Stukje frustratie: milieustraat

Kruimel

Golden Member

Op 25 mei 2020 23:00:47 schreef r-p:
Weet iemand waarom de milieu straten (NL) sinds enkele jaren zo vreselijk strikt zijn? Vroeger kon je na een gesprekje van alles meenemen, je moest hoogstens de harddisks uit computers halen (begrijpelijk).

Die tijd heb ik zelf nooit meegemaakt, maar ondanks de discussie die volgde snap ik je frustratie. Ook als je die "dumpster dives" van Dave Jones van EEVBlog ziet vraag je je af of het niet gewoon mogelijk is die afvalstroom om te leiden zodat ze eerst even bij ons langs konden voor het stempel "afval" wordt aangebracht. In veel gevallen zit er nog best iets van praktische waarde tussen en vereist het niet heel veel inspanning om zoiets te repareren.

Toch snap ik het vanuit het perspectief van de partij die deze materialen wegdoet wel. Vaak is de kost aan tijdsbesteding om dingen op zinvolle wijze te verkopen best groot. Mijn eigen ervaring met het verkopen van gerepareerde audio-apparatuur en fietsen bijvoorbeeld dat de tijd die het kost om het te doen en verkopen vaak niet loont als je er aan het einde van de dag zelfs maar een beetje rijker van wil worden. Zeker als de bedragen kleiner worden komen er best een hoop moeilijke mensen af, of ze komen gewoon niet, zodat je in dat tijdslot thuis zit te wachten op iemand die ervoor heeft gekozen niet op te dagen. Dat wordt nog eens erger in een bedrijf, waar men niet intiem bekend is met elk voorwerp en bovendien iemand ingezet moet worden die waarschijnlijk meer geld in het laatje brengt door te doen waar hij voor aangenomen is (weinig bedrijven hebben mensen als "manusje-van-alles" aangenomen). Dan is het snel makkelijker om het gewoon meteen naar de stort te brengen.

Dat neemt niet weg dat het dan alsnog soms jammer is dat je het vanaf de stort niet kan kopen, ondanks het feit dat het voor hen aanzienlijk minder waarde heeft dan voor jou. Ik denk niet dat we in de illusie moeten leven dat het recyclen van deze producten ze meer waard maakt, deze afvalstroom wordt niet bewaakt om macro-economische redenen.

Tot slot wil ik ook nog wel een hand in eigen boezen steken in de vorm van een kanttekening: het getuigt in mijn geval wel van tijd teveel als ik me bezig ga houden met het repareren/hergebruiken van spul van de stort. Het betekent dat ik iets tegen gekomen ben waar ik geen nood aan had toen ik mijn huis verliet, en slechts op zinvolle wijze zal worden hergebruikt tijdens een passieve periode (zeg: een COVID-crisis). Als ik dagelijks naar mijn werk rijd heb ik 's avonds vaak de energie niet om te gaan knutselen. Een goed voorbeeld was mijn Denon PMA-300V versterker die ik inderdaad (voor mijn gevoel) heroïsch van de stort heb gered, om de reparatie vervolgens over vijf jaar uit te smeren voor hij een nieuw thuis vond (en dan tel ik de tijd niet eens tot ik ermee begon). Tja, reflecterend lijkt het me dan opeens helemaal niet zo een goed idee meer als de stort zijn deuren voor mij zou openen voor afhaal. ;)

Vaak is de kost aan tijdsbesteding om dingen op zinvolle wijze te verkopen best groot. Mijn eigen ervaring met het verkopen van gerepareerde audio-apparatuur en fietsen bijvoorbeeld dat de tijd die het kost om het te doen en verkopen vaak niet loont als je er aan het einde van de dag zelfs maar een beetje rijker van wil worden.

Volledig mee eens, ik kom weinig op de stort, af en toe staan er dingen bij grof vuil die ik dan voor mezelf meeneem en herstel indien mogelijk. Heb ik het zelf niet nodig dan laat ik het lekker staan, verkopen op MP is een zaak van (te) lange adem voor wit en bruin goed.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
evelo

Golden Member

Ik ken best wel wat mensen die 'rommel' verzamelen als hobby hebben.

Die slepen alles wat ze vastkrijgen naar hun huis.

Dan ligt het daar in de woning zodanig dat je amper nog binnen kan ofwel ligt het buiten in de tuin kapot te gaan.

Het gaat niet hen niet om het milieu of om het geld maar puur om het naar huis slepen en daar dan te laten liggen.

Dus best goed dat recyclageparken daar niet (meer) aan mee doen.

Tegenwoordig kopen mensen wel nog altijd voor een paar cent 'nieuwe rommel' in de action of Primark.

Nu nog daar vanaf geraken en we staan weer een stapje verder richting een betere wereld.

maartenbakker

Golden Member

Tsja, je hebt ook mensen die dingen hamsteren bij winkels. Goed dat die daar niet aan meewerken... Oh wacht, dat doen ze wel... Zou het dan wel daar aan liggen?

