uv led brand door

Hallo mensen

Ik zit met een probleem waar ik maar niet uit kom.
Ik wil een uv smd led aansluiten op een oplader van een telefoon.
Output oplader is 5 volt en 1 amp.
Nagemeten en geeft op de multimeter 4,92 aan.
Led diode: 3.2 tot 3.4 volt en 20 ma
volgens de berekeningen van de tabellen moet je dan een weerstand gebruiken van 82 ohm.
Maar dan licht de diode op, brand een halve seconde en is aan bonken.
Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd?
Geeft een oplader van een telefoon andere stroom of zo?
Ik heb 2 verschillende uv leds liggen , allebei met dezelfde waarde en allebei branden ze door.
Ik prakiseer me gek maar iedere keer kom ik weer op hetzelfde uit.
Als het goed is moet dit werken, maar doet het niet.
Wie kan mij helpen?

gr Willem

meten is weten. welke stroom loopt er, hoeveel spanning staat er dan op de led?

ik speel altijd veilig. een led van 20mA geeft op 15ma bijna geen verschil in lichtsterkte.
en neem de absoluut worst case waardes.
5V adapter, 3.2V led, staat er 1.8V over de weerstand.
1.8V 20mA is 90ohm. neem dan bv 100 of 120 ohm.

vergeet ook niet dat weerstanden een tolerantie hebben.
een 90ohm kan makkelijk 81 als 99ohm zijn.
als je al op het maximum van de specs gaat zitten (20mA) en je krijgt de minste afwijking, maak je brokken.

herrekenen dan geeft ons dat er bij 100ohm iets van 18mA loopt, en bij 120ohm 15mA.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Is de output van die lader wel 5V?
Ik heb hier telefoonladers( niet voor smartphones) liggen waar 5V 1A opstaat maar geven wel 7.5V onbelast.
Zoals fcapri zegt eerst even meten.

edit: 4.92 sorry overlezen

LDmicro user.

Nagemeten en geeft op de multimeter 4,92 aan

Zijn dat 4,92 peren of appels ?
En heeft dat betrekking op een meting over een onbelaste lader of over de diode?
Wat zijn de specs van de UV LED's ?

Dank voor jullie antwoorden
Fcapri Ik zal het eens proberen met 100 ohm
maar ik vond ze daarvoor eigenlijk te snel doorbranden
Ik moet eerlijk wezen dat ze wel erg fel branden, die seconde dan.
En MGP ik heb hem doorgemeten met een standaard multimeter en deze gaf 4,92 aan.
Dit heb ik gemeten toen er niets op aangesloten was dus ik denk dan onbelast.
je weet wel, doorknippen strippen rood en zwart op de meter en deze gaf toen die 4,92 aan.
ook nog met de mantel gedaan en geprobeerd maar ook deze brande door.
En Brainbox ik heb hem niet over de diode gemeten maar eigenlijk heb ik dat ook nog nooit gedaan.
hoe doe je zoiets?
en wat je met specs bedoeld weet ik al helemaal niet.
Ik ben geen kenner maar hobbyist.
Kan iemand mij ook vertellen met hoeveel watt je eigenlijk smd leds soldeerd.
De soldeerbout die ik gebruik is 40 watt.
Ik heb er ook nog een van 19 watt.
Kan het zijn dat ik die smdtjes zelf om zeep help

gr Willem ;)

Die 4,92 zijn waarschijnlijk volts, maar zet dat er dan ook bij.
Specs is een afkorting van specificaties, een opsomming van de eigenschappen zoals de fabrikant die geeft.
Als het een smd led is, is die dan wel 20mA? Dat is waarschijnlijk het maximum wat hij mag hebben. Zo'n led doet het al goed bij 1 of 2 mA. Dus begin eens met een weerstand van 1k.

Bij solderen gaat het niet zozeer om het vermogen van de bout, maar om de temperatuur. Als die 40W ongeregeld is, dan kan de temp behoorlijk oplopen. Als jij daarbij ook nog wat onhandig, lang aan het "braden" bent, dan is zo'n klein smd componentje zo om zeep. Dus ja, kan.

Ik zou eerst eens wat meer gaan meten.
- spanning op de voeding met led aangesloten
- spanning op de led
- stroom door de led
- meet de weerstand, is ie wel echt 80R?

...want meten is weten, gissen is missen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Als de led het (eventjes) doet is hij in ieder geval niet door het solderen overleden.

Reken even op 5.2V uit de lader. Reken met 3.2V over de led. Het verschil is 2V en 2V/82Ohm = 24mA. Te veel.

Als je nu mikt op 10mA, door de weerstand (ongeveer) te verdubbelen, dan zit je veilig voor mogelijke variaties in de omstandigheden.

Onder andere: Je led wordt warm en gaat minder spanning nodig hebben.

