DAB pomp valt uit

Hallo,

Ik heb een (schat) 30 jaar oude DAB pomp.
Nu stopt de motor van de pomp soms met draaien, deze valt volledig stil. Na een 10 tal seconden en enkele pogingen om aan te lopen start deze terug. De motor loopt soepel en kan met de hand worden
Dit komt enkel voor als de pomp meer als een uur staat te draaien.
Ik heb al eens tape rond de ventilatiekanalen gedaan, zodat de lucht van de ventilator er echt tussen door wordt geforceerd, maar dit wil niet helpen. Hetl lijkt me dus niet dat het aan de thermische beveiliging ligt.

De pomp is 1 fasig aangesloten met een capaciteit (3 fase motor). Verder zit er geen drukregelaar of iets dergelijk tussen, enkel de stekker insteken.
Op het moment dat de pomp stil valt meet ik ook geen vermogen meer.

Zou het kunnen dat de condenstator slecht is?
Als dit het geval is vind ik het gek dat de pomp enkel na een uur draaien uitvalt.

Iemand een idee?

condensator vervangen, die 10€ is het proberen nog wel waard, pomp kost heel wat meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 29 mei 2020 19:33:17 schreef hazefeets1:
Na een 10 tal seconden en enkele pogingen om aan te lopen start deze terug.

Dit is vreemd, verklaar het nader.

Als hij stopt laat je wel de spanning erop staan?
Gaat hij dan uit zichzelf het weer proberen?
Wat veroorzaakt de aanlooppogingen, een slecht contact ergens door thermische invloeden of of trilling?

Een condensator is meestal niet een uur lang goed en dan "gestoord". (maar niets is onmogelijk) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Als de condensator stuk is , dan is starten vaak een probleem. Dit klinkt meer als een thermo beveiliging(soms mee gewikkeld tussen de windingen)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Missschien brengt een foto van het motorklemmenbord wat meer duidelijkheid wat er kan gemeten worden om tot een diagnose te komen :)

als de condensator niet goed is, komt de motor niet op toeren, of als de condensator sluiting heeft, belast deze de motor aanloopwikkeling, normaal staat er een 250-300V overheen als de motor draait.

wat ook kan is een rot contact ergens, motor krijgt te weinig spanning, maar probeert wel het nominale toerental te houden, trekt teveel stroom en valt thermisch uit. aanlopen gaat slecht ivm de te lage netspanning door dat slechte contact ergens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag Heren,

Alvast bedankt voor de reacties.

Hieronder alvast een foto van het type plaatje en de aansluitingen.
Ze is monofasig aagesloten zoals vermeld op de binnenkant van het type plaatje.

Over de U1 en W1 klem meet ik 240V en over de U1 en W2 klem (condensator 380V). Kan deze hoge spanning iets verklaren?

https://photos.app.goo.gl/dZ6jzTc7vSEu4GWp9
https://photos.app.goo.gl/6NAtFCkWNTfXE1wd8
https://photos.app.goo.gl/bKRzDcDLJxakKW1e9

[Bericht gewijzigd door hazefeets1 op zaterdag 30 mei 2020 15:23:35 (18%)

Waar je misschien even naar moet kijken is het volgende.

Daar waar je netsnoer op de motor aansluitingen binnenkomt is er krimpkous over draad en kabelschoen gezet. Op zich niet verkeerd maar het kan dus zijn dat er een draad los zit in een van de kabelschoenen, kun je nu van buiten af dus niet zien.

Stekker uit het stopcontact en even trekken aan de blauwe en bruine draad om de zien of ze los komen.

240 Vac kan is gewoon binnen de specs, veel zonnepanelen in de buurt ?

Op 30 mei 2020 15:53:03 schreef HD13:
Waar je misschien even naar moet kijken is het volgende.

Daar waar je netsnoer op de motor aansluitingen binnenkomt is er krimpkous over draad en kabelschoen gezet. Op zich niet verkeerd maar het kan dus zijn dat er een draad los zit in een van de kabelschoenen, kun je nu van buiten af dus niet zien.

Stekker uit het stopcontact en even trekken aan de blauwe en bruine draad om de zien of ze los komen.

240 Vac kan is gewoon binnen de specs, veel zonnepanelen in de buurt ?

Ik heb net de contactjes schoon gemaakt. De krimpkous heb ik nog niet los gehad, dit zal ik later nog even doen. Er zijn inderdaad wel wat zonnepanelen in de buurt waaronder ik zelf. Kan dit hier effect op hebben?

