Motor lintzaag

Heel de voormiddag heeft de zaag gewerkte na de middag maakte hij alleen nog maar een grommend geluid.
Motor is een 380V 2,5pk 2000tr merk weet ik niet

Klinkt als een kapotte condensator.

Waarschijnlijk is het 3000 rpm, geen 2000?
Maak eens een foto van het type plaatje.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 26 mei 2020 22:16:17 (21%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Interessante mededeling.

Of wilde je vragen hoe je 'm weer werkend krijgt? ;)

Geef even wat meer informatie. Is ie op 1 of op 3 fase aangesloten, loopt ie nog soepel, ruikt ie verbrand of niet enzovoorts enzovoorts.

Foto's van aansluitbordjes e.d. zijn ook altijd handig.

In ieder geval, controleer alle aansluitingen, controleer de aanloop of steinmetz-condensator indien aanwezig, controleer of ie mechanisch goed loopt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hallo Ruud, welkom hier.

Is een 380V dus 3 fasen machine, heeft geen condensator nodig denk ik. Mist er misschien een fase ergens?

Zonder verdere info is het lastig voor anderen om daar wat over te zeggen. Maak even zo duidelijk mogelijke foto's en kijk even hoe je ze hier kan plaatsen.
Je kan ook een afbeelding zoeken op internet en een linkje daar naartoe plaatsen. Alleen als die afbeelding ooit verdwijnt daar, dan zie je t hier ook niet meer.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op dinsdag 26 mei 2020 22:20:28 (63%)

zit sinds 2009 in de PV.

Hallo,
Ik denk toch dat het 2000tr is hoor, is wel een lintzaag!
Waar staat die condensator als ik vragen mag?

als het een driefasige motor is die aangesloten is op een 3fasig net, dan zit er geen aanloopcondensator op. Lijkt meer alsof er een fase uit ligt. Zie net dat Andre1973 dezelfde opmerking maakt.

[Bericht gewijzigd door toeter op dinsdag 26 mei 2020 22:20:27 (14%)

Op 26 mei 2020 22:17:24 schreef andre1973:
Is een 380V dus 3 fasen machine,..

Wie zegt dat?
Een kleine 230/400V motor kan met een condensator uitgevoerd zijn. (Steinmetz). Maar een fase eruit kan ook.

Op 26 mei 2020 22:19:20 schreef RuudHD:
Hallo,
Ik denk toch dat het 2000tr is hoor, is wel een lintzaag!

Zit er een reductor op?
Kan ook nog een seriemotor zijn, alhoewel dat voor een zaag zeer ongebruikelijk is (onbelast slaat zo'n ding op hol).

2.5 pk is ook een rare waarde, meestal is het 3 pk of 2.2 kW

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Is op 3 fase aangesloten.
loopt nog soepel met de hand.
Ruikt niet verbrand
Ster/driehoek

Ok toch 3 fasen. Zit er een motor beveiliging of relais tussen? Grote kans dat er ergens een fase uit ligt of kabelbreuk, relais contact stuk oid.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

10 tegen 1 dat er een fase mist.
Er kan een zekering defect zijn, maar ook een kontakt in je ster/driehoek schakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb de schakelaar los gehaald en ik meet 1x 220V 2x 219V
Aan de motor:
Br/Br 215V
Zw/Zw 207V
Bl/Bl 2V

benleentje

Golden Member

Ja je mist een fase of 1 van de relais schakelt niet meer goed mee. Zo te zien is het een sterdriehoek schakeling en dan zitter er meerdere relais in.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het een ster/driehoek is met magneetschakelaars dan is je Net-magneetschakelaar deels defect.
Maar er kan net zo goed een zekering in de verdeelkast (of elders) uitliggen.
Meten is weten

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Is het een automatische of een hand bediende ster/driehoek.
Is het een oud Belgisch 130/230 volt net? want er komt niet 1x 380 of 400 volt in je metingen voor. zoals al eerder is gevraagd plaats een foto van het gegevens plaatje van de motor.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Het is toch 2800tr,sorry!!
Hier een foto vh plaatje.

motor is bedoeld voor 380V (driehoek) zoals aansluiting schema links of 690V ster, schema recht.

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op woensdag 27 mei 2020 12:28:11 (29%)

Jacques van Montfort
Anoniem

Meet aan de schakelaar de spanning tussen R-S, R-T en S-T
Dit hoort 3x 380V te zijn.

Maak de machine spanningsloos
Zet de schakelaar op 0
Meet aan de schakelaar de weerstand tussen U-X, V-Y en W-Z
Dit hoort 3x dezelfde weerstand te zijn (zeg ons de 3 waarden)

Als we de resultaten kennen van deze metingen kunnen we weer verder

Door het hamerslag groen lijkt het mij een oude lintzaagmachine met gietijzeren wielen en frame (niet kapot te krijgen dat spul). De motor heeft even vermogen nodig om deze wielen deze aan het draaien te krijgen. Vandaar de handmatige ster-driehoek schakelaar. Als je te snel overschakelt of in 1x naar driehoek schakelt kunnen de stoppen er uit springen. Dus waar ik zou beginnen is in de meterkast en de zekeringen / automaten checken. Daarna pas kijken naar de machine zelf. Weinig kans dat daar "opeens" iets mis is. Tenzij een steemarter of knaagdieren kabels hebben doorgevreten.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je niet verder geschakeld had en de motor in ster had laten draaien. Op zich geen probleem, alleen een dikke eiken balk doorzagen kan dan te veel zijn voor de wikkelingen waardoor deze doorbranden. Maar aangezien er niets verbrand ruikt, zal dit niet het geval zijn.

De motor is 2800 rpm, geen 2000 dus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 27 mei 2020 12:17:38 schreef EdbO:
Door het hamerslag groen lijkt het mij een oude lintzaagmachine met gietijzeren wielen en frame (niet kapot te krijgen dat spul). De motor heeft even vermogen nodig om deze wielen deze aan het draaien te krijgen. Vandaar de handmatige ster-driehoek schakelaar. Als je te snel overschakelt of in 1x naar driehoek schakelt kunnen de stoppen er uit springen. Dus waar ik zou beginnen is in de meterkast en de zekeringen / automaten checken. Daarna pas kijken naar de machine zelf. Weinig kans dat daar "opeens" iets mis is. Tenzij een steemarter of knaagdieren kabels hebben doorgevreten.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je niet verder geschakeld had en de motor in ster had laten draaien. Op zich geen probleem, alleen een dikke eiken balk doorzagen kan dan te veel zijn voor de wikkelingen waardoor deze doorbranden. Maar aangezien er niets verbrand ruikt, zal dit niet het geval zijn.

Het is inderdaad een oude degelijke lintzaag(Centauro 600) automaten zijn nog ok er hangt op de zelfde lijn nog een stofafzuiging en deze werkt nog prima.als ik de zaag wil starten, wat niet gaat natuurlijk maakt hij een grommend geluid en voel ik dat de motor warm wordt .Geen last van knaagdieren!

Misschien had je over een eerdere suggestie heen gelezen: draait alles vrij als je met de hand aan een loopwiel draait?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
benleentje

Golden Member

Het toerental van de machine is totaal niet belangrijk om het probleem op te lossen. Ga maar eerst een spanningen meten en Controleren op zekeringen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 27 mei 2020 15:27:34 schreef Gerard*:
Misschien had je over een eerdere suggestie heen gelezen: draait alles vrij als je met de hand aan een loopwiel draait?

Alles loop vrijmotor is niet vast!