Schroefloze kap openen Samsung ue43ku6400

Heb een mooie nog maar net iets ouder dan 2 jaar oude Samsung smarttv hier met raar probleem , groene en rasterachtige strepen en doorlopen bij aanzetten, soms ook normaal beeld... los contactje tcon of kabels denk ik.... moet daarom de kap eraf hebben en ja hoor deze heeft dus geen schroeven meer. Je moet er een speciaal JIG tooltje van Samsung voor hebben van plastic van een bepaalde lengte ook om die kabels in het toestel mee weg te duwen ofzo. Maar heeft iemand al ervaring hiermee... van dit model kan ik nl nog een youtube filmpje vinden...

*hier heb ik geen app voor nodig

je hebt bij deze tv.. aan de onderkant links en rechts een opening zitten waar je een schroevendraaier in kan doen dan klikt de kap daar open en dan verder met een pasje tv openen

Het is me al gelukt maar met heel veel moeite en wat schade onderaan de kap waar het druklipje zit, had ik met teveel kracht naar binnen gedrukt, gelukkig NIET de COF kabel geraakt die hebben ze gelukkig mooi weggewerkt zodanig dat je ze niet kan raken met uitschieten, maar wel links en rechtsboven de kap vastgekit met siliconen, die moest ik echt doorsnijden anders had ik met geweld de kap en het panel zeker kapot getrokken. Kan echt niet vind ik met siliconen iets dicht kitten...in een duurzaam gebruiksgoed..

*hier heb ik geen app voor nodig
RAAF12

Golden Member

Die loszittende achterkant werd later door Samsung met dubbelzijdig foam vastgezet. Vreemd dat er silconenkit werd gebruikt. Misschien door de eigenaar zelf?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1686525?data%5Bfilt…

Ook al met siliconen meegemaakt, lijkt wel gebruikt als ze de TV niet fatsoenlijk dichtkregen???

Deze tv heeft kuren nadat ik vanalles heb geprobeerd blijft het probleem terugkomen. GRoene strepen meestal met schaduwen lijnen of soms half raster met beeld of hij start wel in een keer op als ik druk uitoefen op het frame naar binnen toe. Panel torderen lijkt niet te helpen of storing erger maken, als tv aan is opgestart werkt alles ook goed en blijven strepen weg! Heb al cpu gereflowed, tcon geintegreerd op panel gemeten maar kan eigenlijk niks vinden. Ook flexcables al gecheckt en de houders doorgesoldeerd... Alleen verwarmen van het panel voorkomt het probleem...dus toch panel probleem ?

*hier heb ik geen app voor nodig
Shiptronic

Overleden

symptomen lijken op uitgedroogde elco's, zeker als opwarmen helpt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Klinkt eerder als een panelprobleem, aanhechtingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toestel is nog jong dus uitgedroogde elco's lijkt me niet het geval. Ik vermoed wat maarten zegt, slecht panel van AUO (zaten ook vaak ik de D series) of de aangehecht tcon flex board met vele kleine smd elco's waarvan ik een dacht in sluiting te liggen, maar die meet dan 1 uF ... op mijn meter maar ook paar honderd of vaak 100 nf ofzo.... maar in schakeling meette die dan weer paar ohm... hoe kan je die kleine smd elcootje die allemaal hetzelfde er uitzien nu goed testen en uitsluiten...waardes zijn nl allemaal verschillend toch of niet ? Ik vermoed dat er misschien eentje ergens doorslaat af en toe ... Toestel is net uit de garantie, als t t panel blijkt is er dan enig garantie of gratis vervanging panel nog mogelijk?

*hier heb ik geen app voor nodig
KGE

Golden Member

Op SMD elcootjes staat een waarde en een spanningsaanduiding.

Of bedoel je SMD condensatoren zoals deze?

Daar staat geen waarde op, alleen de fabrikant weet wat hij daar in gestopt heeft (schema).

Die laatste ja, die zijn van keramiek heb ik begrepen. Hoe kun je ze nu goed testen op doorslag , oftwel of ze wel 100% goed zijn nog of niet. Ik heb ze wel eens eerder vervangen van een videokaart die wit beeld gaf en die was in sluiting en dus laagohmig geworden. Maar uiterlijk zie je er vaak niets aan..

*hier heb ik geen app voor nodig

Voordeel van die bruine Ctjes zijn: goed of in sluiting! Meer keuzes zijn er niet...

JA dan blijft toch het panel over dat soms bij opstarten helemaal in strepen gaat meestal groen met schaduwpatronen of half beeld met rasterlijnen er doorheen... ..heb dit ook wel bij andere defecte panelen gezien dat schaduw(lijnen) effect.. Wat veroorzaakt dat nu toch ?
Bij verwarmen van het panel heb ik er minder last of even uitzetten en dan ok. De flex cof cables heb heb ik allemaal extra gecheckt op losse contacten op de print en glas en met speciale soldeerbout aangedrukt maar er zitten ook nog wat kritische componenten op de flexprint die dus ook de tcon is. Het lijkt toch op een los contact of een sluiting ergens hier die af en toe optreedt. Dacht zelf aan 'doorslaan'van een smd condensator, ik heb nl een computermonitor die ook op wit gaat bij te hoge helderheid en daar schijnt het ook te komen van zo'n klein smd tje die dan doorslaat, maar ja hoe vind je die dan als je de waarde ook niet kan achterhalen en hij niet in sluiting ligt ??? Meten tijdens opstarten ? er zitten ook nog wat miniscule kleine 8 polige ic's op spanningregelaartjes denk ik... maar zonder type nrs erop.. dus vervangen van die chips lijkt me niet mogelijk of te bestellen.

*hier heb ik geen app voor nodig