Oplossing om dubbele vlotter door enkele te vervangen

Probleem begon met een lekke tank van een BMW 5 serie van 2011.

Tank is vervangen door een ander exemplaar die hetzelfde leek.

Op de rechterkant zit een opening waar de pomp en vlotter naar binnen zakken, maar wat bleek is dat op de linkerkant een ingebouwde vlotter in de tank zit waar je niet bij kunt!

De nieuwe tank heeft dit niet en is ook niet in te bouwen, dus nu zoek ik iets om het elektronisch op te lossen.

Oude tank heeft 2 vlotters, beide geven 50 Ohm bij een volle tank en 1K bij een lege tank.

Nieuwe tank heeft 1 vlotter met dezelfde waardes, dus vol is 50 Ohm en leeg is 1K.

Helaas is het geen eenvoudige analoge meettechniek, maar lijkt het alsof beide vlotters pulserend worden uitgelezen. Bovendien zit er een vertraging in de weergave op het instrumentenpaneel.

Is er iets van een schakeling mogelijk waarbij de weerstandswaarde van de vlotter wordt 'gekloond' en als identieke waarde op de stekker van de andere vlotter kan worden gezet?

Alvast bedankt voor het meedenken!

benleentje

Golden Member

Als je niet precies weet hoe de schakeling in de bmw werkt is heel moeilijk om daar een goede schakeling voor te ontwerpen.
Makkelijkste zou zijn via 2x een digitaal instelbare potmeter van 1k ohm je leest de tankvlotter uit met een microcontroller en deze stelt dan de 2 digitale potmeters is. Waarvan ik geen idee hoe betrouwbaar dat blijft functioneren.

Persoonlijk vind ik dat een erg vieze oplossing en zou de tank gewoon vervangen voor de goede of de oude tank laten repareren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

De waarde is 1k zo te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is hoe de vlotters in het schema staan.
Ze lopen van de tank naar de 'junction-box' waar de signalen worden behandeld.

https://i.imgur.com/qSWtYDt.png

Arco

Special Member

Raar systeem dat die ene sensor niet vervangen kan worden... 8)7
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-520d-lim/components-connectors/…
Die tweede sensor heeft volgens mij ook weinig tot geen nut verder...

Kunnen ze dat in de software niet aanpassen van 2 naar 1 sensor? (omdat beiden bestaan?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heel raar inderdaad....
maar goed idee van je! Ga ik induiken

1 vlotter is niveau en de andere waarschijnlijk lampje reserve.
Zit er op de nieuwe een extra aansluiting (combinatie voor beide.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op vrijdag 29 mei 2020 09:52:07 (36%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Nee helaas, zo is het niet. (reservelampje gaat branden op basis van een berekening van tankinhoud en verbruik)

Beide vlotters zijn potmeters zonder begin of eind-schakelaar. Ze zijn identiek qua waarden.

Waarom er 2 varianten van tanken zijn is mij ook onduidelijk, mogelijk is er om kosten te besparen later een type gemaakt met 1 vlotter, net als vroeger.

joopv

Golden Member

Of is het brandstof verbruik cq de kolk in de tank de acceleratie van dit model zo hoog dat 1 sensor een te onbetrouwbaar beeld geeft van het nivo... ;)

lol....acceleratie is idd fenomenaal (530d) maar met de huidige snelheidslimiet in NL rijd je gewoon 1:20 ;-)

fred101

Golden Member

Ik denk dat er 2 vlotters in zitten om een soort "gemiddeld" nivo te meten ivm hellingen. Je kunt eens 2 potmeters aansluiten en zo kijken wat de meter doet. Als er een voor het lampje is zou je die door een vaste waarde kunnen vervangen. (de reserve in mijn landrover was een 10 liter jerrycan :-) )

Maar persoonlijk zou ik de meter vervangen door een die hoort bij deze tank of een gat in de tank maken om de inwendige sensor te bereiken. Ik heb destijds bij mijn 101 ook zoiets gedaan. Helaas bleek die vlotter defect dus toen heb ik de oude tank toch maar gerepareerd. (nieuwe bodem in gezet, de zijkanten gelast omdat die gesoldeerd waren, daarna de binnenkant behandeld met tankcure epoxy. Dat tankcure heb ik ook bij een motortank gedaan. Is daarna nooit meer gaan lekken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Het is CAN-bus. Moet dus worden opgelost in de software. Als dat al kan worden gedaan.
Er zal ook wel iets van elektronica in die vlotters/pomp zitten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@Fred101 Het is idd een berekening van het gemiddelde, maar het is een moderne auto waarbij je niet even de meter kunt vervangen.

