Schakelende voeding

rob007

Yarr, Matey!

Hallo ik heb hier zo’n schakelende voeding zo een Chinees ding lijkt op:
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.sunpower-uk.com…
En ja natuurlijk is ie stuk!
Maar hij ziet er voor de rest nog prachtig uit, ook de elco’s zijn volgens mij niet stuk ( op zicht dan he! )
En ik vroeg mij af er zit een(1) SRF1045 een dubbele diode,
en een(1) 8N60 FET in
En voor de rest is het veel SMD waar onder anderen een 8 potig IC, 4transistors achtige en nog wat spul.
Ook aan de bovenzijde een boel elco’s condensators, diode, spoeltjes enz…
De voeding geeft niets meer, geen voltje niks...
De vraag wat gaat er meestal het eerste stuk los van de elco’s? de FET toch?
Die elco’s ja je kunt je er natuurlijk in vergisen maar het ziet er allemaal nog zo strak uit.
Moet eerlijk zeggen ben erg voorzichtig met zo’n kreng want vind ze eng!
Iemand….?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wat er als eerste kapot gaat is niet zo belangrijk.

Zoek de datasheet van het ic en je kan kijken naar de globale opbouw van de voeding.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Kwestie van meten... ;)
De veiligheidsweerstand zal wel als eerste gesneuveld zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als het een oude is, probeer eens de fohn truc, koud starten ze weleens niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel Testman!
En ja zal inderdaad nog eens gaan meten,
het IC is een UC3843BL
Er zit ook nog een optocoupler EL817 op.

Zie op de foto’s hoe netjes het er nog uit ziet:

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op donderdag 28 mei 2020 17:35:40 (17%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Ik zou beginnen met de veiligheidsweerstand links. En volgens mij is dat rechts een zekering...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je 325VDC op de bufferelco?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Sine

Moderator

Als dat een ding is wat al vele jaren aan het net hangt.

Dan zijn de elco's een prima kandidaat.

rob007

Yarr, Matey!

De rode pijlen daar is waarschijnlijk alles goed want heb ook meer dan 300Volt op die Elco.

Dankjewel voor de hulp!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Controleer dan Vcc van de UC3843, en leest het gedeelte van de UVLO in de datasheet.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

De zekeringweerstand kan achter de elco zitten, controleer dat ook even.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hihi waarschijnlijk zon 0 ohm ding of iets check wel even die elco en evt diodes en evt zeners
ken schakeling niet maar ok lets try

[Bericht gewijzigd door Rel op donderdag 28 mei 2020 21:54:42 (25%)

vergeten

Golden Member

Meet tussen op de UC3843 pin 5 en 7 of daar Vcc staat, (de voedingsspanning voor het IC)
En tussen pin 5 en 8 of de referentiespanning (5 volt) er is.
Zie hier een voorbeeld schema van een schakelende voeding met hetzelfde IC als in jouw voeding.

EDIT: Die missende punt is nu geen punt meer!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

In dat schema mist een punt boven C3.

C3 zou ik overigens zeker controleren, zo een elco'tje was bij mij een paar keer de oorzaak. of anders R17,19.
Aan de andere kant roep ik dat al enige tijd op Co, en heeft het voor zover ik weet nog geen verdere reparaties opgeleverd. ymmv ;)

Kruimel

Golden Member

Ik denk dat je gelijk hebt.

Op 28 mei 2020 20:07:20 schreef Sine:
Als dat een ding is wat al vele jaren aan het net hangt.

Dan zijn de elco's een prima kandidaat.

Ik zie zelden defecte buffer-elco's behalve in extreem goedkope dingen. Deze lijkt best aardig gebouwd, en die UC chips zijn voor zo ver ik weet best aardig.

@rob007: Wat zijn de symptomen?

rob007

Yarr, Matey!

Jullie gaan snel jongens, heel ff geduld hoor ik zal zodra ik ff kan gaan meten!
Deze voeding heeft twee uitgangsvoltages de een is 12V de ander is ( denk ik 5V )
.
( Die MUR 160 in het schema is die dubbele diode in mijn geval de SRF1040 )
.
Nogmaals ben trouwens een beetje bang niet maar vind die voedingkjes link!
Geef mij maar een trafo!

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op vrijdag 29 mei 2020 17:02:53 (13%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op de foto die je ge-post hebt staat dat deze voeding +/- 5V en +/- 15V maakt, en bij de +5V mag je er 3A uit halen

vergeten

Golden Member

Op 29 mei 2020 16:58:31 schreef rob007:
Nogmaals ben trouwens een beetje bang niet maar vind die voedingkjes link!
Geef mij maar een trafo!

VrGr Rob

Bang zijn is niet nodig hoor het enige waar je wel voor moet oppassen zijn de aansluitingen in de buurt van de buffer elco, de elco zelf en de switcher.
Daarom beter testen met een scheidingstrafo.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Op 29 mei 2020 16:58:31 schreef rob007:
Jullie gaan snel jongens, heel ff geduld hoor ik zal zodra ik ff kan gaan meten!

