Eagle dxf import werkt niet goed

Ik probeer een pcb dxf outline tekening van Hammond te importeren in Eagle 7.3. Deze tekening bevat de pcb outline zodat deze perfect in een Hammond 1599 behuizing past.
Heb ik vaker gedaan met andere behuzingen, gaat eigenlijk altijd zonder problemen alleen vandaag niet.

Na het importeren mis ik stukken van de pcb omtrek.

Bekijk ik de dxf tekening (zie bijlage) in een ander programma zoals Irfanview of een online dxf viewer dan zijn de missende lijnen er wel, dus de dxf lijkt mij goed.
Voor de import in Eagle heb ik de import-dxf.ulp en import-dxf-1_6.ulp geprobeerd. In deze ulp heb verschillende settings zoals line width, andere layer geprobeerd maar zonder resultaat.
Zo had het moeten worden.

Enig idee wat hier fout gaat?

EricP

mét CE

de missende lijnen

Wat missen die lijnen dan? Jij mist die lijnen, toch?

Ik denk dat in jouw dxf file een beschrijving gebruikt wordt die eagle niet kent. Of omdat er een mismatch in leeftijd is (de /dfx gebruikt iets heel ouds of iets wat nog niet bestond toen de import tool gemaakt werd) of omdat de import tool gewoon niet alles kent 'by design'.
Heb je een editor voor dat file? Wellicht kun je daar bij de 'save' opties iets instellen mbt. wat wel en wat niet te gebruiken...

Het lijkt me dat die lijnen "curves" zijn en niet "recht of cirkelsegment". Je DXF import ULP is kennelijk gemaakt om de cirkels en lijnen te doen, maar niet dit type.

Je kan het "goed" doen, en de ULP aanpassen om ook dit type lijnen goed te doen. Maar dat is waarschijnlijk veel meer werk dan wat het je waard is. Dus een eenmalige oplossing is waarschijnlijk handiger.

Je kan een screenshot of andere render van de DXF als bitmap importeren en dan in eagle de lijn proberen te reproduceren. Ook al vermoed ik dat het geen cirkelsegment is zal een cirkelsegment het toch al behoorlijk benaderen. Teken EEN cirkelsegment met eagle en pas via "info" de hoek aan totdat de kromming ongeveer overeenkomt met wat het moet zijn.

Update: Ik heb de DXF gedownload. Rond regel 5184 zie je de definitie van een "circle" (die werkt denk ik). En rond regel 5204 zie je een SPLINE en dat werkt niet. (ik denk ook dat eagle geen "spline" objecten kent, dus het is hartstikke niet triviaal om deze te vertalen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Blijkbaar is het een heel slecht bestand. Eagle werkt niet. Deskproto laadt het niet. Sketchup laadt het niet.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Daartegen heeft KiCad er geen probleem mee.

fatbeard

Honourable Member

Nog even geduld, ik werk aan een ultieme DXF importer voor Eagle.
Versie 2.2 werkt, (kent nog geen solids of splines) maar is afhankelijk van een correcte DXF opbouw: als er geen 'block table' in zit gaat het fout.
v2.30 zou komend weekend klaar moeten zijn.

Splines gaan er denkelijk niet in komen, tenzij ik nog kan uitvinden of en hoe die te expanderen zijn tot polylines, arcs en lines; dat zal dan versie 3.0 worden. Vooralsnog heb ik geen idee hoe dat te doen... Iemand?

Tip: gebruik eerst een standaard 2D CAD programma om die splines te ontleden (vaak 'explode' genoemd) in meer basale entiteiten, of gebruik een 3D programma en projecteer het aanzicht wat je wilt.
Ik gebruik daar Freecad voor maar versie 0.16 maakt helaas geen block table, ik moet dus het geproduceerde DXF bestand alsnog nalopen...