Anoniem

De pomp is 1 fasig aangesloten met een capaciteit (3 fase motor).

Is dus toch maar een monofase met hulpwikkeling

Op het moment dat de pomp stil valt meet ik ook geen vermogen meer.

Geen vermogen... dat is zowel bij geen spanning als bij wel spanning maar geen stroom >:)

Zou het kunnen dat de condenstator slecht is?

Is hij nog 14µF?

Over de U1 en W1 klem meet ik 240V en over de U1 en W2 klem (condensator 380V). Kan deze hoge spanning iets verklaren?

Dat de 450V voorgeschreven condensatorspanning echt wel nodig is :)

Welke stroom trekt de pomp (Inom 3,55A)
Denk dat je met spanning en stroom monitoren van hoofd- en hulpwikkeling wel wat te weten kunt komen :)

Hoe warm is de motor als die uitvalt?
Het lijkt toch verdacht veel op een thermische beveiliging.

Of er ontstaat ergens een breuk in de bekabeling als er iets een tikkeltje warmer wordt.
Anders misschien even een ander netsnoer eraan zetten om te lijken of er niet een breuk in de kabel "ontstaat"?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Op 29 mei 2020 19:33:17 schreef hazefeets1:
Hallo,

De pomp is 1 fasig aangesloten met een capaciteit (3 fase motor).

Kleine correctie, gezien de aansluitplaat, is het geen 3 fase motor met condensator(steinmetz) maar gewoon een "echte" 2 fasen motor.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heeft u een digitale multimeter die ook capaciteit kan meten?
Of kent u iemand die die heeft, bijvoorbeeld de buurman?

Demonteer die condensator eens.
LET OP: condensators kunnen nog lang geladen blijven na gebruik!

Meet de capaciteit eens na!

30 jaar is een lange tijd voor een condensator.
Ik ben niet iemand van domweg vervangen, maar in dit geval maak je een goede kans dat het de condensator is.

Maak anders een fot van die condensator (er staan gegevens op), en dan is er hier vast iemand die u kan verwijzen naar de juiste internetleverancier die het juiste type heeft.

Er ist wieder da...

Volgens de TS is als de motor uitvalt er helemaal geen "vermogen" meer, hieruit concludeer is dat de motor dus ook niet "bromt"?

Als dat zo is kan het de condensator niet zijn want loopt er on het slechtste geval altijd nog stroom door een van de wikkelingen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De capaciteit van de condensator zal na dertig jaar zover terug zijn gelopen dat ie nog net start, maar de motor zal te veel stroom blijven trekken zo dat de inwendige thermische beveiliging na verloop van tijd zal aanspreken. capaciteit meten en of de stroom meten en vergelijken met de motor gegevens.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik heb ondertussen de condensator vervangen door een van een pomp die nog wel werkt. Maar de pomp valt nog steeds stil. Het lijkt me dus niet aan de condensator te liggen. Als de motor stilvallt. Blijft de spanning erop staan. De motor trekt dan geen stroom meer.

Dat had ik je van te voren ook al verteld. Maar daar heb je nu niks aan natuurlijk.
Meet de motor door met een ohm meter of als die uitvalt of je nog weerstand meet, zo niet (wat zeer waarschijnlijk is) is die onderbroken.
De vraag is waarom? Of het is het snoer, of intern de wikkelingen of een thermische beveiliging.
Dus voor de 2-de keer de vraag: Hoe warm is de motor als die uitvalt?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mvdk

Golden Member

Als de motor stilvallt. Blijft de spanning erop staan.

Hoe is dat vastgesteld? De stekker er nog in, of de schakelaar nog in?
Of gemeten op de aansluitklemmen in de motor?

Edit:

Ik heb ondertussen de condensator vervangen door een van een pomp die nog wel werkt

Heeft die de waarde die op de tweede foto staat?

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 2 juni 2020 21:29:58 (29%)

Shiptronic

Overleden

Op 2 juni 2020 20:55:09 schreef hazefeets1:
Ik heb ondertussen de condensator vervangen door een van een pomp die nog wel werkt. Maar de pomp valt nog steeds stil. Het lijkt me dus niet aan de condensator te liggen. Als de motor stilvallt. Blijft de spanning erop staan. De motor trekt dan geen stroom meer.

Hoe stel je vast dat er nog spanning op staat? je zegt immers dat je hem niet uit de pompput kan trekken?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.