Stukje frustratie: milieustraat

buckfast_beekeeper

Golden Member

@herbert116, dan pleeg jij geen diefstal maar wel de medewerker. Ik ken een gemeentearbeider die zijn job verloor omdat hij een klein kastje van het schroot redde tijdens de ophaling groot huisvuil.

Wat recyclage betreft, dat werkt beter en beter. Kijk maar eens na hoeveel grondstoffen Umicore Hoboken op jaarbasis weet te recupereren. Goud, zilver, koper, lood, zink, ... In Olen doen ze specifiek onderzoek naar recyclage methodes.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wat na pakweg een maand nog door niemand werd geadopteerd kan dan alsnog verschroot worden, of op andere wijze gerecycleerd.

Is exact hoe ze het hier bij de kringloop doen, ik heb wel eens met de manager gesproken, er komt zoveel binnen dat als ze niet zo zouden werken zou het na 2 maanden helemaal vol staan. Daarnaast moeten er continue nieuwe spullen staan, anders komen de mensen niet meer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
GJ_

Moderator

Op 26 mei 2020 11:20:11 schreef herbert116:
[...]
Wel wanneer je iets ongevraagd wegneemt maar wanneer men de medewerker om iets vraagt en deze je dat geeft dan is het geen diefstal.
En trouwens, afval brengen is ook "vervoeren".

Nee dan is het heling :-) Ook reuze stout dus.

Afval vervoeren moet via de kortste route. Voor vervoer van huis naar de verwerkerker/inzamelpunt met een vervoermiddel met minder dan 500kg is vergunningsvrij. Vervoer vanaf het inzamelpunt is vergunningsplichtig.
Ik denk dat ik het zo een beetje teveel vereenvoudig, de wet is op dit punt erg ingewikkeld.

Op 26 mei 2020 11:54:10 schreef buckfast_beekeeper:
@herbert116, dan pleeg jij geen diefstal maar wel de medewerker.

De medewerker pleegt in dat geval ook geen diefstal want hij eigent zich het weggenomen goed niet toe.

Op 26 mei 2020 08:37:25 schreef GJ_:
Bij de supermarkt neem je toch ook niet zomaar spullen mee? Of vraag je aan de medewerkers of je het mag hebben in de hoop dat je het gratis meekrijgt?

1. Nee, je neemt het niet zomaar mee. Dingen die niet verkoopbaar meer zijn, gaan ofwel in forse hoeveelheden naar de voedselbank waar het wel gratis meegenomen mag worden, of het belandt in de afvalcontainer.

Vanuit de afvalcontainer belanden *gesloten en onvervuilde* producten bij de voedselredders zoals Robin Food.
In ieder geval wordt vooral/alleen het echt onbruikbare spul vernietigd, in tegenstelling tot bij de milieustraat waar er behoorlijk wat werkende of herstelbare apparatuur wordt vernietigd.

2. Half. Als er bij de Jumbo wat over datum is (lees: 'afval' is), en je ziet het, dan krijg je gratis een vers product.

---

Regels zijn leuk, tot ze onredelijk worden zoals het hele gebeuren rond de milieustraat. Hergebruik is beter voor het milieu dan recyclage want heel vaak wordt afval gewoon naar een 3e wereldland verscheept.
Het hele 'je mag niet met afval rondrijden' vind ik echt geen argument in de discussie. Nee het mag niet, maar ik vind die regel zo dom dat iedereen zou aanmoedigen om 'm te breken.

Een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid doet de samenleving goed, in situaties zoals deze.

Je moet natuurlijk geen mensen toelaten tot de milieustraat die er niet al afval komen brengen, want dan wordt het een chaos van afvalpikkers. Maar als je er toch al bent, heeft het voor de milieustraat geen nadelen om mensen wat mee te laten nemen. Je weet dat het afval is, dat het met risico's kan komen. Worst case moet je het op een weegschaal zetten en betaal je een euro per kilo ofzo, zodat de milieustraat geen verlies draait.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 26 mei 2020 12:07:02 schreef GJ_:
[...]
Afval vervoeren moet via de kortste route. Voor vervoer van huis naar de verwerkerker/inzamelpunt met een vervoermiddel met minder dan 500kg is vergunningsvrij. Vervoer vanaf het inzamelpunt is vergunningsplichtig.
Ik denk dat ik het zo een beetje teveel vereenvoudig, de wet is op dit punt erg ingewikkeld.

Het hangt ook een beetje af van de definitie van afval, ik weet alleen niet in hoeverre daarmee te schuiven is.

In de praktijk kom je er wel mee weg om je afval voor iets bruikbaars te ruilen, vooral als niemand dat ziet.

Edit lezend van achter naar voor:

Op 26 mei 2020 10:48:13 schreef GJ_:
[...]Altair het nog deed?

Dat is denk ik een goed voorbeeld van iets dat geen afval is ongeacht de werking.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 26 mei 2020 12:47:16 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die inhoud uit de afvalbakken van de milieustraat wordt gewoon verkocht.
Hier in mijn woonplaats weet ik dat de bak met metaal naar een oudijzerhandelaar gaat. De handelaar haalt voor een vast bedrag per jaar alle metaal op. Ik neem dus aan dat dit ook geldt voor de containers met andere inhoud.
Als wij met zijn allen gaan graaien uit die bakken dan is er minder opbrengst voor de bedrijven die het opkopen.
Dus is het gewoon diefstal!

reading can seriously damage your ignorance

Maar dan betaal je er toch voor? Gewoon een vaste kiloprijs voor alles. Een versterker van 15kg, daar wil ik best 15 euro voor betalen en da's meer dan wat ie bij de oudijzer opbrengt.

Een euro per kilo werkt ook prima bij 'meenemen uit verzameldrang'.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 26 mei 2020 12:51:48 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als jij een vast bedrag per jaar betaalt voor de hele bak, wil jij dan dat iemand anders daar in gaat snuffelen en de mooie dingen er uit pikt voordat jij het op kunt halen.
Die handelaar wil gewoon de eerste keus, want daar heeft hij voor betaald.
En wat denk je dat die handelaar doet met de leuke dingen die nog werken. Die kun je kopen, en vast voor meer dan 1 euro per kg.

reading can seriously damage your ignorance

Hangt een beetje van de specifieke soort afval af.

Elektronica gaat ofwel direct naar een 3e wereldland, ofwel naar een recyclagebedrijf waar alles sowieso gesloopt wordt voor grondstoffenscheiding.
Althans, voor zover ik weet. Ik denk niet dat bij een nederlands recyclagebedrijf er een outlet is voor elektronica die herstelbaar is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 26 mei 2020 13:02:07 schreef Ledlover:
Hangt een beetje van de specifieke soort afval af.

Ik denk dat het af hangt van de contracten die zijn afgesloten met de afnemers.
Misschien dat we die als inwoners kunnen opvragen maar zoveel moeite wil ik niet doen voor een mooie versterker in de afvalbak. Ik zet hem gewoon in de kofferbak als niemand kijkt :-)

reading can seriously damage your ignorance
GJ_

Moderator

Op 26 mei 2020 12:16:52 schreef herbert116:
[...]
De medewerker pleegt in dat geval ook geen diefstal want hij eigent zich het weggenomen goed niet toe.

Serieus?? Kom op, natuurlijk is dat diefstal. Daar kun je echt niet serieus een discussie over beginnen. En natuurlijk eigent de medewerker het zich toe. Anders kan hij het toch ook niet weggeven?

Op 26 mei 2020 12:44:02 schreef maartenbakker:
Dat is denk ik een goed voorbeeld van iets dat geen afval is ongeacht de werking.

Precies. Dat ding is vast niet echt nuttig bruikbaar meer, het is een antieke taart. Een leuke misschien, maar toch. Als het waarde heeft, al zijn het maar teruggewonnen grondstoffen, is het geen afval. Wat het bedrijf er mee gaat doen is hun zaak.

Op 26 mei 2020 13:02:07 schreef Ledlover: Althans, voor zover ik weet. Ik denk niet dat bij een nederlands recyclagebedrijf er een outlet is voor elektronica die herstelbaar is.

De Mirec vroeger, in Eindhoven. Het gedeelte dat verkoopt is nu de industrieveiling. Bij grote ontruimingen gaan die eerst even langs.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 26 mei 2020 13:19:26 (18%)

Op 26 mei 2020 12:07:02 schreef GJ_:
[...]Nee dan is het heling :-)

Nee dus, ook geen heling!
Men mag er redelijkerwijs van uitgaan dat de gemeentemedewerker bij het verrichten van zijn werkzaamheden volgens de regels handelt en geen misdrijf pleegt. In dat geval kan er derhalve geen sprake zijn van heling.

GJ_

Moderator

Onzin. Dat mag je niet. Bovendien heb je kennelijk geen helder idee wat heling precies is. Je gaat hier toch niet serieus een helder geval van diefstal proberen recht te praten. En daarbij het in gevaar brengen van de baan van de desbetreffende medewerker die je er toe aan zet?

Op 26 mei 2020 13:09:47 schreef GJ_:
[...]Serieus?? Kom op, natuurlijk is dat diefstal. Daar kun je echt niet serieus een discussie over beginnen.

Men kan dat wel. Iets is pas diefstal wanneer het voldoet aan de definitie van diefstal. Van iemand die iets wegneemt en dat min of meer met dezelfde handeling aan iemand anders doorgeeft kan men niet zeggen dat deze zich dat heeft toegeëigend. Je haalt zelf de wet aan wat vervoer van afval betreft. Diefstal staat ook in de wet; heb het niet zelf verzonnen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ergens staat me voor dat de wettelijke definitie van diefstal ook inhoudt "een intentie zichzelf te verrijken".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
joopv

Golden Member

De Mirec aan de Dillenburgstraat was leuk, ja. Ik was er bijna iedere week wel te vinden. Zie nog de graaiers (mezelf incluis) het terrein op rennen als de poort open ging :)

Op 26 mei 2020 13:21:27 schreef GJ_:
Onzin. Dat mag je niet. Bovendien heb je kennelijk geen helder idee wat heling precies is. Je gaat hier toch niet serieus een helder geval van diefstal proberen recht te praten. En daarbij het in gevaar brengen van de baan van de desbetreffende medewerker die je er toe aan zet?

