Omvormer Duracell

Hallo,

Ik heb een omvormer van duracell een drinv15

AC meting op uitgang omvormer geeft ca 230volt wanneer aangesloten op een 12 volt geschakelde voeding
Ik heb geen accu ter beschikking vandaar de 12 volt voeding
Vermogen 12volt voeding ca 180watt
Indien ik een 9 volt ac trafo aansluit op de 230 ac uitgang van de omvormer krijg ik deze spanningsvorm

De 9 volt ac trafo op netvoeding geeft deze spannings vorm

Ik zou een soortgelijke spanning verwachten op de uitgang van de omvormer
Als de omvormer aangesloten wordt op de accessoires of sigaretten aansteker gaat de zekering van 15 A stuk
Er zit in de plug van de omvormer een zekering van 20A die blijft heel
Verbruik 12 volt voeding en omvormer onbelast ca 6.5watt
Stroomverbruik omvormer ca 400mA
Spanning op de 9 volt trafo is ca 10.9 volt ac

Er zitten 2 ic op print U1 is een KA7500 en U2 een AZ7500BM

Wie kan mij vertellen of de spanningsvorm correct is en een uitleg van de globale werking van de omvormer

De uiteindelijke gebruiker wil een laptop voeding aansluiten op deze omvormer
Misschien wel een verkeerde keuze ik hoor dan wel waarom

Alvast dank voor de inbreng
Mvg
Harrie

Die omvormer geeft een blokgolf, het net is een normale sinus.

Voor een dom apparaat is het prima, maar veel gevoeligere apparatuur vind zo'n budgetomvormer niet leuk.
Een geschakelde voeding zal bv een stuk lager rendement opleveren. Gevolg is dat dat ding een stuk warmer wordt wat de levensduur niet ten gunste komt, soms zelfs ten koste van het apparaat (niet ontworpen op zoveel inefficentie -> hitte ontwikkeling)

Advies is naar mijn mening om altijd een zuivere sinusomvormer te nemen.

Dit ding wordt verkocht als modified sine wave vermoed ik.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 28 mei 2020 16:58:03 (39%)

Het is een omvormer met een gemodificeerde sinus. De topwaarde is gelijk aan die van een normale sinus, maar het is een blok die in breedte wordt gemoduleerd. Veel apparaten hebben er geen last van, omdat de voeding toch de goede topspanning krijgt. Voor motoren ligt dat vaak anders. Een groot nadeel van deze omvormers is ook, dat ze op audio een vaak hoorbare ratel opleveren.
deze omvormers zijn jaren geleden al ingehaald door de pure sinusomvormers. De techniek is daar een hoogfrequent blokgolf, waarvan de duty cycle in het 50 Hz ritme wordt gevarieerd. Daarna wordt via een paar filters de HF component er af gehaald, zodat een zuivere sinus over blijft.
Deze omvormers leveren over het algemeen geen problemen, maar zijn dan ook een stuk duurder, vaak meer dan een factor twee of drie, afhankelijk van het merk.
Mogelijk werkt een laptop voeding er wel op. Dat zijn meestal schakelende voedingen, met aan de ingang een gelijkrichter met elco's. Helemaal zeker weet je het pas als je het probeert.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 28 mei 2020 17:20:30 (10%)

Arco

Special Member

Modified sine zijn veel simpeler en goedkoper te maken, maar werken dus niet op ieder apparaat.
(een 'echte' omvormer kost wel wat meer als drie tientjes... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

' t is ook geen echte blokgolf, het is een soort "trapgevel-sinus". Met 3 treden. Als het nu 30 of 300 of 3000 treden zouden zijn, zou het nog wat op een sinus gaan lijken... (Dat is dus ongeveer wat die pure sinusomvormers doen: die benaderen ' m ook in stapjes, maar in zodanig veel stapjes dat het overeenkomt met een echte sinus)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Volgens mij kan het geen kwaad je probes eens te compenseren.

