Nieuw mainboard in Philips TV 55PUS7101

Hallo Allemaal,

Ik heb voor een tv met een kapot mainboard een nieuwe besteld van tvonderdelen.nl Deze heb ik erin gezet maar ik kreeg helemaal geen beeld, backlightverlichting gingen ook niet aan. Nu heb ik een nieuwe opgestuurd gekregen maar ook deze werkt volgens mij niet naar behoren. De backlightverlichting gaat wel aan en als ik wat met de joystick speel krijg ik iets waarvan ik denk dat het een demofilmpje is te horen maar niets te zien. Ook op de scope is geen signaal te zien uit het mainboard. Ik heb met de afstandsbediening de schermende al aangemeld. Mis ik nog iets? Alvast bedankt

TCON bord defect? Ik noem maar iets.

Groeten, Ron.

Ik heb het tcon board al uitgewisseld met een andere, dit maakte geen verschil

Ik denk zelf dat het nieuwe mainboard wellicht ook defect is, alleen heb ik zelf geen ervaring met het omwisselen van mainboards. Hij zou het neem ik aan gewoon moeten doen na het omzetten en invoeren van de code. Iemand hier ervaring mee?

In principe moet dat werken. Maar dan moet je wel exact dezelfde mainbords hebben, let daarvoor op alle nummertjes die op het bord staan. En als het bord hetzelfde is, moeten ook ALLE optie codes goed gezet worden, niet alleen de schermcode. Verder kan er nog wel iets anders mis gaan, bijvoorbeeld beschadigde bandkabels naar de TCON.

Groeten,

De LVDS kabels hebben aan de mainboard zijde 2 nokjes , deze breken vaak af als men de kabels verkeerd losmaakt, dan zien ze er zo uit en dan krijg je ook problemen met het beeld.

De lvds kabels heb ik verwisseld met een nieuwe, dit werkt ook niet. Ik snap dat ik meerdere codes goed moet zetten maar ik krijg helemaal geen beeld, dit lijkt me wel nodig om dat te doen. Het rare vind ik dat ik ook geen signaal door de lvds kabels meer dus het lijkt wel alsof er geen output uit het mainboard komt. I

Ik begin toch een defect mainboard te vermoeden

Je hebt toch zeker de displaycode goed ingevoerd en de correcte reactie van de tv gekregen?

In het verleden gekke dingen weten gebeuren als die displaycode niet correct werd ingevoerd.

Heb hier thuis zo niet meteen een service manual bij de hand om te kijken hoe het in zijn werk gaat, maar het is vaak een rare procedure.

Ondertussen is een gloednieuw mainboard binnengekomen. Procedure herhaald maar weer geen beeld. Het enige verschil dat ik heb gemerkt is dat in deze tv het powerboard 1 letter verschilt. Op internet is de vinden dat het powerboard dat hier in zit bedoeld is voor model FZ3 en ik een FZ2 op de werkbank heb. De uitgangen zijn hetzelfde dus dit lijkt mij geen verschil te moeten maken.

Ik heb de installatiegids bij de hand: als ik code 062598/Menu/setcode invoer gaat de tv uit. Als het lampje van het mainboard daarna uit gaat start ik hem weer opnieuw op maar helaas.

Iemand enig idee? Van wat ik weet heb ik alle opties wel geprobeerd

FZ2 en FZ3 gebruiken beide 996596301592 / PLTVFW581XAT1 dus daar zal het niet aan liggen.
Wat gebeurt er als je de kabels tussen de t-con en het beeldscherm om en om even losmaakt?

Bij de linker gebeurt er niets, bij de rechter wordt die helft van het scherm wit

Kan beeldscherm zijn,is wel raar dat bij 1 deel het beeld wit word ander zwart..

Ik ben nu ook bij het scherm gaan kijken. Gezien het feit dat de tv het deed voor het bord kapot ging leek dit gedeelte mij goed maar nu toch wat rare dingen gevonden. Er zitten een aantal weerstandjes van 30ohm op en deze geven sluiting aan. Dit is ook zo bij een aantal keramische condensatoren zoals c230 op de foto. Nu heb ik zelf geen idee hoe dit gedeelte werkt of in elkaar steekt?

Zit er volledige sluiting over de bruine condensatoren?? Dat is zeker niet OK!!

Over een aantal ja, niet allemaal.

Dan is het zoeken welke in sluiting ligt...

Gedaan, bleek er inderdaad 1 in sluiting. Nieuwe besteld en komt morgen binnen. Hopen dat dit het t-con bord niet beschadigd heeft

lshet een voedingslijn is en Tcon ging in beveiliging, was het geen probleem. Is het in hetvdatacircuit, kan het wel een deel beschadigen in zowel tcon als beeldscherm!

Het c'tje is vervangen en de tv werkt weer perfect! Het lijkt er inderdaad op dat er nergens output te meten was vanwege een beveiliging. Ik heb in ieder geval weer iets nieuws geleerd, iedereen bedankt!

Zo al vele beeldschermen hersteld gelukkig! Mooi !

Op 8 april 2020 19:00:55 schreef smd:
Zo al vele beeldschermen hersteld gelukkig! Mooi !

Blij dat ik dit topic gevolgd heb. Ik had er geen idee van dat dit vaker gebeurde.

Super gevonden van Mahsjong.

Wat ik me nu nog afvraag: was het mainboard dan eigenlijk kapot, of bleek die condensator al die tijd de oorzaak?

Denk die condensator. Tv heeft vaak beveiliging in t mainboard en voeding tegen kortsluitingen en dan start tv niet op vaak. Je moet ook altijd eerst gaan meten en nooit zomaar een nieuw powerboard of moederbord meteen gaan bestellen. Of kabels los halen en dan kijken of tv opstart. En dan zo uistluiten wat t zou kunnnen zijn.

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 9 april 2020 14:32:29 schreef Bart64:
Je moet ook altijd eerst gaan meten en nooit zomaar een nieuw powerboard of moederbord meteen gaan bestellen. Of kabels los halen en dan kijken of tv opstart. En dan zo uistluiten wat t zou kunnnen zijn.

Zo zou ik natuurlijk ook te werk gaan...
Tamelijk recent apparaat met nog weinig (hardwarematige) ervaring. Altijd leuk om die wat aan te kweken. Toestellen zijn redelijk wat verkocht en die gaan we in de toekomst nog vaker gaan zien.

Hopelijk laat TS nog even weten waarom hij besliste dat mainboard te vervangen.

bij mij het zelfde fenomeen , linker kant van het scherm liggen de condensators in sluiting .(c230) maar ik vin op dit moment de waarde niet van deze condensators .

Als het om een "grotere" gaat dan is het meestal 10uF.