WS2812

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik de vraag in de goede sectie stel.
Ik heb een LED string WS2812 gekocht. Deze sluit ik op een Raspberry Pi aan.
Nu heeft de LED string 2 rode en 2 witte draden en 1 data aansluiting.
Mijn bedoeling is om de LED strip via een 5V adapter te voeden en de Raspberry Pi via een eigen voeding.
Nu heb ik Pin 14 van de Raspberry Pi (Ground) en de Ground van de externe LED strip voeding gedeeld.
De 5V aansluiting van de LED strip gaat naar de externe voeding en de data aansluiting van de LED strip naar de GPIO van de Raspberry Pi (GPIO18).
Maar waarom zitten er nu 2 extra draden (Ground en 5V) aan de LED strip. Die heb ik toch helemaal niet nodig?
Ik hoop dat iemand mij dit kan verduidelijken.
Dank en vriendelijke groet,

Lo de Vries

Arco

Special Member

Een foto zou wel helpen...
Het zullen wel dubbele voedingsdraden zijn, de stroom kan nogal ongezond hoog zijn als de strip lang is (door de raar lage spanning van 5 volt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank u voor uw reactie.
Hierbij de foto.

Het stekkertje zal bedacht zijn om door te lussen, de extra aansluitingen om stroom aan te voeren.
Deze led's trekken tot tientallen mA per stuk, dus het loopt snel op. Meer dan een (paar) meter is niet door de strip te voeden.

Het is in sommige kringen gebruikelijk een weerstand van een paar honderd ohm te plaatsen in serie met de data aansluiting van de eerste led. Ze gaan inderdaad wel eens stuk, het precieze mechanisme is mij niet bekend.

Shiptronic

Overleden

ik vermoed wit massa en rood hoofdvoeding (DC-adapter), die 3 polige stekker kan je dan je arduino handig op aansluiten: massa, data en voeding.

Jij hebt een separate voeding, dus massa's aan elkaar, de rest heb je idd niet nodig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dank u wel voor uw hulp.
Ik heb het nu als volgt aangesloten en zoals u kunt zien, werkt het.
Het is een strip van 120 ledlampjes.