0-10 volt > 0-12 volt DC ventilator sturing

Goedemorgen,

Voor mijn Solaredge omvormer heb ik een aantal dagen een oude pc ventilator onder de koelribben gehangen. De temperatuur is aardig gezakt van 55 graden naar 40 graden. De ventilator stuur ik nu aan en uit via een simpele Z-wave stopcontact en Domoticz. Alleen zou ik dit graag via een 0-10 volt regelaar doen. Bestaat er ook iets dat je via een 0-10 volt signaal, de voedingsspanning kunt regelen of nog beter een PWM regelaar.

Ik hoor graag van jullie

Met vriendelijke groet,

Patrick

Dat kan.
- Is uw voorkeur elektronica of iets Arduino-gebaseerds met simpele hardware maar programmeerwerk ?
- Zijn er aanvullende wensen zoals instelbare boven / ondergrenzen etc ?

Hallo Aart,

Thuis heb ik al een aantal z-wave apparaten, dit zou dus een mogelijkheid kunnen zijn door gebruik van een Qubino Flush Dimmer voor het 0-10 volt signaal.
Arduino heb ik nog geen ervaring in, maar sta altijd voor iets nieuws open.

Ook heb ik nog een Siemens logo liggen waar ik ook mee zou kunnen gaan regelen.

Wat bedoelt u met boven/ondergrenzen?

Of de ventilator stil mag vallen / op 100% mag draaien.
Precies van 0-100% van 0-10V regelen is iets lastiger, er is dan terugkoppeling vanaf de fan nodig.

Overigens doorzie ik de situatie niet heel goed; de solar converter heeft extra koeling nodig om een bepaalde reden ? En een gewone temperatuur geregelde fan volstaat niet ?

Ik heb er een soort beeld bij, maar ben met de precieze definitie van de door u genoemde termen niet zo bekend, en heb er geen ervaring mee.

Het precies op 0-100% is niet nodig zolang hij maar een beetje op de gewenste temperatuur blijft.

Ik heb ook al gekeken naar een temperatuur geregelde fan, maar hoe werkt dat precies? Ik had al wat gelezen over een NTC, maar kunnen die de vermogens aan van de ventilatoren.

Daar komt een kleine schakeling bij, maar flinke geregelde fans compleet met een sensor er aan zijn te koop voor computer toepassingen. Soms kan men ze ook slopen uit oude computers of -voedingen.

Knutselen is leuk, maar het lijkt mij voor zo een toepassing wat eenvoudiger en gepaster.

Lambiek

Special Member

Op 28 mei 2020 10:29:52 schreef patricksluis:
De ventilator stuur ik nu aan en uit via een simpele Z-wave stopcontact en Domoticz. Alleen zou ik dit graag via een 0-10 volt regelaar doen.

Wat is de spanning van je ventilator?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo Lambiek,

Ik heb nog geen ventilatoren besteld, zat er aan te denken om hier pc ventilatoren voor te gebruiken 12 VDC

Lambiek

Special Member

Als je een PC ventilator wil gaan gebruiken of een andere 12VDC ventilator, dan kun je dit gebruiken. Kun je zo maken op een stukje gaatjes board.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er is toch niet meer nodig dan een ventilator en een Klixon? PWM? Arduino? Toerental? Allemaal overkill.

De ontwerpeis is tenslotte niet bepaald erg lastig:

zolang hij maar een beetje op de gewenste temperatuur blijft.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Neem een Papst variofan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@big_fat_mama daar heb je ook gelijk in, vaak wil je het weer te mooi maken:)

Ik ga er eerst wat pc ventilatoren met een simpele voeding bestellen en dan zien we wel weer.

Iedereen bedankt voor de moeite! _/-\o_

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

vaak wil je het weer te mooi maken

O nee hoor, dat wil ik helemaal niet.
Hoe simpeler hoe beter luidt hier het devies.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Hoe simpeler hoe beter luidt hier het devies.

Zou dat niet moeten zo eenvoudig als voor de toepassing mogelijk is?

Met jouw uitspraak zou enkel een ventilator het meest simpele zijn ;). Het toevoegen van een klixon is dan al minder simpel maar het eindresultaat is toch echt beter omdat het onnodig stroom verbruik tegen gaat

Ik ben je maar een beetje aan het plagen hoor ;). IK heb wel geleerd dat eenvoudige oplossingen het beste werkt minste kans op storing.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dan komen we overeen, waarde - ik was ook maar een beetje aan het plagen.
Wat kan het toch mooi zijn om op dezelfde golflengte te zitten (om het maar even electronisch te houden :) )

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord