Interessante video over ontkoppeling en "Ground-Bounce"

blackdog

Golden Member

Hi,

Af en toe kom ik een video tegen die heel duidelijk een topic uitlegt en net kwam ik er weer een tegen en die deel ik graag.
Er wordt in de video uitgelegt wat er nodig is voor goede ontkoppeling en wat de pijnpunten zijn aan de hand van DDR2 geheugen.

Denk nu niet, Ooo maar dan geld het niet voor mij, ik gebruik alleen 2 laag printjes :-)

https://www.youtube.com/watch?v=Ud-QU5m4gRQ

Het is een video uit EMC training van www.siemc.com

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zeer interessant onderwerp, ik heb hier tijdens een aantal ontwerpen ook veel aandacht aan besteed. Voornamelijk met buck converters. TI heeft daar ook een hele mooie appnote over. Daar gaat het over de keuze van de condensatoren om de voeding heen. http://www.ti.com/lit/SLTA055

Daarnaast is het PCB ontwerp ook belangrijk. Goed opletten hoe de stromen lopen. Voor je het weet heb je een antenne gemaakt.

Ik vind het altijd wel een leuk onderdeel van het werk om zoon appnote door te lezen en die theorie dan toe te passen op een ontwerp. Zeer leerzaam.

PE2BAS
blackdog

Golden Member

Hi hardbass, :-)

Ik zie beide in elkaars verlengde liggen, de TI app note gaat tot grofweg 100MHz
en de video waarvan ik de link liet zien, gaat grofweg tot 5 a 10 GHz.

De video geeft dus een voorbeeld van een DDR2 module en de verbruikt echt veel stroom als alle bitjes tegelijk 0 of 1 worden.
Dat geeft piekstromen tot bijna 2-Ampere bij een flank van 0,35nSec.

Een moderner stukje PC electronica is de USB3.2 bus, die gaat ruim over de 10GHz heen,
gelukkig niet bij die grote stromen van het DDR2 geheugen in de video.

Dit TI IC laat mooi zijn met welke frequenties USB3.2 werkt: TUSB1002A USB3.2
Dit is nog een "Low Power" IC, dus dan zijn de ontkoppelstromen niet zo groot, maar dus wel snel.

En dan het moderne DDR5 geheugen stripje, dat gaat tot 8,4HGz zover de informatie die ik hierover heb kunnen vinden.
Ik vind het bouwen van een moederboard met DDR5 "Black Art" :+

Mooi om dat allemaal te leren, heb er alleen de tijd niet voor en alleen al het geld niet voor goede meetapparatuur.
Wil je een leuk setje spul hebben, dan ben je de prijs van een paar woningen kwijt...

Alleen al een symetrische probe voor je scoop, die als je product met 10GHz clock werkt, 50 tot 100GHz zijn.

Nog wat mooi spul in een PDF van KeySight, nu niet voor meten aan PCB's maar op Wavers.
https://www.keysight.com/upload/cmc_upload/All/OnWaferMillimeter.pdf

Mijn piratentijd heeft mij echt geholpen om goed te laten indalen dat iedere mm draad een spoel is.
Dat was in het begin rond de 1,3Mhz en later rond de 105MHz.
Die 105MHz zender stond naast de audio apparatuur als open model, wel netjes gebouwd maar een open QQE0312 die 15-Watt output gaf.
Vier meter daarboven een GP antenne, dus het is denk ik wel duidelijk in wat voor veld de audio apparatuur zich bevond.

Mijn doel was altijd geen brom of prut in het audio van de zender.
Dat heeft dus zeer veel experimenteren opgelevert met ferriet kralen, kleine ceramische condensatoren, alle kabels ontkoppelen, nooit spaghetti bedrading toepassen, las alles over zenders en ontkoppeling in de HF boeken van die tijd, enz,enz.

En ja, ik ben op mijn vingers getikt, alles kwijt, ook die mooi AKG microfoon.
Dus vooral met de nieuwe wetgeving advizeer ik niemand het zelfde path te volgen, doe het als zendammateur om de eerste kneepjes te leren voor je een "Black Art" PCB ontwerper wordt. :)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Oef dat gaat wel een beetje verder dan wat ik allemaal knutsel en op het werk kopen we eerder modules als we dat soort spul nodig hebben. Ik probeer alles op wat lagere frequenties te houden :)

Ik kan me echter wel goed voorstellen dat het schakelen van alle bitjes met een snelheid van 0.35nSec behoorlijk wat rommel veroorzaakt. Zeker omdat dit ook nog eens digitaal is met alle harmonische die daar bij horen. Het ontwerpen van de pcb lijkt me dan ook geen makkelijke klus. Als je nagaat hoeveel lagen er in een moederborden en videokaarten zitten, echt petje af voor de jongens die dat ontwerpen.

Net als telefoons, ik verbaas me steeds weer hoeveel kracht zoon ding eigenlijk wel niet heeft. Gewoon eventjes een 4k video afspelen bij 60hz, of het opnemen van een film in slowmotion. Daar wordt toch enorm veel data verwerkt, probeer dat maar eens te maken. Het is niet voor niets dat de aliexpress schermjes rond de 480x320 hangen.

En ja, ik ben op mijn vingers getikt, alles kwijt, ook die mooi AKG microfoon.

Ai dat is minder. Ik ben inmiddels wel zendamateur maar heb me er nog niet aan gewaagt iets (bewust) uit te zenden.

Voorlopig blijf ik fijn onder de gigahertzen :)

PE2BAS