Bluetooth inbouwen 60's Blaupunkt autoradio

Hallo,

Eerst even voorstellen. ik ben Emiel en ben bezig met het restaureren van een Volkswagen kever uit 1966.

Aangezien er geen AM meer uitgezonden wordt voor de originele 6V radio wil ik deze ombouwen zodat hij FM/Bluetooth/USB kan afspelen.

Hiervoor heb ik via Ali een radio-module gekocht welke werkt op 6V-12V en 2x 3W uitgangsvermogen heeft.

Deze module is echter te zwak om voldoende geluid uit de originele mono speaker te krijgen.

Kan iemand mij helpen hoe/of ik de oude buizenradio kan gebruiken als versterker voor de nieuwe?
In de PDF de handleiding met stroomschema van de originele radio.

schematic.pdf

Ik heb enige elektrotechnische basiskennis maar ben hier geen ster in.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Hensz

Golden Member

Volgens mij moet je aan de bovenkant van R431, dat is de volume-potmeter een signaal kunnen invoegen. Omschakelaartje om te kunnen kiezen tussen de ingebouwde AM en jou BT-etc-module en je zou wat dit betreft vooruit kunnen.

Dit stukje schema staat op pag. 5
Auto ziet er zó ook al mooi uit! :)

Don't Panic!
Thevel

Golden Member

Haal R430 eruit.
Sluit het bovenstaande netwerkje aan op C461 (aan de kant waar R430 zat)
Het geluid en de toonregeling van de radio blijven gewoon werken.
R1 en R2 zal je misschien wat moeten aanpassen.

vergeten

Golden Member

Waarschijnlijk moet er enige versterking tussen de uitgang BT module en de (ingang radio) bovenkant potmeter (R431) wat @Hensz aangeeft.

Je zal ook links en rechts moeten samenvoegen, met bijvoorbeeld 2x 1KΩ weerstandjes.

Edit: @Thevel was me net voor :)

Op 26 mei 2020 23:56:16 schreef Thevel:
Haal R430 eruit.
Het geluid en de toonregeling van de radio blijven gewoon werken.

Is dat zo?
Audio vanuit de radio komt toch door R430, die haal je weg!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Waarschijnlijk moet er enige versterking tussen de uitgang BT module en de (ingang radio)

Ik las dat de TS een speaker op de uitgang heeft geprobeerd en ging er een beetje vanuit dat er een klein eindtrapje in de BT module zit.
Waarschijnlijk zal dat niet het geval zijn en moet R1 en R2 wat hoger worden, bv 1KΩ
R3 kan dan ook vervallen.

Ik heb een simpeler model van jouw radio gehad, alleen lange en middengolf.

In de avond moet je er enkele tientallen zenders mee kunnen ontvangen op de middengolf. Zo niet, dan is er wat mis.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hensz

Golden Member

Op 26 mei 2020 23:56:16 schreef Thevel:
Het geluid en de toonregeling van de radio blijven gewoon werken.

Ik geloof niet dat er een toonregeling inzit, of je moet de loudness als zodanig rekenen.

Don't Panic!

Op 27 mei 2020 00:07:40 schreef Thevel:
[...]Ik las dat de TS een speaker op de uitgang heeft geprobeerd en ging er een beetje vanuit dat er een klein eindtrapje in de BT module zit.
Waarschijnlijk zal dat niet het geval zijn en moet R1 en R2 wat hoger worden, bv 1KΩ
R3 kan dan ook vervallen.

Die dingen zijn er met eindtrapje en zonder. Wel even nagaan of het geen bridged eindversterkertjes zijn, dan mag je de andere poot niet aan aarde leggen, omdat op beide signaal staat. Met of zonder eindtrapje kun je voor dit doel de kanalen koppelen met een weerstandje tussen 1000 Ohm en 4,7 K Ohm.

Hensz

Golden Member

Op 26 mei 2020 23:04:54 schreef EvdH:
Deze module is echter te zwak om voldoende geluid uit de originele mono speaker te krijgen.