EDIT:
Het bestand laat zich met QCAD3.2 en Freecad0.18 ook niet openen; mijn importer versie 2.2 meldt keurig dat er splines in zitten en dat die niet worden geprocessed.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het probleem zat hem inderdaad in de splines die Eagle niet kent.
Heb de splines in Qcad (Tip van google) omgezet naar polylines en nu lukt de dxf import wel bijna goed. Mis nog 4 kleine hoekjes, maar dat teken ik met de hand er nog wel bij.

Voor de zekerheid eerst maar het kastje bestellen om te kijken of het nog wel past voordat ik de print ga routen.

Op 27 mei 2020 10:09:19 schreef buckfast_beekeeper:
Blijkbaar is het een heel slecht bestand. Eagle werkt niet. Deskproto laadt het niet. Sketchup laadt het niet.

Er is gewoon een spline gebruikt waar een spline een juiste keuze is voor de gewenste vorm. Er zijn kennelijk meerdere programmas die de makkelijke route nemen en die niet implmenteren. Jij noemt Eagle, Eskproto, Sketchup. Ook Fatbeard z'n code doet het niet.

Er zijn mensen die propageren dat je eigenlijk niets anders dan splines zou moeten implementeren: Geen gezeik met cirkels, lijnen en andere objecttypes. Splines, splines, splines. (Prof Blinn, 1985).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 mei 2020 12:26:56 schreef rew:
[...]
Er zijn mensen die propageren dat je eigenlijk niets anders dan splines zou moeten implementeren: Geen gezeik met cirkels, lijnen en andere objecttypes. Splines, splines, splines. (Prof Blinn, 1985).

En die schrijven dan het enige echte evangelie? Zoveel professoren, zoveel meningen. Neem covid-19 als voorbeeld. Wel mondmasker propageert de ene, nutteloos zegt de andere. Waren het geen Nederlandse proffen die de groepsimuniteit naar voor schoven als enige oplossing? Hoor je hen daar nu nog over spreken? Heel veel onderzoeken gebeuren met geld van bedrijven. Uiteraard willen die return. Heeft er al 1 onderzoek, gesponsord door Bayer of Monsanto, tot resultaat gehad dat het product niet op de markt mocht komen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het is een klein beetje Off-topic, maar stel toch even de vraag.
Ik ben bezig met een Ulp te maken voor Eagle om g-code te genereren voor Laser engraver. Hierbij raak ik wat vast in de code om een offset toe te voegen.
Mijn vraag bestaat dergelijke Ulp reeds?

fatbeard

Honourable Member

Qcad kent wel splines, maar lust deze file toch niet.
Met welk programma is die file gemaakt?
Hammond levert standaard alleen DWG...

Mijn code doet geen splines omdat ik nog niet weet hoe ik dat moet implementeren...
In de 2012 DXF definitie staan de closed, periodic, rational, planar en linear splines; met een graad tussen 1 en god-weet-hoeveel (Qcad houdt het bij 11 voor gezien).

Nadere analyse van de DXF file laat geen duidelijke probleempunten zien, afgezien van

code:

  9
$CUSTOMPROPERTYTAG
  1
Date Created
  9
$CUSTOMPROPERTY
  1
01/20/2017

wat voor een recentelijk gecreëerd bestand toch wel vreemd mag heten.

EDIT
@Gij Kieken: wellicht een open deur: https://en.wikipedia.org/wiki/G-code

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Qcad 3.24 opende de file zonder problemen.

Ik heb geen idee waarmee Hammond de file heeft gemaakt, ik heb de file zo gemaild gekregen nadat ik daar om had gevraagd bij de support van Hammond.
De laatste paar files die ik van Hammond heb gehad waren in ieder geval wel allemaal in dxf.

fatbeard

Honourable Member

Ik haal ze gewoon zelf van hun website... Daar staan ook 3D files, reuze praktisch.

Misschien dan toch maar een update kopen van Qcad (ik zit nog op 3.15.5)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.