Is dit wel een gemodificeerde blokgolf inverter. Er bestaan er ook die er een pure blokgolf uitgooien. Ik heb dat ook gezien met variërende dutycycle. Dat was pas een smerig signaal. Edit, dat doet deze volgens mij ook. De trapezium versie die ik gezien heb had echt stappen in spanning, niet een variërende nul doorgang tijd.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 28 mei 2020 18:38:27 (23%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De golfvorm is 'non-sinusoidal' volgens het etiket. ze claimen zelfs geen gemodificeerde sinus.

Voor een laptop lijkt het mij sowieso efficienter om vanaf de accu naar 19VDC te gaan.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 28 mei 2020 17:23:44 schreef Lucky Luke:
' t is ook geen echte blokgolf, het is een soort "trapgevel-sinus". Met 3 treden. Als het nu 30 of 300 of 3000 treden zouden zijn, zou het nog wat op een sinus gaan lijken... (Dat is dus ongeveer wat die pure sinusomvormers doen: die benaderen ' m ook in stapjes, maar in zodanig veel stapjes dat het overeenkomt met een echte sinus)

De meeste die ik tot nu toe gezien heb zijn aan/uit exemplaren. Om een trapspanning te maken heb je een trafo nodig met aftakkingen op de wikkelingen, extra diodes en afvlakcondensatoren en extra fets.
Wordt dan toch te kostbaar.
Pure sinus werkt niet in stapjes maar met pulsbreedte modulatie van een hoogfrequente blokgolf. (30 tot 100KHz). De amplitude varieert niet, maar wel de breedte van de blokken. Die varieert van nul tot volle breedte in het 50Hz ritme.( Digitale eindtrappen werken op dezelfde wijze, maar daar wordt de pulsbreedte geregeld in het ritme van het audiosignaal). Dan heb je alleen een schakelende FET brug nodig en een filter om het HF te verwijderen.

Op 28 mei 2020 18:36:46 schreef fred101:
Volgens mij kan het geen kwaad je probes eens te compenseren.

Dat niet alleen, maar de scope meet in de stand AC. Dat is een luie stand, want dan hoef je niet op het DC niveau te letten.
Omdat je in de AC stand geen gelijkspanning kunt meten, zal het vlakke stuk van de blokgolf naar rechts afzakken. De vlakke bovenkant is nl DC en die wordt geblokkeerd door de ingangscondensator, die zal langzaam ontladen.

Op 28 mei 2020 18:43:04 schreef Hunter:
De golfvorm is 'non-sinusoidal' volgens het etiket. ze claimen zelfs geen gemodificeerde sinus.

Voor een laptop lijkt het mij sowieso efficienter om vanaf de accu naar 19VDC te gaan.

Bij de specs op de website van Duracell Direct.nl staat gewoon "modified sinewave"

Scoopplaatje is inderdaad van een modified sinus op zijn eenvoudigste methode. Wel bijzonder is het scoopplaatje van de 9V trafo die op die modified sinus aangesloten is. Daar komt een nagenoeg sinusvormig signaal uit. Zal wel onbelast zijn. Het beeld zal wel veranderen als deze transformator belast wordt. Ook vind ik het vreemd dat een 15A autozekering springt als de onbelaste omvormer op de sigarettenaansteker aangesloten wordt.
Kan je een laptopadaptor op deze omvormer aansluiten?
Zoals mijn voorgangers al opgenoemd hebben kan je daarvoor beter een true sinus omvormer kiezen.
Als je toch de laptoplader daarop wil aansluiten dan zou ik tussen de lader en de omvormer een 5W weerstand van 47ohm plaatsen. De oplaadstroom van de elco in de lader wordt daardoor in ieder geval beperkt tot een voor de elco wat vriendelijkere waarde.

