Keuze frequentieregelaar voor meerdere motoren

Hallo,

Ik heb een toepassing waarbij eieren via een transportband vanuit de legbatterij naar een verzamelpunt worden gebracht. Geen complex verhaal dus.

De transportbanden liggen telkens per 2, elk hebben ze een eigen motor van 0.75kw (3*400Vac).
Het idee is om een frequentieregelaar per 2 motoren te plaatsen omwille van kostenreductie. De operator regelt zelf de snelheid maar accuraatheid of 100% synchroon draaien is dus geen vereiste.

Als ik het goed voorheb is het normaal gesproken geen probleem om meerdere motoren aan eenzelfde frequentieregelaar te hangen. De motoren zijn op productieafwijkingen na identiek, ik voorzie in de kast een thermische beveiliging per motor, afgeschermde kabels (ook in de kast tussen drive/contactoren+beveiliging/klemmen). Theoretisch gezien zou 1,5kW dus volstaan, al lijkt 2,2kW me de veiligere keuze bij de goedkopere modellen :).

Zie ik nog iets over het hoofd?

Heeft er iemand een suggestie van fabrikant/type?
Zelf ben ik gewoon Siemens/ABB/Danfoss te gebruiken, echter is dat voor deze toepassing echt overkill (lees: te duur :+).

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Omron, Yaskawa.
Emotron als het een stevige dichte (IP44??) kast moet zijn. Dit laatste kan van belang zijn. Als de kippenlucht in de regelaar kan komen bekort dit de levensduur aanzienlijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 26 mei 2020 22:29:03 schreef Toeternietoe:
Omron, Yaskawa.
Emotron als het een stevige dichte (IP44??) kast moet zijn. Dit laatste kan van belang zijn. Als de kippenlucht in de regelaar kan komen bekort dit de levensduur aanzienlijk.

Juist, vergat ik te vermeld, de regelaar komt in een kast, IP2x is dus voldoende.

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
benleentje

Golden Member

ik voorzie in de kast een thermische beveiliging per motor,

Heel goed, maar die beveiliging moet wel de FO uitzetten door hem een stop signaal te geven en mag niet direct de motor afschakelen dat vind de FO niet zo leuk.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 26 mei 2020 22:49:35 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 mei 2020 22:48:54 schreef benleentje:
[...]Heel goed, maar die beveiliging moet wel de FO uitzetten door hem een stop signaal te geven en mag niet direct de motor afschakelen dat vind de FO niet zo leuk.

Da's een goeie _/-\o_

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 mei 2020 22:48:54 schreef benleentje:
[...]Heel goed, maar die beveiliging moet wel de FO uitzetten door hem een stop signaal te geven en mag niet direct de motor afschakelen dat vind de FO niet zo leuk.

Dat was vroeger zo, maar tegenwoordig kunnen de meeste F.O. er tegen.
Ze gaan vaak wel in een foutmodus, maar je motor was toch al uitgevallen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Maar heel netjes is het nog steeds niet.
Let ook op het type thermische beveiligingen, niet alle kunnen achter een frequentieregelaar gebruikt worden, trippen dan onterecht, ik meen dat dit door de hoge schakelfrequentie komt maar daar ben ik niet zeker van.

pamwikkeling

Special Member

(indien mogelijk) Toerental instelling liefst niet via een potentiometer, maar via een 4-20 mA signaal.

Een goede potentiometer vinden die voldoende bestand is tegen het stof in de kippenstal is een opgave.

Op 26 mei 2020 23:26:21 schreef pamwikkeling:
...
Een goede potentiometer vinden die voldoende bestand is tegen het stof in de kippenstal is een opgave.

Kopt... Heb ik nu via een touchscreen en 2 drukknopen op vaste (maar instelbare) snelheden :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
GJ_

Moderator

Ik gebruik veel CT drives (prijs van hun M200 is erg concurrerend), En die hebben allemaal ook een vrij configureerbare electronische motorpot aan boord. Aansturing via een touchpanel is natuurlijk nog mooier. Vrijwel alle drives hebben een mogelijkheid om dit via modbus te realiseren. Als het goedkoop moet kijk dan eens bij Weintek HMI's. Kijk ook naar hun easyacces 2.0 voor bediening en service vanuit de cloud.

Overigens kun je rustig nog meer regelaars op een drive zetten. Hoeveel is afhankelijk van oa de kabel en de kabellengte. Als je wil besparen is een uurtje uitzoekwerk de moeite waard.

Ik heb er een informatief document over. Die zal ik vanavond posten. Zie bijlage. Dit is voor CT drives, maar het werkt bij andere drives natuurlijk net zo.

Op 26 mei 2020 22:48:54 schreef benleentje:
[...]Heel goed, maar die beveiliging moet wel de FO uitzetten door hem een stop signaal te geven en mag niet direct de motor afschakelen dat vind de FO niet zo leuk.

In de motorkabel uitschakelen is inderdaad erg onverstandig, nooit doen! Een thermisch relais schakeld nooit in de motorstroom maar heeft enkel stuurcontacten. Hiermee de drive disabelen is mooi, op sommige drives kun je ook een ingang een user error laten genereren en dat is natuurlijk het mooiste.

Vergeet ook niet de boost op fixed te zetten en de slipcompensatie uit te schakelen. Als je niet weet hoe de slipcompensatie uit moet bij jouw drive zet je het nominaal motortoerental op het synchroontoerental, bv een motor met 1425RPM nominaal stel je in op 1500RPM.

Op 26 mei 2020 22:29:03 schreef Toeternietoe:..Als de kippenlucht in de regelaar kan komen bekort dit de levensduur aanzienlijk.

Veel drives hebben een coating op de printplaat zitten die bestand is tegen een aggressive omgeving.

Over de eerdere tips: Omron heeft nog nooit een frequentieregelaar gemaakt. Alleen stickertjes geplakt. De prijzen, ondersteuning en service van de originele merken zijn beter.

Kijk ook eens naar "invertek" zijn ook niet verkeerd.