Motor lintzaag

Anoniem

Een schaaftrommel met diameter 10cm heeft weinig massa en is zo op toeren
Bij een lintzaag met gietijzeren wielen van diameter 60cm daarentegen heb je een behoorlijke massa op gang te trekken

Op 30 mei 2020 11:19:34 schreef RuudHD:
Maar nu stel ok mij de vraag moet ik wel een ster/driehoek hebben met 2kw motor?
Mijn schaafmachine 3,7 kw wordt gestart met deze schakelaar.
Sorry,maar ik weet er weinig van af!!

Het gaat in dit geval niet zozeer om het vermogen van de motor maar meer om de toepassing. De fabrikant zal een reden hebben gehad voor ster-driehoek. Er is je al meerdere malen hier geadviseerd het zonder te proberen. Wat let je? Wanneer dat niet goed gaat kun je alsnog een beslissing nemen. Na deze vele tips hier kun je niet blijven zeggen "ik weet er weinig van af". Neem ze ter harte.
De eerder gesuggereerde motorbeveiligingsschakelaar van 2,5-4 is te krap vanwege het rendement van de motor. Ik zou gaan voor een bereik van 4-6,3 A.
En een nulspanningsschakelaar of identieke functie is bij zo'n machine ook geen overbodige luxe.

mel

Golden Member

Een nulspanningsschakelaar,niet nodig als je ster/driehoek relais gebruikt,is een MUST.
Stel je voor dat je GEEN nolspanningsschak. hebt,en de schakelaar aanstaat, en de netspanning valt weg en komt later opeens terug.
Dan gaat dat ding gewoon draaien...(je zal maar net bezig zijn bij die zaag...)
Met een relaisschakeling heb je dat niet, omdat de relais toch afvallen als de spanning wegvalt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

De eerder gesuggereerde motorbeveiligingsschakelaar van 2,5-4 is te krap vanwege het rendement van de motor. Ik zou gaan voor een bereik van 4-6,3 A.

Klopt, anderzijds als je leest dat TS 410V netspanning heeft gaan we stranden op 4A.
En aangezien we al 410V ipv 380V in deze oude jongen rammen ...
Fabrikant was echt wel karig met gegevens op typeplaatje
Misschien dat typeplaat van machine nog wat prijs geeft :)

Schakelaar, thermiek, nulspanning, noodstop, ... misschien offerte voor een nieuwe zaag >:)

Op 30 mei 2020 19:47:00 schreef anoniem015:
[...]Klopt, anderzijds als je leest dat TS 410V netspanning heeft gaan we stranden op 4A.
En aangezien we al 410V ipv 380V in deze oude jongen rammen ...
Fabrikant was echt wel karig met gegevens op typeplaatje

De 'berekende' waarde van 4 A kan net zo goed bijv. 4,2 A zijn omdat zowel het rendement als de cos phi, op aannames berusten. Maar mocht die 4 A de werkelijke Inom zijn dan kies je in dat kritische geval geval voor een thermische beveiliging met "4" als onderwaarde want mocht deze (incidenteel) toch aanspreken dan heb je altijd nog instelruimte beschikbaar.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:22:23 (1%)