Wat vreemd is, 3W zou al aardig herrie moeten geven. Misschien niet genoeg voor in een oude kever op de snelweg, maar je zou een eind moeten komen. De orginele versterker levert ook niet meer dan 6W. Hoe heb je het e.e.a. aangesloten, daar zit misschien iets mis?

Ik zie op het fotootje vd module dat er maar één audio-out-gnd is. Kennelijk dus geen gebridgete speakers, betekent ook dat je ze met een klein weerstandje in elk kanaal aan elkaar mag knopen. Geeft mss net die paar dB extra die je nodig hebt.

Don't Panic!

Beste heren,

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik merk al dat mijn elektrische kennis behoorlijk roestig geworden is :X

Op 27 mei 2020 00:28:08 schreef Ledlover:
In de avond moet je er enkele tientallen zenders mee kunnen ontvangen op de middengolf. Zo niet, dan is er wat mis.

Helaas is sinds begin dit jaar AM volledig uit de lucht en kan ik dus niets meer ontvangen op de oude radio.

Op 27 mei 2020 14:53:06 schreef Hensz:
[...]
Wat vreemd is, 3W zou al aardig herrie moeten geven. Misschien niet genoeg voor in een oude kever op de snelweg, maar je zou een eind moeten komen. De orginele versterker levert ook niet meer dan 6W. Hoe heb je het e.e.a. aangesloten, daar zit misschien iets mis?

Ik zie op het fotootje vd module dat er maar één audio-out-gnd is. Kennelijk dus geen gebridgete speakers, betekent ook dat je ze met een klein weerstandje in elk kanaal aan elkaar mag knopen. Geeft mss net die paar dB extra die je nodig hebt.

Ik heb de speaker getest met een penlite en de conus ging netjes op-en-neer.
vervolgens heb ik de speaker + en - op de module L-out en audio ground aangesloten.
Hierbij kreeg ik geluid wat nauwelijks hoorbaar was, maar er was weldegelijk een liedje te herkennen.

Vandaar mijn gedachte dat de module te zwak is en dat ik de oude buizen wil gebruiken als versterker.

Op 26 mei 2020 23:56:16 schreef Thevel:
[bijlage]

Met een schema zoals dat van Thevel kan ik een heel eind komen denk ik, echter als ik het goed lees is deze nog niet helemaal correct?
Welke weerstanden moeten er bij R1/R2/R3?
Moet R430 wel of niet vervallen?

Wederom alvast bedankt voor het meedenken!

Thevel

Golden Member

Welke weerstanden moeten er bij R1/R2/R3?

Dat is afhankelijk of de Bluetooth ontvanger wel of geen eindversterker heeft.

R430 kan helemaal vervallen.

Op 27 mei 2020 15:35:34 schreef EvdH:

[...]

Helaas is sinds begin dit jaar AM volledig uit de lucht en kan ik dus niets meer ontvangen op de oude radio.

het volgende verhaal is een beetje ter zijde, maar ik denk wel interessant om te weten voor de TS

Maar dat is dus niet waar. Er zijn geen landelijke nederlandse zenders meer, maar er zijn tientallen nieuwe lokale zenders bijgekomen: https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html
De 100w zenders kun je vaak in een straal van 20km goed ontvangen, de 1w zenders alleen in de stad zelf.

Maar je kan pech hebben dat je buiten bereik zit. Echter, er zijn nog honderden zenders actief in het buitenland. Overdag zul je enkele engelse zenders kunnen horen (in het westen) of franse/duitse (in het zuiden/oosten, niet zó veel), maar 's avonds als het donker wordt hoort je radio helemaal vol te zitten met zenders. Zie http://mediumwave.de/#list - de dikgedrukte kun je bijna altijd wel horen.

Het is aan jou om te beslissen of je het belangrijk vindt om er aandacht aan te besteden (ik luister eigenlijk alleen naar radio caroline en radio seagull, maar ook niet zo heel veel), maar de radio hoort gewoon flink wat te ontvangen met een standaard auto antenne, of zelfs met een meetsnoertje van een multimeter.

De langegolf moet ook overdag +- 5 zenders geven. Die reageert amper op dag/nachtverschillen. De kortegolf 's middags en 's avonds +- 10 stuks (en in het weekend nog een paar piraten). Op de kortegolf zit een quasi-hobbystation met een legale zender gehuurd in (hoe toepasselijk) duitsland, die oldies uitzendt.

Verder heb ik niets toe te voegen aan wat de rest zegt, de 'sluit aan op de potmeter' methode zou moeten werken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 27 mei 2020 15:47:28 schreef Thevel:
[...]Dat is afhankelijk of de Bluetooth ontvanger wel of geen eindversterker heeft.

Hoe kan ik er achter komen of deze een eindversterker heeft?

Op 27 mei 2020 16:34:28 schreef Ledlover:
[...]
het volgende verhaal is een beetje ter zijde, maar ik denk wel interessant om te weten voor de TS

Maar dat is dus niet waar. Er zijn geen landelijke nederlandse zenders meer, maar er zijn tientallen nieuwe lokale zenders bijgekomen: https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html
De 100w zenders kun je vaak in een straal van 20km goed ontvangen, de 1w zenders alleen in de stad zelf.

Maar je kan pech hebben dat je buiten bereik zit. Echter, er zijn nog honderden zenders actief in het buitenland. Overdag zul je enkele engelse zenders kunnen horen (in het westen) of franse/duitse (in het zuiden/oosten, niet zó veel), maar 's avonds als het donker wordt hoort je radio helemaal vol te zitten met zenders. Zie http://mediumwave.de/#list - de dikgedrukte kun je bijna altijd wel horen.

Het is aan jou om te beslissen of je het belangrijk vindt om er aandacht aan te besteden (ik luister eigenlijk alleen naar radio caroline en radio seagull, maar ook niet zo heel veel), maar de radio hoort gewoon flink wat te ontvangen met een standaard auto antenne, of zelfs met een meetsnoertje van een multimeter.

De langegolf moet ook overdag +- 5 zenders geven. Die reageert amper op dag/nachtverschillen. De kortegolf 's middags en 's avonds +- 10 stuks (en in het weekend nog een paar piraten). Op de kortegolf zit een quasi-hobbystation met een legale zender gehuurd in (hoe toepasselijk) duitsland, die oldies uitzendt.

Verder heb ik niets toe te voegen aan wat de rest zegt, de 'sluit aan op de potmeter' methode zou moeten werken.

Super interessant! Dankjewel, dit wist ik niet. ik zal eens proberen om een zender in de buurt te ontvangen. _/-\o_

Thevel

Golden Member

Hoe kan ik er achter komen of deze een eindversterker heeft?

Een link waar je de ontvanger gekocht hebt?

Op 27 mei 2020 00:28:08 schreef Ledlover:
Ik heb een simpeler model van jouw radio gehad, alleen lange en middengolf.

In de avond moet je er enkele tientallen zenders mee kunnen ontvangen op de middengolf. Zo niet, dan is er wat mis.

Inderdaad,
Overdag als je geluk hebt de kleine zendertjes, zoals de mijne in Utrecht op 1467 of 205 meter.
Overdag ook de LG, BBC op ca 1500 meter en Lux op 234 kHz.

Op 27 mei 2020 21:51:24 schreef Thevel:
[...]Een link waar je de ontvanger gekocht hebt?

5 V-12 V Auto Audio Modificatie Bluetooth MP3 Speler Kit Draadloze Fm Ontvanger MP3 Decoder Boord Usb 3.5mm Music Audio Adpater
https://a.aliexpress.com/_dSKPYDp

vergeten

Golden Member

Op die link is niet veel te zien of er een versterkertje op zit.
In je startpost staat een foto van de bovenkant daar zit geen versterker chip op zo te zien.
Wat staat er precies op dat zwarte veelpotige IC?

Maak een foto van de print aan de onderkant, daar zit er misschien een op zoals in dit voorbeeld.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Die Bluetooth ontvanger heeft geen eindversterker.
Neem dus voor R1 en R2 1kΩ weerstanden.
R3 heb je niet nodig.