Zoals ik al schreef wordt het lampje niet door de vlotters aangestuurd.

We gaan eerst kijken naar de mogelijkheid om de Junction Box om te programmeren zodat hij maar 1 vlotter verwacht, dank voor de tip Arco!

@Hugo Welther, klopt deels, maar de vlotters zijn gewoon 'domme' potmeters zoals je ook in het schema kunt zien. Die gaan rechtstreeks naar de Junction Box waar ook 'intelligentie' in zit, die vervolgens inderdaad de waarde op de CAN bus zet naar alle afnemers...

[Bericht gewijzigd door ovide op vrijdag 29 mei 2020 10:29:02 (29%)

Henk H.

Golden Member

Zoals in de link van Arco te zien is, heeft de tank een n-vorm. In het midden zit een verhoging om ruimte te bieden voor de aandrijfas (BMW heeft achterwielaandrijving, behalve op de 2-serie). De twee vlotters zullen vast gebruikt worden om de hoeveelheid brandstof te bepalen als het niveau lager is dan de verhoging. Het lijkt me dat beide helften met elkaar in verbinding staan. Weten hoeveel brandstof er in een comprtiment zit heeft weinig zin als je er niet uit kunt aanzuigen :+ . Gewoon een gewikkelde duitse oplossing.

Dit wegprogrammeren (aanpassen in de software) lijkt me lastig/onmogelijk. Dit is geen optie die je via de notmale manier kunt programmeren. Je zult vermoedelijk een module (die de meting omzet en op de CAN-bus zet) moeten voorzien van de firmware van een andere module (voor één vlotter). Daarvoor moet je uitvogelen welke module dat is en dan daar de firmware van zien te vinden. Al met al geen klusje voor een beginner in BMW coderen. Als je pech hebt werkt het niet en is de module onbruikbaar.

Tabk omruilen voor de juiste zal wel lastig zijn maar lijkt mij de eenvoudigste oplossing. Met zo'n relatief jonge en dure auto zou ik niet gaan lopen prutsen.

Shiptronic

Overleden

Het is een zadel tank, 1 kant zit links van de cardan as , de andere zit rechts van de cardan as, nivelleren gaat dan niet echt lekker. Vaak zitten er ook 2 pompen in. geen idee hoe dat bij dit type exact zit.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Er zijn diverse methodes om de tankdelen te laten 'communiceren'... Bijv. deze:

https://s19539.pcdn.co/wp-content/uploads/2016/04/saddle-style-fuel-tanks-featured.jpg

De pomp (4) pompt behalve naar de motor via leiding 10 ook een deel naar de andere kant van de tank.
Bij leeglopen van de andere tank gaat dat via leiding 11...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

De truck zit hem in opening 3 , door de venturi werking word de brandstof meegenomen de leiding in, en in de pompbeker(voorraad voor bochten werk) gestort

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Die venturi werking is eigenlijk alleen voor het aanzuigen, als dat eenmaal gebeurd is blijft de boel lopen...
(communicerende vaten tanks... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als er tanks met 1 vlotter bestaan (nog nooit geziene overigens) zou het misschien toch te coderen zijn.
Even iemand met ista zoeken en wat geduld....

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Als het een BMW is , is over de meeste zaken goed nagedacht , als het moeilijk gaat of je kan er niet bij, manual zoeken of beter kijken(soms een special tool nodig :( ) de vlotter niet kunnen verwijderen ? Lijkt mij vreemd, niet kunnen plaatsen in tank 2 kan wel een probleem zijn?

heb je een link naar een manual waar dat in staat?

De juiste tank zoeken lijkt me het simpelst.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Goedemorgen allen,

het is inderdaad een bijzonder ontwerp, de linkervlotter zit écht ingebouwd in de tank zonder toegang van buitenaf.....

Maar we hebben het anders opgelost, we hebben de tweede vlotter weten in te bouwen in het rechter gedeelte. Nog steeds niet een super accurate meting, maar goed genoeg!

Dank voor de reacties.