En als je geen rommel koopt dan moet je alsnog goede spullen kopen, bijvoorbeeld refurbished/tweedehands. Daarbij gaat het dan dus wel om het milieu, wat ook jouw doel lijkt te zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 26 mei 2020 18:55:52 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor eigen gewin of consumentenrommel zie ik niet zo veel kans; er zijn imo voldoende andere mogelijkheden.
Het systeem maken we uiteraard zelf, maar het is nu eenmaal ingericht op alle andere mensen ;)

Een organisatie als een repaircafé heeft denk ik de beste kaarten daar iets mee te doen, maar ik heb daar niets mee, in mijn ogen is hedendaagste consumentenrommel precies dat. Ik mijd het.

Voor erfgoed, zoals de genoemde oude computerhardware inmiddels best kan zijn, zou een escape mogelijk moeten zijn. Maak een foto en zoek vervolgens een conservator bij een museum die kan helpen en zoek samen uit naar wie je bij de gemeente moet escaleren om het alsnog rond te krijgen.
Als men niet wil kan men het desnoods met wat media proberen. Als het dan nog niet lukt is het pech maar heb je het in ieder geval serieus geprobeerd.

Voor ontzamelen van museaal materiaal zijn duidelijke regelingen.
Dat behoort niet in een containerpark, net zo min als drugs of contant geld, dat wordt als het gezien wordt ook uit de afvalstroom gehaald.

Als Makerspace hebben we van personen, bedrijven en organisaties overigens veel leuk "afval" aangeboden gekregen, vooral oude meetapparatuur.

De milieustraat… Vroeger lagen de Betamax spelers en Philips boxen gewoon keuring aan de straat, voor school altijd even een rondje gedaan met de fietskar.

Zo heb ik heerlijk kunnen knutselen en leren.

Op 26 mei 2020 13:41:24 schreef joopv:
De Mirec aan de Dillenburgstraat was leuk, ja. Ik was er bijna iedere week wel te vinden. Zie nog de graaiers (mezelf incluis) het terrein op rennen als de poort open ging :)

die hebben leuk spul idd, kwam daar vaker voorheen, ging gewoon een grote bak met meetapparaten met een fout erin zo de shredder in. en geen ouwe meuk ( was er ook zat natuurlijk ) maar ook gewoon nieuw spul met software of hardware fouten erin, A merken ook nog. vrachtwagens vol tablets of toetsenborden enz.

tijd terug nog de oude "graaf een gat en dump vol "vuilstort van een andere kant gezien, via de bodem. graaf maar eens een kabel op daar, niks als rottende troep komt naar boven op zo'n plek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Op 26 mei 2020 07:19:16 schreef GJ_:
[...]Vanaf het moment dat het richting milieustraat gaat is het afval. En jij hebt gewoon geen vergunning om met afval rond te rijden.

Ik denk dat die niet de handhaven is - en derhalve dus ook niet geheel de waarheid. Er staat me iets van bij dat zodra het bij de 'milieustraat' is (en dus feitelijk overgedragen is) het afval is. Op het moment dat je er naar onderweg bent nog niet.

Anders wordt het wel heel lastig om 'afval' te definiëren. Immers, ik trek wat leiding uit mijn huis. De buurman heeft nog een stukkie nodig wat daar prima uit te halen is. Dan zou dat formeel niet kunnen omdat het afval is. Dat gaat natuurlijk niet werken. Of nog extremer: ik her-gebruik zelf een stukje. Ja, het is gebruikt. Maar is het daarmee per definitie afval?

Daarnaast: de gemiddelde 'milieustraat' wordt gerund (en is wellicht ook wel eigendom van) een bedrijf. Dat bedrijf krijgt voor al dat afval geld. Ofwel ze verkopen het. Ofwel de krijgen wat van de gemeente voor de verwerking (daar is vast wat over afgesproken per soort ofzo). Als ze het zouden verkopen en jij neemt het mee, dan schiet dan niet op. Als ze geld krijgen voor de verwerking en ze doen dat niet (want jij neemt het mee), dan kan dat dus ook niet.
En inderdaad, wat vroeger gewoon oogluikend werd toegestaan is door (op zich logische) regeltjes en privatisering onmogelijk gemaakt. Erg jammer... En ja, toen grof vuil gewoon nog werd opgehaald, trok ik er als tiener ook wel eens een TV uit voordat het opgehaald werd. Meestal werd het niks (en stond-ie een maand later weer langs de kant van de weg), soms was het goed te repareren en werd-ie verkocht. Formeel zal dat ook wel niet gemogen hebben :).

Frustrerend dat het nu zo gaat? Ja, soms wel. Maar ja, dat is ethanol bijmengen in de benzine ook.
Vergeet niet dat 'milieu' niks anders is dan een verdien model. Dan klopt er opeens heel veel!

als de eigenaar van de troep het wegbrengt, dan is het pas van hun op vuilstort grond. als je op t werk iets in de vuilbak ziet waar je werkgever niets om geeft dat je het meeneemt ( eindigt niet in zijn container, dus hoeft hij ook niet betalen voor dat afval ) dan is het ook goed. dat is nog zat het geval, immers betaalt een bedrijf stevig om steeds troep op te laten halen. op de bouw staan ook steeds vaker aparte bakken, plastic, hout, metaal, papier want anders kost het veel meer om 1 grote bak te halen waar alles ingaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer