Oude telefoonbel

Net geprobeerd met EMAT beltransfo 8V 12V 24V.
Bij 12V raakt de klepel net de bellen niet en bij 24V rinkelen de bellen dan weer véél te hard.
Ik zal dus een tussenoplossing moeten zoeken

Arco

Special Member

Met de spanning kun je geen volume regelen (of heel beperkt): hij belt of hij belt niet.
De 2 stelschroeven van de belschalen al geprobeerd? (die zijn daar tenslotte voor... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Uit dat trafo'tje kan je toch ook nog 16V halen?

pa3gws

Golden Member

Op 26 mei 2020 17:46:11 schreef Petruske:
bij 24V rinkelen de bellen dan weer véél te hard.

Ik had je gelijk al kunnen vertellen dat zo'n bel als deurbel een beetje te heftig is. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

JA, dus de bel niet aansluiten tussen 0 en 24V maar tussen 8 en 24V !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Je kunt ook de schalen zo verstellen dat de klepel nog maar 1 schaal raakt... (krijg je ook wat rustiger geluid...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

JA, dus de bel niet aansluiten tussen 0 en 24V maar tussen 8 en 24V !

e kunt ook de schalen zo verstellen dat de klepel nog maar 1 schaal raakt... (krijg je ook wat rustiger geluid...)

Dit lijkt mij een beetje geknoei. Het enige dat een beetje werkt lijkt mij een beetje spelen met de instel schroeven.

Of je neemt inderdaad een arduino die je aan paar keer een puls laat geven zodat de klepel maar een of twee keer slaat. Je maakt er dan eigenlijk zoiets van als vroeger een ding/dong bel.

Als je nu twee transistoren in een brug neemt en een voedingsspanning van 80 volt ofzo dan kun je met een positieve puls de klepel naar de ene bel laten slaan. En met een negatieve puls de andere bel laten klinken. Door de pulstijden te te variëren kun je alles zo regelen dat de hamer de bel alleen maar aait of met volle kracht op de bel inbeukt. Je zou het zo kunnen maken dat bij een eerste aanbelletje de bellen alleen maar geaaid worden. Wordt daarna nog een keer langer op de belknop gedrukt dan wordt er met sterkere impulsen gerinkeld enz.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 26 mei 2020 19:04:12 (34%)

Arco

Special Member

Als de klepel nog maar 1 schaal raakt krijg je het '25Hz gevoel'... ;)
(en de helft van het geluid, ik zie niet in wat daar 'knoeien' aan is...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 mei 2020 18:21:18 schreef Shiptronic:
JA, dus de bel niet aansluiten tussen 0 en 24V maar tussen 8 en 24V !

Lijkt mij een prima oplossing. Anders kan je nog een weerstand in serie met de bel zetten. Waarde weerstand experimenteel te bepalen. Nul ohm, dan klinkt de bel op volle sterkte, oneindig ohm, dan is het lekker rustig stil.