Lees nu eens eerst alle wetsartikelen na over diefstal en heling voordat je verder gaat met het afvuren van al die losse flodders.

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2020 13:34:39 schreef herbert116: Diefstal staat ook in de wet; heb het niet zelf verzonnen.

Je legt het alleen uit zoals het jou uitkomt.
Voorwaarden diefstal:
1) het goed is weggenomen
2) het goed was eigendom van een ander
3) het oogmerk is wederrechtelijke toe-eigening.
Aan alle drie is voldaan. Ook punt 3. Je kunt iets pas weggeven als je het hebt toe geeigent. Wat je na het toe-eigenen met het goed doet is eigenlijk niet van belang.
Bovendien zou je niet de eerste zijn die voor de rechter staat met z'n eigen uitleg van dat punt.

Zover ben ik er klaar mee. Ik ga geen tijd steken aan het ontkrachten van krampachtige redenaties bedoeld om onder een misdrijf uit te komen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 mei 2020 12:16:52 schreef herbert116:
[...]
De medewerker pleegt in dat geval ook geen diefstal want hij eigent zich het weggenomen goed niet toe.

Volgens uw redenering, een garage medewerker neemt een auto uit de etalage en geeft die aan u. Niks misdaan. Ik denk niet dat hij er mee gaat weg komen. Volgens uw definitie is iets ontvreemden, wat daarna bij iemand anders terecht komt, geen diefstal.

Op 26 mei 2020 13:56:07 schreef GJ_:
[...]
Zover ben ik er klaar mee. Ik ga geen tijd steken aan het ontkrachten van krampachtige redenaties bedoeld om onder een misdrijf uit te komen.

Het bestaansrecht van hele dure advocaten.

Past in het rijtje

Ik te veel gedronken, neen mijnheer/mevrouw de rechter. Ik had 10 likeurpralines op.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 26 mei 2020 14:17:35 (31%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 26 mei 2020 13:38:02 schreef big_fat_mama:
Ergens staat me voor dat de wettelijke definitie van diefstal ook inhoudt "een intentie zichzelf te verrijken".

In Nederland niet; wel betreffende "opzetheling" waar men spreekt over "opzettelijk winstbejag". Maar je opmerking ligt voor de hand.

Op 26 mei 2020 13:56:07 schreef GJ_:
Voorwaarden diefstal:
1) het goed is weggenomen
2) het goed was eigendom van een ander
3) het oogmerk is wederrechtelijke toe-eigening.
Aan alle drie is voldaan. Ook punt 3. Je kunt iets pas weggeven als je het hebt toe geeigent.

Nee hoor, je kunt ook iets weggeven c.q. doorgeven wat je je niet hebt toegeëigend of van je is. Ook dat kan weliswaar verboden zijn maar daarop zijn weer andere wetsartikelen van toepassing :)

mvdk

Golden Member

Google eens op de term weeelabex. Wij van wc eend.
Organisatie opgericht om te voorkomen dat e-waste in derdewereldlanden terechtkomt. Maar heel de regelgeving eromheen maakt die zijstromen moeilijk.

Op 26 mei 2020 14:06:09 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Volgens uw definitie is iets ontvreemden, wat daarna bij iemand anders terecht komt, geen diefstal.

Klopt want bij diefstal moet je iets "weg hebben genomen" terwijl dat bij "ontvreemden" geen voorwaarde is. Althans volgens het WvS in Nederland. In BE kan dat anders zijn.

Kijk, als er nou meer plekken zijn zoals die mirec, die voorkomen dat leuk spul vernietigd wordt, vind ik het prima dat je niets mee mag nemen.

Maar in omgeving Zaandam kende ik niet direct iets dat die functie vervulde in een contract met de gemeente.

Jowa in Zaandam is wel een erg leuke old school schroothandel (http://jowa-recycling.nl/), gesloten tijdens lunchtijd. Stoere mevrouw is de baas van die loods.
Je vindt er alles wat in het afval zou kunnen belanden, maar daar niet in is beland. Lompen, boeken, elektronica, gereedschap, quasi-waardevolle metalen die daar verknipt worden en weer doorverkocht worden...
Mijn moeder kwam daar al met m'n opa. Mijn opa was een handige opa, en het halve huis was bij wijze van spreken gebouwd van spul dat ie bij de Jowa vond.
Tot enkele jaren terug hadden ze niet eens een website.

Maar ik denk niet dat die een contract met de gemeente hebben, want die zouden de grote stroom niet aankunnen.

Maar Jowa is dus een voorbeeld van hoe het ook kan. Blijft het spul te lang liggen, wordt het alsnog op hardhandige manier uit elkaar gehaald, en worden de metalen er uit gehaald, maar iedereen kan dus over de vloer om de krenten uit de pap te halen.
Uiteraard betaal je daar gewoon een normale kringloopwinkelprijs voor.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!