Da's geen antwoord op de vragen natuurlijk. Ga eens zitten en lezen wat we vragen en neem tijd voor het antwoord. Maak verder alsjeblieft links naar en foto's van het exemplaar waarmee je aan het werk bent, niet van andere voedingen. De meeste van ons weten heus wel hoe een schakelvoeding er uit ziet, maar als je vragen stelt over jouw exemplaar zou het wel handig zijn als we over jouw voeding de informatie krijgen.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo beste mensen,
Ik had het even druk met andere dingetjes.
Iedereen nog gefeliciteerd met de geslaagde lancering, en laten we hopen dat alles goed blijft gaan!
.
Ik heb het IC gemeten maar ben bang dat het niet veel goeds meer word!
Op pootje 5 naar 6 meet ik niks.
Van 5 naar 8 meet ik niks.
En van 5 naar 7 meet ik ongeveer 3V3
.
Wat betreft informatie over die voeding:
Ik heb zelf ook moeten zoeken wat voor een voeding het is en ik kan vrijwel geen informatie van deze voeding vinden!
En om HEEL eerlijk te zijn weet ik niet eens waarvoor de voeding precies is.
Wat ik weet is dat de voeding uit een apparaat komt bij mij op mijn werk,
En ik geloof dat het apparaat te maken heeft met internet en video.
De collega’s vonden het jammer dat het apparaat stuk was en toen heb ik gezegd misschien is het een simpel dingetje wat stuk zou kunnen zijn misschien,
ik heb toen gezegd ik wil wel even kijken( ZONDERRRRR verplichtingen! )
.
En ik denk dat ik nu voor de rest moet opgeven want het gaat wat ik er van denk boven mijn pet,
Ik zou niet degene willen zijn waardoor er bij mij op het werk brand uitbreekt met als gevolg…….
Je moet de grens weten/trekken toch? Nogmaals dank voor jullie schrijven en hulp.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
vergeten

Golden Member

Jammer!
Je gooit de handdoek wel vlot in de ring.
Als je geen rare dingen uithaalt en beveiligingen definitief onklaar maakt in de voeding (voor testen kan dat wel) dan breekt er echt geen brand uit hoor!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Wat ik vaak mee maakte me de UC384x serie waren de weerstanden voor de voorspanning van het ic op pin 7. Ik het voorbeeldschema 2 stuks 47k R17 en R19 waarvan er 1 hoogohmig was geworden.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Vergeten,
Ja je hebt waarschijnlijk gelijk maar gestel dit IC is stuk dan kan ik het misschien vervangen –
Maar zo goed ben ik niet met mijn soldeerpook, want wat ik hier heb is naar mijn idee niet geschikt voor….
Ik hoopte op een FET of een MUR diode zal het een veiligheid weerstand zijn alaa maar SMD daar haak ik bij af.
Smallrepairs ik zal die weerstanden ook nog wel meten!
Maar ik dacht dat 3V3 VCC genoeg was?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Och, ik heb, een jaar of 10 oud, met de nogal grove bout van m'n pa een SOIC-14 (zo even uit m'n hoofd) IC'tje en nog wat ander SMD-grut van een kitje van Conrad op het meegeleverde printje zitten bakken.

M'n pa stond verstelde hoe ik dat met zijn bout in vredesnaam voor elkaar gekregen had. (het printje werkte namelijk ook vlekkeloos)

SMD vergt misschien even doorzetten en een grote bout is niet meteen een probleem.

Wat betreft het probleem ga ik nog wel eens dichtbij luisteren met een AM-radio op batterijen. Dat vertelt je een hoop: een LED die niet gaat branden of spanning die niet opkomt hoeft namelijk niet te betekenen dat er helemaal niets gebeurt.

Ik heb meerdere schakelende voedingen op die manier wel aan de tand gevoeld. Het verbaast me een beetje dat jij dat nog niet gedaan hebt ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
vergeten

Golden Member

Op 30 mei 2020 23:29:37 schreef rob007:
Hallo Vergeten,
Ja je hebt waarschijnlijk gelijk maar gestel dit IC is stuk dan kan ik het misschien vervangen –
Maar zo goed ben ik niet met mijn soldeerpook, want wat ik hier heb is naar mijn idee niet geschikt voor….
Ik hoopte op een FET of een MUR diode zal het een veiligheid weerstand zijn alaa maar SMD daar haak ik bij af.

Met hopen kom je er niet dat blijkt :)

Maar ik dacht dat 3V3 VCC genoeg was?

Niet denken :) maar datasheets inzien, Vcc moet > 8,4v volt zijn.
De IC output wordt laag gehouden als de Vcc daaronder zit, moet dus hoger zijn. Een IC wat een te lage voedingsspanning krijgt gaat niet werken.
Dus op zoek naar de oorzaak waarom die nu maar 3,3v is. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.