Welke zekeringautomaat moet er nu precies gebruikt worden

Goedendag,

Kan iemand mij vertellen wat nu precies de norm is voor het bepalen van een 3-fase zekeringautomaat.
Ga er vanuit dat de achterliggende bedrading dik genoeg is.

Als op de typeplaat vermeld staat dat de opgenomen stroom 9.9A bedraagt, kies je dan bijvoorbeeld een 10A of een 16A automaat?
Er staat mij bij dat je een automaat in beginsel maximaal 60% belast maar ik kan er niks over terugvinden.

Ik heb de beschikking over diverse normen, een verwijzing naar een norm zou helemaal top zijn.

Alvast bedankt, Frank

Van lezen wordt je slimmerder
mvdk

Golden Member

Wat is het probleem wat opgelost moet worden?

Een automaat of zekering kies je op doorsnede en lengte van de kabel.
Een motor beveilig je met een ander ding.

Als praktijk voorbeeld heb ik frequentieregelaar die maximaal 10A trekt volgens de type plaat.

Van lezen wordt je slimmerder
GJ_

Moderator

Dan neem je diezelde manual waar je die wijsheid uit gelepeld hebt en kijk je wat voor zekering er voor moet. Die 10A is gemiddeld genomen voor een 3kW drive en die zullen over het algemeen een C16A automaat behoeven.

En die stroom is niet om de FO te beschermen, maar de kabel, dus ook dat zal in de manual staan, en anders pas je de aderdikte aan aan de automaat.

Wat jullie zeggen is dus:

Bekijk de maximale stroom van een groep, zoek daar de aderdikte bij, en selecteer vervolgens een automaat die de aders goed beveiligd.

Van lezen wordt je slimmerder
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, niet echt.
1: je bepaal de maximale stroom die door de kabel moet gaan om je aangesloten apparaat goed te kunnen laten werken. bv aan de hand van motorvermogen, Elektrische verwarmingselementen etc.
Dan kun je de stroom uitrekenen.
2: Bepaal de benodigde beveiliging (automaat). Hou rekening met aanloopstromen etc.
3: bepaal aan de hand van de toegepaste beveiliging (in stap 2) de leidingdiameter.
Die is ook afhankelijk van de lengte van de leiding, dit ivm spanningsverlies, en het op tijd uitschakelen van de beveiliging bij kortsluiting of aardsluiting.
Het is ook afhankelijk wat voor een leiding je neemt, kabel, draad in buis etc.
Het is ook afhankelijk van de montagewijze van de leiding, en omgevingstemperaturen etc.

Dit is het in het kort.
Ik noem beveiliging, dat kunnen zekeringen (stoppen) zijn maar ook een (installatie)automaat.
Uiteraard moet je ook naar je aarding kijken, aardlekbeveiliging etc., dit is nl ook een beveiliging.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Toeternietoe heeft de juiste werkwijze goed omschreven. Bij frequentieregelaars kijk je uiteraard eerst in de manual. Daar staat het gewoon in en dan weet je zeker dat je de juiste hebt.

bij machines beter naar de afzekerwaarde kijken, opgenomen vermogen zegt niet alles. met een afzuiger van 10kW al gehad, die bleek een C32 automaat nodig te hebben, aanloopstroom was behoorlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Toeternietoe,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga er mee aan de slag.

Van lezen wordt je slimmerder