Het is mogelijk dat de USB voeding normaal 5.25V levert, maar dat wat in laat zakken als er helemaal niets (alleen een multimeter telt als "niets") aangesloten is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ledspanning die heel dicht bij de voedingsspanning zit is altijd heel onhandig, beter een stukje hogere spanning kiezen.
(nu geeft een kleine spanningsverandering enorme stroomverschillen door de led)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind dat 3.5V leds op 5V voeding net kan. Maar eigenlijk moet je dan wel een "voorzorgsmaatregel" nemen en gewoon wat marge nemen.

Als je te weinig licht hebt bij 10mA dan kan je gaan nadenken over wat je dan voor oplossing gaat kiezen. Nauwkeurig gereguleerde stroom op 19mA. Hogere voedingsspanning of 2x zo veel leds.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

en wat je met specs bedoeld weet ik al helemaal niet.

Specs=specificaties

Een elektronisch onderdeel heeft eigenschappen die belangrijk zijn om te weten bij het gebruik er van.
Die staan beschreven in een spec list.
Zoals bij een LED maximale stroom, reverse spanning, golflengte, forward, spanning etc.
Als je die gegevens niet hebt blijft het gokken hoe je dit component moet gebruiken.

Arco

Special Member

Ik vind dat 3.5V leds op 5V voeding net kan.

Ah,

Die 3.5v had ik overheen gelezen... (veel UV leds zitten rond of zelfs boven de 5v...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 28 mei 2020 09:37:42 schreef rew:
Reken even op 5.2V uit de lader. Reken met 3.2V over de led. Het verschil is 2V en 2V/82Ohm = 24mA. Te veel.

Wellicht wat veel, maar dan verwacht je nog niet dat ze in een paar seconden sneuvelen.

Zo schokkend is 24mA nou ook weer niet, de meeste felle leds zijn overigens ontworpen voor 30mA.

Toch wel knap dat een UV led zichtbaar licht geeft....

Heeft dat geval een plastieken onhulling? zo ja, dan kan het hooguit een UV-A /UV-B led zijn. (Solarium / Blacklight)

Je zou hier printplaten mee kunnen belichten, geld mee kunnen testen, of jezelf een tintje kunnen geven.

Lucht steriliseren en / of ozon mee maken gaat met zo een LED niet gebeuren.

Inderdaad, 20mA is wel knap veel voor een SMD LED...
Ik ben bang dat dit zijn absoluut maximale waarde is, welke toch overschreden is.
Mogelijk heeft dat geval ook nog heatsinking via zijn aansluitingen op de print nodig.

Neovo

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Kortom, we moeten weten wat voor led het is anders komen we er niet uit.

Arco

Special Member

Wat ik heb gelezen, is dat de meeste UV leds een stuk gevoeliger zijn voor hoge stroom en veel eerder het loodje leggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Maar op papier zou dit toch moeten kunnen. Mogelijk de LED verkeerdom aangesloten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je de led verkeerdom aansluit gaat hij van 5 volt niet stuk.

Anoniem

Even heel fel oplichten en dan niks meer lijkt niet op een paar mA meer, maar op een gebrek aan stroombegrenzing. Bij invers aansluiten heb je dat oplichten niet, en 5V is meestal wel de inverse limiet voor leds, maar het zou me verwonderen. 't lijkt toch een iets radicaler fout te zijn.
TS lijkt nogal onervaren. Zal toch de weerstand niet parallel aan de led geplaatst hebben?

Wat voor adapter gebruik je? Sommige oude dect telefoonladers bevatten enkel een transfo. De gelijkrichter zit dan in het apparaat.
Meet je gelijk of wisselspanning?
Hoe meer details je geeft hoe beter het antwoord.
Zo is het gissen.

McAwesome

Golden Member

Misschien toch best de weerstand ook eens meten met een multimeter. Voor hetzelfde geld is het geen 82 ohm maar 8,2 ohm...

benleentje

Golden Member

Het verschil is 2V en 2V/82Ohm = 24mA. Te veel.

Maar dan nog moet de led dan wel even kunnen volhouden. Ik heb wel eens een groen led mishandel met 100mA het is dan net een gele led geworden en tot mijn verbazing ging dat nog minuten lang goed.

UV-leds zullen best gevoeliger zijn maar dan nog zou 4mA extra toch wel langer dan een seconde moeten zijn. Maar zonder specifieke gegevens van de led blijft het gokken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 mei 2020 17:16:38 schreef grotedikken:
, en 5V is meestal wel de inverse limiet voor leds,

Maar let op: Dat is een spec uit de begintijd van de leds. Toen was dat inderdaad de doorslagspanning. Tegenwoordig copieren ze die spec uit een oud datasheet omdat niemand zich daar druk over maakt. Ik heb het met een paar ledjes geprobeerd, maar er gebeurt niets bij 30V (*) en daarna doen ze het gewoon als je hem weer normaal aansluit.

De fabrikant behoudt zich het recht voor om ledjes waarbij het minder dan die 30V is gewoon uit te leveren. Dus je kan er niet op rekenen.

Maar goed. m.i. kan je beter eerst iets werkends proberen te maken en dan later, zo nodig(!), optimaliseren/opvoeren.

(*) De labvoeding ging niet verder en ik vond het niet belangrijkg genoeg om de 60V labvoeding aan te gaan zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/