Magnetron draairichting

Ik heb een circa 10 jaar oud eenvoudig Siemens magnetron (alleen vermogen en tijdinstelling).
Een paar dagen geleden weigerde hij dienst. Eten kwam er koud uit.
Mogelijk dat het draaiplateau scheef lag en hij daarom niet werkte. Niet gezien of het draaide. Een paar keer opnieuw geprobeerd maar hij bleef dienst weigeren.
Maar na wat gerommeld te hebben met het plateau werkte het magnetron plots weer.
Wat me nu opvalt is dat het plateau soms links en soms rechtsom draait en volgens mijn vrouw draait hij langzamer dan vroeger.

De vraag: is het normaal dat de draairichting kan veranderen ?
Zit er wellicht een aanloop C in dat ding die eerst doorgebrand is waardoor het magnetron weigerde en even later een open verbinding vormde waardoor hij moeizaam in een willekeurige richting draait ?
Zou zoiets kunnen ?

Het motortje is een klein synchroonmotertje. Die heeft geen voorkeur voor links/rechts draaien, hangt af van het toeval en het maakt ook niet uit.

maar volgens mij zit er nog een ander probleem. bvb slecht contact aansluiting kathode magentronbuis..

Een draaiplateau in een magnetron draait inderdaad de ene keer linksom en de andere keer rechtsom. Dat is een bekend feit, nou ja, de meeste mensen weten dat niet, maar als je er op gaat letten weet je het wel. Maar dat heeft niks te maken met het probleem waar het om draait.

Draairichting is niet van belang alsmede of plaat nu wel of niet draait maakt niets uit voor verwarmen. Kan deurschakelaartjes zijn of je moet de AMP stekkertjes op de buis even aan knijpen en dan er stevig opschuiven, lost meestal problemen wel op..

Volgens mij zijn de motortjes zodanig dat ze op 50Hz in 12 sec een rondje doen en op 60 Hz in 10 sec.
Dus "langzamer" kan je meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok, bedankt voor jullie reacties. De willekeurige draairichting was me nooit eerder opgevallen. Dat hij langzamer zou draaien was een opmerking van mijn vrouw. Net even gekeken; die 12 seconden lijkt aardig in de buurt te zijn.
Een gammel contact lijkt dan vooralsnog de boosdoener. Ga ik verder naar kijken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Sommige magnetrons hebben niet eens een draaibaar plateau. Bij anderen verandert de draairichting om de x-tijd. Onder andere de Philips die hier nu staat. Daar kan je dus geen oordeel uit halen.

Op een laag vermogen schakelt de magnetron x-seconden in en dan weer x-seconden uit. Dat kan je ook horen. Kan je dit nog vaststellen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@buckfast_beekeeper, ja, hij werkt nu weer en ik kan hem idd horen schakelen. Wat Rew zegt over de omwentelingstijd klopt bij mij.
Ik laat hem nog een tijdje half uitgebouwd staan om te zien of het probleem terugkeert.
Zo ja, dan moet ie er helaas echt uit. Dat is lastig; hij staat ingebouwd boven de inbouw koelkast. De kabel loopt achterlangs naar de wcd die natuurlijk buiten bereik onderaan zit. Dan moet de koelkast ook uitgebouwd worden.

In ieder geval heeft het al dan niet roteren van het draaiplateau weinig te maken met of hij al dan niet warmt. zelfs zonder plateau erin gaat ie warmen. UIt je opningspost maak ik op dat je dacht dat de oven normaal werkte: lichtje aan klokje telt, af, relais tikt etc..

dan is het meest voor de hand liggend een slecht contact aan de kathode aansluiting van de buis. (gloeidraadcircuit) De gloeidraad trekt menig ampere bij slechts 2Volt . als een van de klemmen het wat voor gezien houdt , geen gloei meer en eten blijft koud. Rammelen met de oven kan voldoende zijn om het tijdelijk weer ok te maken.

wordt nu niet te enthousiast en let op met die twee volt.. zet daar geen meter op. want gloeidraad ziet slechts 2volt, maar tov chassis staat die op -1700V of meer.

Bedankt voor de waarschuwing. Blijft die spanning nog lang staan na uitschakelen?

er zit een hoogspanningscondensator in die aardig lange tijd kan geladen blijven.
is een metaal behuizing met 2 aansluitingen aan. blijf ver weg van dit ding en draden die eruit vertrekken
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1_hxbajLuK1Rjy0Fhq6xpdFXaD/1-05uF-2100V-new-high-quality-microwave-oven-capacitor-microwave-high-voltage-capacitor.jpg

ik verdenk eerder een slecht deur contact. sommige microgolfs kan je de deur 2mm open trekken, waardoor de magnetron buis al uitschakeld, maar de verlichting en klok gewoon verder werken.
stukje verlengdraad of een stekkerblok in het stopcontact steken en dat deel achter de microgolf laten zitten. doe ik thuis ook zodat de over er niet telkens uit moet voor het stopcontact te nemen

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 26 mei 2020 11:02:35 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bij de betere ovens zit er een ontlaadweerstandje bij.

anders, even HS probe tegen houden. en anders met de schroevendraaier naar het chassis.

maartenbakker

Golden Member

Bij de slechtere ook. Tegenwoordig doorgaans inwendig in de condensator.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

En 'tegenwoordig' is dan grofweg de laatste 20 jaar.

