Demping zendantenne

Ik zou willen weten wat het verschil is tussen RG58 A/U en Aircell 7 met betrekking op het vermogen bij de antenne.
Ik weet dat het verschil in de demping tussen beide bijna 8 Db/100 m. is in het voordeel van Aircell 7 (bij 144 MHz). Het gaat in dit geval om 20 meter kabel. Grofweg is dat dus 3 Db voor RG58 en 1,4 Db voor Aircell 7. De Marifoon zendt met 5 of 25 Watt. De belangrijkste is natuurlijk 25 Watt, want die gebruik je als er iets mis is. Wat is het verschil aan zendvermogen wat je overhoudt bij de antenne.
Ik ga er even van uit dat de rest in orde is.

JoWi

Special Member

Als je 3dB demping hebt met RG58 dan verlies je dus de helft van het vermogen in de kabel. Als je 1.4dB demping hebt met Aircell dan verlies je 28% in de kabel. In het eerste geval hou je 12,5 Watt over bij de antenne, in het tweede 18 Watt.
Ik vraag me af of je dat überhaupt merkt in de praktijk.

Ignorance is bliss

Eigenlijk is het niet zo relevant hoeveel vermogen je aan de antenne overhoudt. Je kunt beter in dB denken. 3dB verlies is wel wat, maar ook weer niet zo enorm, ook al is het een factor 2 in vermogen. Het geeft mooi aan dat zelfs een factor 2 niet zo heel veel is. Als je een S-meter op de marifoon hebt, zul je zien dat 3dB verschil nauwelijks zichtbaar is.
Toch zou ik in dit geval voor de betere kabel gaan omdat het "laag hangend fruit" is. Voor ietsje meer geld hebt je zomaar "winst" in je antenne-systeem.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik vraag me af of je dat überhaupt merkt in de praktijk.

Waarschijnlijk merk je er helemaal niets van. Waar je wel iets van merkt is dat een aircell zeker in een maritieme omgeving veel kwetsbaarder is dan een RG58. Als er vocht in mocht komen heb je n.l. meteen niets meer.

Aircell gebruik je als je met veel hogere frequenties werkt. Niet op de twee meter band in een vreselijke corrosieve en vochtige omgeving.

Ik zou gewoon RG213 gebruiken. Mechanisch een sterke kabel. Minder kwetsbaar als aircel en een ietsje beter als rg58.

PS:

Demping zendantenne

Praktisch gezien zitten er geen verschillen in zend of ontvangst antennes. Ze zijn gewoon hetzelfde. Er zijn wel antennetypes die niet erg goed afstralen door allerlei verliezen waar je bij het ontvangen geen of minder last van hebt. Die kun je dan beter alleen voor ontvangst gebruiken. Kleine (t.o.v. de golflengte) loopantennes zijn daar een voorbeeld van. Die kunnen een slechte afstraling hebben maar erg goed ontvangen en daardoor zijn ze minder geschikt om te zenden. Ondanks dat zijn er zat mensen die met een kleine loop op een balkon hele erge mooie verbindingen maken. Omgeving en opstelling n.l. zijn ook heel belangrijk.

Antennes met ingebouwde voorversterker (z.g.) actieve antennes zijn uiteraard ook ongeschikt om mee te zenden.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 30 mei 2020 12:32:06 (42%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, ik zeg ook: gebruik RG213. Met inmiddels 40 jaar ervaring met boot- en andere mobiele installaties.

Die kabel is relatief voordelig, weinig kwetsbaar en gemakkelijk te verwerken, en de pluggen ervoor zijn gemakkelijk goed te monteren.
Én overal ter wereld snapt men waar je het over hebt, bij een reparatie of zo.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Correctie Marifoon is niet 5-25W maar 1-25W

Om het simpel te houden:
Mijn argumenten om bij voorkeur de betere en robuustere kabel te gebruiken zoals de RG213: Aircell7 is dan wel superieur aan RG58, maar ik zou toch voor een dikkere kabel gaan.

Wie zich een boot(je) kan permitteren moet niet beknibbelen op een (essentieel) eindje kabel. Je installatie is maar zo goed als de zwakste schakel.
Zoveel kost het nu ook weer niet. Ging vanmorgen naar de Colreutel om wat etenswaren en lag aan 120Eu voor een halfvolle winkelkar.

Vergeet niet dat verzwakking logaritmisch met de afstand toeneemt.
Om het duidelijk te stellen. : als een kabel 10dB verzwakt, dus 10 maal, dan is de verzwakking bij dubbele lengte niet 20 maal maar 100 maal. En als je zendsignaal 3dB afneemt is de ontvangst eveneens
3dB minder

RG58 is soepele kabel en eigenlijk vooral geschikt om als meetsnoer te dienen. Bij afstanden van 20 m moet je dergelijke kabel vermijden, zeker bij een marifoon. Niet enkel voor de verzwakking maar ook voor de mechanische stevigheid. Sneetje, barstje beschadiging door onderhoud van de mast en je krijgt buiten insijpeling van vocht wat de verzwakking een pak doet toenemen.

Het is onzin te stellen dat het niet uitmaakt als je de helft of meer van het vermogen verliest.
Men houdt al een stuk meer dan 50 jaar vast aan die 25W en dat is goed onderbouwd.
Uiteraard maakt het weinig uit op 100m afstand van een sluis, maar als je onder ongunstige omstandheden moet communiceren , kan dit wel problemen geven.
Regen, wind, storm, ijsafzetting op de antenne, op het randje van de radiohorizon,...De opgegeven specs gelden ook voor nieuwe kabel, dus na enkele jaren door corrosie door de weersomstandgheden veslechtert dat aanzienlijk.
En niet vergeten: marifoonantennes geplaatst door DHZers staan vaak om praktische redenen op een uit radiooogpunt gezien ongunstige plaats. ...Te laag, te dicht bij de metalen mast, of andere metaalconstructie..

Zo'n dun, soepel RG58 snoer is ook moeilijk netjes strak te bevestigen over een grote lengte wat de kans op beschadigingen in de loop der tijd nog doet toenemen.In een buis zou nog gaan, maar bloot?

mel

Golden Member

Bij 2 meter valt de demping relatief mee.Als je een station ontvangt, dan horen ze jou meestal ook.
RG213 is een fijne kabel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Ik zweer bij RG-213 kabel,prima spul.
Maar toen ik pas mijn 2m/70 combistok op de dakkapel plaatste vond ik een splinternieuwe 6 meter lange kabel in de verpakking,overgehouden van een project.Die coax hing aan zo'n haaievin combi-antenne op het dak van bussen voor GPS/GSM. N-connector--- SMA-male.
Huber+Suhner GX 03272 50 Ohm,doet probleemloos 3 GHz dus 2m/70cm is een makkie.
Wel een heeel dun touwtje met zo'n fragiele poppenspul SMA connector...
Die SMA connectors zijn wss door kaboutertjes ontwikkeld? ;-)