Op 28 mei 2020 20:33:29 schreef ohm pi:
Scoopplaatje is inderdaad van een modified sinus op zijn eenvoudigste methode. Wel bijzonder is het scoopplaatje van de 9V trafo die op die modified sinus aangesloten is. Daar komt een nagenoeg sinusvormig signaal uit. Zal wel onbelast zijn. Het beeld zal wel veranderen als deze transformator belast wordt. Ook vind ik het vreemd dat een 15A autozekering springt als de onbelaste omvormer op de sigarettenaansteker aangesloten wordt.
Kan je een laptopadaptor op deze omvormer aansluiten?
Zoals mijn voorgangers al opgenoemd hebben kan je daarvoor beter een true sinus omvormer kiezen.
Als je toch de laptoplader daarop wil aansluiten dan zou ik tussen de lader en de omvormer een 5W weerstand van 47ohm plaatsen. De oplaadstroom van de elco in de lader wordt daardoor in ieder geval beperkt tot een voor de elco wat vriendelijkere waarde.

Volgens mij is foto 1 de 9v trafo op dat ding (dus vieze soort van golf eruit) en is de foto met sinus als ie dezelfde trafo op het normale 230V net aansluit (aka een normaal stopcontact). Dan krijg je een nette sinus.

Die 15A zekering: Ik gok dat er een paar stevige condensatoren in zitten. Zonder enige vorm van beperking proberen die ff in een split-second op te laden. Dan gaat, zeker een snelle zekering, er wel aan.

Op 28 mei 2020 16:47:26 schreef DJSmiley:
Een geschakelde voeding zal bv een stuk lager rendement opleveren. Gevolg is dat dat ding een stuk warmer wordt wat de levensduur niet ten gunste komt, soms zelfs ten koste van het apparaat (niet ontworpen op zoveel inefficentie -> hitte ontwikkeling)

Kun je dit iets verder uitleggen? Dat de inrush current voor het laden van de condensator wat minder prettig verloopt dan bij een gewone sinus snap ik (zie ook 5W 47ohm opmerking ohm pi). Maar wat gaat er daarna nog allemaal mis?
Ik dacht dat een blokgolf (of gewoon DC van bv 250V) juist prima werkte bij een geschakelde voeding: je condensator wordt juist continu bijgeladen ipv alleen op de toppen van de sinus.

Nee, andersom: Hij wordt alleen bijgeladen op de voorflank van het blok. De complete "top van het blok" doet ie (vrijwel) niets.

Dit resulteert in een grotere piekstroom en daarom een groter verlies over de ESR van de condensator en in de gelijkrichtbrug.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 mei 2020 07:25:33 schreef rew:
Nee, andersom: Hij wordt alleen bijgeladen op de voorflank van het blok. De complete "top van het blok" doet ie (vrijwel) niets.

Dit resulteert in een grotere piekstroom en daarom een groter verlies over de ESR van de condensator en in de gelijkrichtbrug.

De blokgolf is toch gewoon 50Hz?
Dus na de gelijkrichter heb je 325Vdc met om de 10ms een dipje van de nuldoorgang.
De belasting onttrekt met bv 50kHz hier energie aan. Dus elke 0,01ms.

Maar door de DC-achtige spanning op de condensator, wordt deze meteen weer opgeladen, in tegenstellng tot een echt sinus signaal waar dit alleen op de flank van de top gebeurt.

Dus na het initiele opladen zie ik alleen een LAGERE piekstroom. Maar schijnbaar maak ik ergens een denkfout?

Op 29 mei 2020 14:48:48 schreef r-p:
De blokgolf is toch gewoon 50Hz?

100Hz.

Dus na de gelijkrichter heb je 325Vdc met om de 10ms een dipje van de nuldoorgang.

Dat "dipje" is ongeveer 1/3de deel van de periode. Dan zakt de spannning achter de brug wel, en zal die heel hard gaan opladen op de opgaande flank.

[Bericht gewijzigd door blurp op vrijdag 29 mei 2020 15:15:09 (22%)

En daar kan de 47ohm weerstand van nut zijn. Die beperkt de stroom.

Op 29 mei 2020 15:11:09 schreef blurp:
[...]
100Hz.