Let wel dan wel even 15 min wachten! Direct aanpakken kan je wel zelf even een herstart krijgen!!!

Tidak Ada

Golden Member

Hebben die betere magnetrons niet een draaiende antenne in plaats van een draaiplateau? Een soort vlindertje dat de bundelrichting draait. (Heeft een doelradar uit een Hawk ook.)

Wat het duurder maakt is waarschijnlijk dat dat hele draaisysteempje dan onder hoogspanning staat en dus extra beschermd moet worden.

OT
Ondertussen is onze Aldi magnetron ook aan zijn einde. Was ook maar een koopje, maar heeft het toch ruim 10 jaar uitgehouden!
Weet iemand een goed apparaat. Het hoeft alleen maar te ontdooien, voor de rest kook ik 'echt'.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 mei 2020 09:35:55 schreef Tidak Ada:
Hebben die betere magnetrons niet een draaiende antenne in plaats van een draaiplateau?

Zou kunnen. Ik heb een combi-apparaat, oven en magnetron is één. Je zet je bord met eten op de bodem van de oven, geen draaiplateau. Het golfkanon schijnt ergens bovenin te zitten. Ik heb nog niet uitgezocht hoe dat er uit ziet.

Is er al jaren zo’n draaiende antenne. Philips was de eerste met de Space Cube serie. Siemens / Bosch combi’s hadden het later ook

Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat National (Pro) daarmee indertijd was begonnen bij de eerste magnetrons.
Later kwamen de huishoudmagnetrons en pas daarna werd er met veel bombarie het draaiplateau aangekondigd. Waarom? Ik vermoed dus "goedkoper".

Ik herinner me nu dat de eerste magnetron van ons ook een draaiveld antenne had. Er zat in ieder geval een vierkant glazen bord in; erg lastig om te laten draaien :+

Daarvoor voor het werk (midden 7-ties) een magnetron gebruikt om steriele zakken vloeistof op te warmen. Ook geen draaiplateau.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 mei 2020 09:35:55 schreef Tidak Ada:
Hebben die betere magnetrons niet een draaiende antenne in plaats van een draaiplateau? Een soort vlindertje dat de bundelrichting draait.
/OT

Die draaiende antennes waren er 45 jaar geleden al, nog voor het draaiplateau. Op die vlinder staat niet echt spanning, het is gewoon draaiend reflecterend wiel.

Het is niet beter of slechter dan en draaien plateau. voordeel is dat de ruimte in de oven volledig kan benut worden en het reinigt makkelijker. Nadeel is dat de oven wat groter (hoger) uitvalt. wordt nog steeds toegepast in de professionele ovens. zie je dikwijls in restaurants, snacks etc. Daar mag de oven iets dikker of hoger uitvallen.

Hensz

Golden Member

Dat betekent gewoon dat een oven met draaiplateau niet alleen maar 'rond' te gebruiken is, maar ook nog eens in de hoogte beperkt is. Dat plateau heeft ook een hoogte. De winst t.o.v. een draaiende antenne is dan maar heel gering.
Mijn Whirlpool uit 19langgeleden heeft een dubbele bodem van 5 cm, als een draaiplateau 3 cm hoog is win je netto dus maar 2 cm.

Op 25 mei 2020 22:28:46 schreef Leo-Bolier:
ja, hij werkt nu weer en ik kan hem idd horen schakelen.

Je eten/drinken wordt dus ook weer warm? Zo ja, dan is die condensator zeer waarschijnlijk OK en zal het dus wel het gammele deurcontact van een fcapri zijn. :+

Don't Panic!

Een magnetron met antenne heeft een zogenaamde hotspot ,een plek in de oven waar het gerecht warmer wordt.
Een draaiplateausysteem heeft daar geen last van omdat het gerecht zelf ronddraait.
Alle twee de systemen hebben voor en nadelen.

Het nadeel van een draaiplateau is dat het precies in het midden koud blijft.

Ik zie dat niet als een nadeel omdat het in de praktijk niet merkbaar is. Komt ook omdat het een hele kunst is het zaakje precies in het midden te plaatsen.

Daar gaat het niet om. Als je er een bord met eten in zet dan wordt alles aan de rand warm en het midden blijft koud. Daarvoor hoef je niks precies in het midden te plaatsen want het midden zit al precies in het midden. ;)