Pompbesturing met "trage"LCD

Op 29 mei 2020 08:43:12 schreef bprosman:
[...]
Ik eigenlijk ook , maar dit ding word echt heet, zelfs met een koelblok er op word (werd) de print bruin.

Ik heb nog nooit een TO220 78xx regelaar gezien die meer dan 800mA continue kan leveren, zelfs met een redelijk fors koelblok erop ga je dat maar net redden bij een stroom van 800mA en een nominale voltage drop.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Hij staat 2..3 Watt weg te stoken ongeveer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

3W is met een koeldingetje prima te doen.
Als ik TS zo hoor... te kleine elco... ding wordt ook best warm... Waarschijnlijk toch een uitbreiding op een oorspronkelijk ontwerp door iemand die het net niet helemaal begrepen heeft. Oorspronkelijk 50mA (het zal allemaal wel) en dan uitbreiden naar 300mA (want die 7805 kan toch 1A leveren??).
Andere mogelijkheid is dat er toch wat stuk is waardoor het spul (al enige tijd) gewoon meer stroom trekt dan bedoeld.

Heb je al eens gekeken wat er aan die 5V hangt en wat dat bij benadering zou moeten verstoken en of dat in de buurt komt van wat je vast stelt?
Het zal tenslotte niet de eerste keer zijn dat er iets staat te oscilleren ofzo. Of een stel pull-ups die een factor 10 te klein gekozen zijn :)

Arco

Special Member

Als er nu een 12v trafo op zit, zou ik die voor een 8 of 9v exemplaar vervangen. Dat lost alle problemen waarschijnlijk op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com