooit in de winkel komt en op de een of andere manier "verdwijnt" (vaak zie je bij de inname opslag speciale spullen staan die je nooit in de winkel tegenkomt). Dus het zou me niets verbazen dat er ondanks de regels toch ook een soort grijs/zwart circuit is bij een milieustraat, maar ik kom daar zelden dus dat laatste is pure speculatie.

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2020 10:40:18 schreef herbert116:...En wat ik van die medewerkers heb begrepen was dat "zero tollerance".

Da's hier in de supermarkt ook.

Op 26 mei 2020 10:37:08 schreef big_fat_mama: Waarom moest die mooie Altair computer verschroot worden? Beter zou zijn als er een pre-filtering was, waar afdankers "in de aanbieding" kunnen gezet worden; en door eenieder kunnen meegenomen worden.

Ten eerste, wie zegt dat die fraaie Altair het nog deed? En ten tweede weet ik niet of ik het wel beter vind als iedereen maar weer met afval heen en weer gaat slepen. Bovendien word het een stuk minder aantrekkelijk als je voor die "fraaie" spullen moet gaan betalen.

Mijn belevingswereld is klein, het dorpje waarin ik woon. Daar is een paar jaar geleden een duidelijke kentering geweest.

Op 26 mei 2020 10:31:29 schreef joopv:
[...]Een oude proliant 360g5 19"server kan je bij mij wel komen ophalen als je echt interesse hebt en in Eindhoven wilt komen ophalen. Maar bedenk dat je er als (pc-)hobbyist weinig aan hebt. Ze maken een hoop kabaal, zijn niet bepaald zuinig, en hebben SAS (geen SATA) HD's met een speciaal frame nodig.

Die (of een nog wat oudere) heb ik zelf ook al weggegooid, 2HE, redundant powersupply (wel gehouden), 9,1GB SCSI drives (weggegeven aan een school in GB) en opstarten klonk als een Harrier die van een vliegdekschip opstijgt.

Bij de kringloop kunnen ze er ook wat van hoor.
Breng je een auto vol met nog goed bruikbare spullen en zie je een boxpallet staan met PC keyboards.
Vraag je of je er eentje mag meenemen:
"Nee meneer, dat moet via de winkel".
Sindsdien heeft de kringloop bij mij afgedaan. Ik sla alles kapot en breng het naar de stort.

@GJ, Als ik jou redenatie volg, dan ben je dus strafbaar als je over de openbare weg rijdt met elektronisch afval, van bijvoorbeeld je oude t.v. of radio, die je op dat moment naar de milieustraat brengt?
In Zwolle heeft er trouwens een tijd lang iemand met een busje van de kringloop gestaan, waarin spul werd geladen dat men nog reparareerbaar en zo dus ook verkoopbaar vond. Maar dat zie ik nu al een tijd niet meer. Dus dat zal ook wel einde oefening zijn. Maar in Zwolle meet de gemeente toch met twee maten t.a.v. het brengen van allerlei afval door bijvoorbeeld kringloop winkels. De twee kringlopen die voort gekomen zijn uit initiatief van de gemeente mogen het gratis dumpen en andere kringlopen die ook voor goede doelen werken moeten dokken per kg voor hun afval. Dus wat doet de kringloop dus nu, die halen de printen uit de apparaten die stuk en niet te repareren zijn. Deze bieden ze aan bij WeCycle en dan krijgen ze per kg betaald.

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2020 10:52:10 schreef buzzy:
Vraag je of je er eentje mag meenemen:
"Nee meneer, dat moet via de winkel".
Sindsdien heeft de kringloop bij mij afgedaan.

Het is een bedrijf. De medewerkers van een bedrijf kunnen toch geen spullen die eigendom van dat bedrijf zijn weggeven? Dat je een auto vol leuk spul hebt geeft geen recht om te stelen, zo werkt dat nou eenmaal.

Vroeger was het waardeloos afval, nu niet meer. Kennelijk wil dat er nog niet helemaal in bij iedereen.

Op 26 mei 2020 08:37:25 schreef GJ_:
Nee, het is gewoon diefstal.
..............
En dus buiten dat, je mag het formeel gezien niet vervoeren.

Wel wanneer je iets ongevraagd wegneemt maar wanneer men de medewerker om iets vraagt en deze je dat geeft dan is het geen diefstal.
En trouwens, afval brengen is ook "vervoeren".