Stroomspoelen tbv warmtepomp

De installateur van onze warmtepomp heeft me 3 stroomspoelen gegeven om te plaatsen om de binnenkomende fasen. Het doel is dat de stuureenheid van de warmtepomp niet meer zal vragen dan mijn 3x25A aansluiting kan leveren.

De spoeltjes zijn vrij fors van formaat en ze zouden in de groepenkast (met wat passen en meten) maar net passen onder de hoofdschakaar. Ik twijfel dus of dat wel de juiste manier is.

Hoe worden deze spoeltjes normaliter weggewerkt? In de groepenkast of eventueel in een aparte behuizing?

Ik zou ze in een aparte kast zetten naast de groepenkast. En dan elektrisch gezien aan de uitgang van de hoofdschakelaar. Dan kun je spanningsvrij werken zonder dat je zegels moet verbreken.

Ik heb ze onder de hoofdschakelaar geplaatst. Was inderdaad passen en meten.
Hoofdschakelaar zit bij mij gewoon in de groepenkast dus daar hoefde geen zegels voor verbroken te worden.
De 3 kabeltjes heb ik via een warteltje naar buiten gevoerd.

De hoofdschakelaar zit inderdaad in de groepenkast. Maar om die spoelen om de draad te krijgen moet je de draad los maken en daar staat prik op die je alleen uit krijgt door de hoofdzekeringen los te draaien.

Ah, op die fiets. Als ze klikbaar zijn geldt mijn bezwaar niet. Ik ging uit van kernen waar je de draad door moet steken.
Verder maakt het niet uit of je ze voor of na de hoofdschakelaar zet, is maar net waar de meeste ruimte is.

Let op: als het stroomtransformators zijn, mag je ze aan de secundaire kant niet "open" laten; als er dan stroom door de primaire geleider loopt, krijg je aan de secundaire kant een gevaarlijk hoge spanning, die ook schadelijk kan zijn voor de stroomtransformator. Deze moet dus aangesloten zijn op het meetinstrument, of kortgesloten worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Er zit vaak bij die dingen intern een weerstand in die de secundaire stroom omzet in een meetspanning. Loskoppelen is dan geen probleem.

Spanning staat en stroom gaat!

De varianten die ik heb moeten er omheen geschoven worden dus in mijn geval dan inderdaad beter na de hoofdschakelaar. Ik ga dus een extra kast aan de zijkant plaatsen.

Ook om een andere reden (en daar heb ik een vervolgvraag over). Naast de warmtepomp heb ik ook een laadpaal voor een electrische auto en beide apparaten hebben functies om het gevraagde vermogen terug te schroeven als er elders meer gevraagd wordt.

De laadpaal prikt in op de slimme meter en de stroomspoeltjes van de warmtepomp geven wat meer flexibiliteit qua plaatsing.

Normaliter is het opgenomen vermogen van de warmtepomp max 7A per fase maar dat kan bij echt koude nachten wel hoger zijn als het elektrisch element bijspringt. Ik wil dan niet het risico lopen dat als ik op een koude nacht de auto oplaadt, dan gedurende de hele nacht de warmtepomp zichzelf deels uitschakelt. Ik heb daarop bedacht dat ik het zo wil maken dat de stroomspoelen het verbruik van de lader niet meenemen in hun meting terwijl de laadpaal wel alles meet.

Zo hoop ik te bereiken dat beide systemen hun opgenomen vermogen dynamisch regelen, maar dat de warmtepomp voorrang heeft op de laadpaal. En ik de aansluiting op 3x25A kan houden.

Kan/mag dat? Of werkt het zo niet?

Dat kan heel makkelijk leiden tot overbelasting, want de warmtepomp ziet het verbruik van de autolader dan niet.
Dit lijkt me een slechte oplossing.

Verder zie je dat een aansluiting van 3x25 A tegenwoordig aan de lichte kant is...

EDIT:
Bij nader inzien... het laadstation zou dan al afgeschakeld kunnen zijn.
Het lijkt me meer een kwestie van: wie haakt er het eerst af.

[Bericht gewijzigd door Boudie op donderdag 28 mei 2020 12:14:29 (24%)

Vervangen DOOR.

Op 28 mei 2020 12:12:30 schreef Boudie:
Het lijkt me meer een kwestie van: wie haakt er het eerst af.

Dat is inderdaad precies het doel, ervoor zorgen dat de laadpaal als eerst afhaakt. In mijn beleving zou dat zo geborgd moeten zijn, maar ik vraag me af of ik hier een denkfout in maak.

Of dit gaat werken hangt helemaal af van de laadpaal en warmtepomp. Als de laadpaal zich daadwerkelijk helemaal tot 0 laat regelen gaat dit wellicht goed.

De vraag is echter wel hoe goed die 2 regelingen op elkaar gaan reageren. Maar dat is waarschijnlijk ook zo als je beide de hoofdaansluiting laat meten. Als er enige vertraging zit tussen meten en terugregelen zou het best kunnen zijn dat ze gaan staan oscilleren. Ze regelen dan beide op, zien dat er teveel verbruik is, en regelen dan samen weer omlaag, zien dan weer dat er ruimte is omdat de andere ook is gestopt, etc.

Spanning staat en stroom gaat!

Dat oscilleren zou kunnen als je ze beide ook elkaars stroom laat meten, dus op dezelfde plaats meet. Met de opstelling die de TS voorstelt zou dat m.i. niet kunnen gebeuren, omdat de warmtepomp zich nooit iets aantrekt van de laadpaal, en de laadpaal zal nu alleen het resterende beschikbare vermogen gebruiken.

Dit betekend natuurlijk wel dat je auto 's ochtends niet (helemaal) opgeladen is als de warmtepomp de hele nacht veel heeft verbruikt. Aangezien de laadpaal verbonden is met de slimme meter, is er geen simpele mogelijkheid om de laadpaal voorrang te geven, dus dit lijkt me wel de slimste oplossing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 28 mei 2020 14:49:17 schreef SparkyGSX:
Dit betekend natuurlijk wel dat je auto 's ochtends niet (helemaal) opgeladen is als de warmtepomp de hele nacht veel heeft verbruikt. Aangezien de laadpaal verbonden is met de slimme meter, is er geen simpele mogelijkheid om de laadpaal voorrang te geven, dus dit lijkt me wel de slimste oplossing.

Ja, dat de laadpaal dan de laagste prioriteit heeft is dan een bewust gekozen concessie.

Zoveel trekt die warmtepomp toch niet? Die van mij heb ik scherp in de gaten gehouden deze winter, 1 a 1,5 kW is normaal verbruik, alleen tijdens de ontdooiactie gaat hij eventjes flink wat stroom trekken.

De TS had het over electrisch bijverwarmen, dat zal wel fors meer zijn dan 1.5kW

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, het gaat inderdaad over het opvangen van de pieken als het elektrisch element bijschakelt, wat dus (hopelijk heel) incidenteel zal zijn. Dat element kan inspringen als het heel hard vriest en als de boiler wekelijks extra verhit om ongewenste levensvormen te vernietigen. Daarbij is het gedrag van die boiler nog te plannen.

De warmtepomp zelf trekt maximaal 4,8 kW, maar moduleert en de daadwerkelijke vermogensopname zal dus over algemeen een stuk lager zijn.

Vandaar de keuze om te zoeken naar een manier om de pieken te beheersen ipv de aansluiting te verzwaren.