Nee hoor 50Hz. Een periode.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 29 mei 2020 23:28:00 (14%)

De modified sinus is 50Hz. De condensator in de laptoplader ziet laadpulsen van 100Hz. In de lader zit immers een bruggelijkrichter.

Op 29 mei 2020 14:48:48 schreef r-p:
[...]

De blokgolf is toch gewoon 50Hz?
Dus na de gelijkrichter heb je 325Vdc met om de 10ms een dipje van de nuldoorgang.
De belasting onttrekt met bv 50kHz hier energie aan. Dus elke 0,01ms.

Maar door de DC-achtige spanning op de condensator, wordt deze meteen weer opgeladen, in tegenstellng tot een echt sinus signaal waar dit alleen op de flank van de top gebeurt.

Dus na het initiele opladen zie ik alleen een LAGERE piekstroom. Maar schijnbaar maak ik ergens een denkfout?

die blokgolf is net het probleem.
een sinus signaal gelijkgericht geeft een stijgende flank van 0 naar 325V in 5ms (sinus 20ms, halve sinus 10ms, de stijgende flank dus 5ms).

als de condensator ontlaad naar 300V, zal die gaan bijladen als de sinus van 300 naar 325V gaat, quasi het bovenste van het topje. dat zal daar maar microsecondes zijn.

bij een blokgolf spanning zal de spanning van 0 naar 325V in microsecondes zijn. de condensator zal dus quasi instant van 300 naar 325 gaan met enorme stromen erin. als je trage diodes hebt, die de blokgolf 'afronden' kan het goed gaan, maar bij al de rest is het nadelig voor de condensator. de interne weerstand zal nog meer van belang zijn om de opwarming binnenin laag te houden. en condensatoren houden helemaal niet van opwarmen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fred101
Dit is een scope beeld van calibratie 3V 2kHz

Moeten de probes dan nog worden gecompenseerd?

Het zal toch wel aan de snelle zekering liggen
Zelfs een 20A zekering begaf het bij onbelaste aansluiting terwijl dezelfde opstelling in dezelfde auto meerdere keren heeft gewerkt
Zou een 20A traag wel werken?

Henk H.

Golden Member

De probe is nu goed gecompenseerd (op die ingang van de scoop).

Ik zou geen zwaardere zekeringen in de auto zetten, de zekering is afgestemd op de bedrading in de auto. Als het mis gaat, loop je risico op een autobrand (voornamelijk bij langdurig gebruik).

Op 30 mei 2020 09:04:20 schreef fcapri:
als de condensator ontlaad naar 300V, zal die gaan bijladen als de sinus van 300 naar 325V gaat, quasi het bovenste van het topje. dat zal daar maar microsecondes zijn.

Nee dat is een deel van de 5ms maar niet een 1000e deel. Eerder een kwart of zo. Dus schat het op een milliseconde.

bij een blokgolf spanning zal de spanning van 0 naar 325V in microsecondes zijn.

Dit is dus WEL microseconden werk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 mei 2020 20:33:29 schreef ohm pi:
Scoopplaatje is inderdaad van een modified sinus op zijn eenvoudigste methode. Wel bijzonder is het scoopplaatje van de 9V trafo die op die modified sinus aangesloten is. Daar komt een nagenoeg sinusvormig signaal uit.

Dat is een plaatje van de trafo aangesloten op het gewone lichtnet.

Op 30 mei 2020 09:53:55 schreef ZeHa:
@fred101
Dit is een scope beeld van calibratie 3V 2kHz
[bijlage]
Moeten de probes dan nog worden gecompenseerd?

Nee hoor, maar dergelijke spanningen kun je wel beter op de DC stand meten, als de blok niet gesuperponeerd is op een hoge DC spanning. Als dat wel het geval is, dan valt die ver buiten beeld.
De laatste situatie treedt op als je bijvoorbeeld de rimpel wil meten op een DC voeding van een paar honderd volt. Dan kun je bijna niet anders als in de stand AC meten.